Klinik besök - rimlig kostnad?

Smurfmodesty

Trådstartare
Var på kliniken med hästen för 2 v sedan och fick idag räkningen.
Och en chock :p

Det står "Hältutredning" 2200 kr + moms.
Är det inte det oskäligt dyrt, med tanke på att det enda som gjordes var att böja 2 ben (frambenen), bedöva ena i knät och kotan och jag longerade hästen ute för veterinären i 2 varv.

Sen tillkommer förstås klinikavgift, kostnaden för sprutorna (inflammation i knän och kotor fram) och avgift för bandage.
Så totalt kostade det ca 6770 kr.

Men 2200 kr + moms för böjning av 2 ben och bedövning?

Kan tillägga att det gick fort, hästen var snäll och lugn så det krävdes inge extra folk eller extra tid.

Sv: Klinik besök - rimlig kostnad?

en bedövning betalade jag ca 900 för.
Vilket medel användes? kortison är det billigaste (och enligt mig sämsta).

har du hästen försäkrad?

Bedövningen ingår i hälteutredningen. Så den är inte specad, varken vad det är för något eller vad den kostar.

Men för själva inflammationen användes Celeston Bifas?? Vad nu det är. Och det kostade 2755,68 + moms.

SÅ:
Klinikavg 350
Hältutredning 2200
Medicinering, Celeston Bifas 2755,68
Bandage 110 kr
+ moms: 1353
Totalt: 6770 kr.

Hon är försäkrad, så jag kommer stå för självrisken på 2800 + 20 %.

Förra hästen jag hade, gjorde dom böjprov på 4 ben, släkte hältor på 3 ben tror jag det var, han sprutade i 4 leder och hela den behandlingen gick på 3078kr på samma klinik och samma veterinär.
Detta är mer än dubbelt så dyrt, trots att dom gjort mindre???
Tycker det är konstigt, även om man får räkna med en viss höjning eftersom det var några år sedan.

Celeston Bifas har jag för mig är cortison och det ser ut ungefär som att de har tiodubblat priset på det, inte för att jag vet vad det kostar, men tror att det är bland de billigaste preparaten man behandlar med!

för några år sedan kostade en sprutdos kortison dryga 500 kr på kliniken här. och om hästen är sprutad i båda framkotorna och knäna så är det ju 4 sprutor och då stämmer det ju skapligt.

Svarar både Natasja och hillevie i samma tråd.

Men sprutan är ju en kostnad för sig...
Det jag tycker är orimligt dyrt är ju själva hältutredningen.
Priset på sprutan säger jag inget om.

Jag var på klinik i höstas på hältutredning, bedövning i hoven och sprang på gången samt avplockning av sko och lite uppverkning. Plus en flaska lotagen också. Det gick på totalt 1500 kr.

Jag var på klinik med min ena häst i desember för full halthetsutredning ( alla ben), undersøkningen ble gjord på en lördag av innhyrd spesialist.

*Dom böjde alla ledd på alla ben
*Besiktigade på rak sträkka i skritt og trav etter var böjning
*Longerade både höger och vänster i skritt och trav
*Tog totalt 8 röntgen bilder ( hasor och kod)
*Fikk två "avslappnings" sprutor
*Full undersøkning av munn og tänder av tandspesialist
*Korrigerade några tänder med el borr
*Tillpassade bitt som jag fikk med meg

Dom höll på med min hest i 2 och en halv timme.

Jag betalade kontant och räkningen kom på totalt 4964 norska kroner, inklusiv moms..

Så jag tycker nog at din räkning var lite hög ja...

Ska tillägga at min undersökning ble gjord på klinik i norge...

Tycker också det låter väldigt dyrt. Min förra häst kollade jag upp på klinik, hältutredning. Blev sprutad i 3 ben + röntgad i 2 och den räkningen kom nog upp till det priset, men det var lite mer dom gjorde då. Så jag skulle nog också ifrågasätta. Gjorde dessutom en hältutredning med nuvarande häst förra våren och då gick det på 700-800 tror jag. Men då var det bara böjprov och longering. Hoppas det löser sig! :)

Måste fråga om det var en ATG klinik ? Var på en i höstas och man kan säga att dom verkligen höjt sina priser !?

Mia

Var på ATG i höstas med vad som visade sig vara hovböld.
Jag sprang fram och tillbaka lite medan vet tittade, när hältan avtog pga det lyfte de hoven och såg att lite var/blod kommit ut.
Verkade upp lite med en hovkniv och satte ett jodopaxbandage.

Fick betala omkring 3000 kr för den hjältemodiga insatsen :grin: så din räkning är nog rätt, men knappast rimlig... kan jag tycka iaf.

Tror tyvärr att din räkning är korrekt, men sen kan man ju ifrågasätta om den är rimlig. Min sista räkning när jag samtidigt tog bort hästen på kliniken innehöll hältutredning med longering, och då handlade de om 2 varv longering där vi konstaterade att hästen fortfarande var lika halt och att vi skulle ta bort honom. Alltså inga böjprov. Detta tog kanske 1 minut och kostade 500 SEK. I bland undrar man
Tidigare när hästen stod på klinik debiterades bandagering per påbörjad halvtimme. Dvs varje gång bandaget las om tog man 30 minuters betalning för detta som tog 5 minuter.

Var på ATG i höstas med vad som visade sig vara hovböld.
Jag sprang fram och tillbaka lite medan vet tittade, när hältan avtog pga det lyfte de hoven och såg att lite var/blod kommit ut.
Verkade upp lite med en hovkniv och satte ett jodopaxbandage.

Fick betala omkring 3000 kr för den hjältemodiga insatsen :grin: så din räkning är nog rätt, men knappast rimlig... kan jag tycka iaf.

Var på klinik(STORT djursjukhus) i somras med min pga hovböld. Det gick på ca 1500:- inkl bedövning+2*bandage(gips) Tog ca 1-2 h...

Vi fick också en chock när vi fick vår räkning för någon vecka sedan.

Hästen var halt men vi visste vart vi skulle leta. 1 röntgenplåtar, vetarvode, klinikavgift, rörelsekontroll/böjprov 2900:- (Vi fick 3 plåtar för samma pris som idag för 1, för 2½ år sedan, samma ATG-klinik)

Totalsumman var 1000:- lägre för 2½ år sedan. Vi pratade med vet som sa att priserna har stigit väldigt de senaste åren. De höjer en gång i halvåret.

Men ring i allafall å kolla sen kan man ju påpeka att det är höga kostnader. Även om de inte kan göra något kanske så har man iallafall sagt något.

Hältutredning brukar man oftast betala som ett "paket" där ett visst antal bedövningar + tillhörande böjprov och longeringar ingår, t ex 3 st. Därför kan det bli samma summa för en hälta på ett som för två ben och kanske 3 ben, eller totalt 3 leder. Mediciner och bandage tillkommer ju dessutom.
När man däremot går rakt på sak och hittar t ex en hovböld direkt blir det inte en hel hältutredning och därav lägre pris.

Så det låter inte ovanligt dyrt det du fick betala. Medicinen var ju halva kostnaden, lät oifs lite mycket kanske.
Ute i fält kan det kanske vara billigare men blir ju aldrig lika bra som att göra utredning på en klinik med alla olika underlag, bättre belysning mm.
Däremot kan jag verkligen undra varför inte veterinären böjde alla ben??
Låter lite skumt..
Om jag åker på hältutredning föredrar jag om hela hästen kollas igenom, inte halva..

Hältutredning brukar man oftast betala som ett "paket" där ett visst antal bedövningar + tillhörande böjprov och longeringar ingår, t ex 3 st. Därför kan det bli samma summa för en hälta på ett som för två ben och kanske 3 ben, eller totalt 3 leder. Mediciner och bandage tillkommer ju dessutom.
När man däremot går rakt på sak och hittar t ex en hovböld direkt blir det inte en hel hältutredning och därav lägre pris.

Så det låter inte ovanligt dyrt det du fick betala. Medicinen var ju halva kostnaden, lät oifs lite mycket kanske.
Ute i fält kan det kanske vara billigare men blir ju aldrig lika bra som att göra utredning på en klinik med alla olika underlag, bättre belysning mm.
Däremot kan jag verkligen undra varför inte veterinären böjde alla ben??
Låter lite skumt..
Om jag åker på hältutredning föredrar jag om hela hästen kollas igenom, inte halva..

Fick springa och böja min på båda fram då de ej kunde hitta någon böld först. Böjde alla leder h. fram.

Gjorde en nästan lika enkel hältutredning men utan bedövning och plus en dräktighetsundersökning i höstas. Det gick på lite mer än 600:- på min klinik om jag betalade på plats. Vid fakturering tillkommer avgift.

Fast för två tre år sedan gjorde vi en stor hältutredning på djursjukhus och den gick på 50 000:-. Utan att de kunde hitta någon orsak till hältan.

Liknande trådar

Hästvård Skulle behöva lite tips ang min 13 åriga ponny. Denna lilla häst har varit på kliniken otaliga gånger men känns som grundproblemet...
2
Svar
20
· Visningar
3 922
Senast: Dopy
·
Hästvård Hej! Önskar era tankar ang en hälta som vi inte får bukt på. Nästa steg är MRI och vet inte hur jag ska resonera i detta läge. För...
2 3
Svar
48
· Visningar
8 044
Senast: Ray
·
Hästvård Jag tar historien från början. Förra sommaren var jag med och red in en häst, fastnade så för den att det slutade med att jag köpte...
Svar
4
· Visningar
2 506
A
Hästvård Nån som varit med om liknande? 6-årig häst som rids uteritter i skritt, trav och galopp. Behandlad på "Klinik1" för...
2
Svar
29
· Visningar
5 098

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka