Klimakteriet?

Itzyditzy

Trådstartare
Hej! Kan en hund komma i klimakteriet? Har en liten chihuahua som fyller 8 den 30 december. Hon har haft en kull valpar 09.
Lite efter det slutade hon att löpa.. Kan en hund komma i klimakteriet?

Min andra som är lite mer än ett år har bara löpt en gång i år, vid nyår. Är det något fel på dom eller det är normalt??

Sv: Klimakteriet?

Jag vet inte om de kan det, men min gamla hund löpte som 13 åring, då kastrerades hon, och hon fortsatte "löpa" ända tills hon avlivades som 16,5 åring. Hon betedde sig alltså som att hon löpte, hanhundar reagerade på henne och allt. Men inget blod kom givetvis.

Normalt löper tikar hela livet. Det kan vara med olika intervall, alltifrån 4 - 12 månader emellan löpen. Inget är väl egentligen onormalt även om de flesta tikar har 6-8 månader emellan. Kan det vara så att tiken har blivit mer "renlig", alltså slickar sig mer så att du inte märker löpet. Sen finns det något som kallas för tyst löp. Då märks ingenting mer än att tiken svullnar. Oavsett hur de löper så brukar hanar markera löpet. Om de äter, dricker och är normala i övrigt hade jag inte oroat mig. Om de däremot slutar äta och dricka eller tvärtom dricker mycket mer än normalt och dessutom är trötta / slöa bör man kolla upp dem. Då kan det vara något fel, t ex livmoderinflammation.

Tack för era svar!
Dom äter och dricker normalt båda två. Den äldre växte upp med en hanhund som va ett år äldre och då märktes ju löpen tydligare. Sen efter han avlivades har hon inte visat något.jag vet inte om det kan påverka lite?

Sen kanske dom är lite oregelbundna just de första åren? För den lilla är verkligen inte renlig av sig. Blir extra när hon löper så det märks när hon löper. Och det har hon inte gjort nu. Men jag ska inte vara orolig då :)

Det ska inte vara någon skillnad. Inte mer än att hon inte längre behöver avvisa en hane fram till höglöp respektive ställa upp sig för honom vid höglöp.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej. Jag undrar när en tik brukar få en regelbunden löpcykel? Min tik, en golden, hade sitt första löp ganska sent. Hon var då 15...
Svar
3
· Visningar
319
Senast: WildWilma
·
Hundhälsa Hej alla! Vi trodde vår lilla löpte första gången för någon dryg månad sedan - hon började kissa hela tiden, blev superkelig, verkade få...
Svar
6
· Visningar
564
Hundhälsa Flertal hanhundar är just nu helt tokiga i min tik. Det ska luktas och slickas om dom får möjlighet, det bryts av oss ägare och så tog...
Svar
4
· Visningar
376
Senast: Wenniz
·
Hundhälsa Säkert en korkad fråga, men jag måste kolla 😁 Hon har sitt andra löp nu, hon är 15 månader, löpt runt 10 dagar, första dagarna har vi...
Svar
2
· Visningar
524
Senast: movi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025
  • Tips på mellanstor hund för barnfamilj