Klicksele?

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Bettan_G
  • Startdatum Startdatum
B

Bettan_G

Vad är skillnaden mellan klicksele och vanlig sele? Nack & för delar? Alltså vad är det som är så bra med en sån jämfört med en vanlig, för som jag har uppfattat det så är dom likadana förutom att man "klickar" fast skacklarna istället för att sätta dom i den där "öglan" (kommer int på vad den heter)

Sv: Klicksele?

När du har skakeln i öglan börjar du sela, när du klickat fast vagnen fäster man bara säkerhetsremmen (en pistolhake) så är det färdigt! :idea:

nackdel är ju att den låter/skramlar mer än en vanlig remsele..

klickselen är underbar!

underlättar ganska mycket när det gäller att sela, de flesta med remsele kan man ju bli tokig på då de står i stallgången och remmar ihjäl sig, visserligen tar det inte lika lång tid för alla, men vissa dagar kan man ju få ett hjärnsläpp! ;)

klickselen är underbar!

underlättar ganska mycket när det gäller att sela, de flesta med remsele kan man ju bli tokig på då de står i stallgången och remmar ihjäl sig, visserligen tar det inte lika lång tid för alla, men vissa dagar kan man ju få ett hjärnsläpp! ;)

och för att inte förglömma :
Vinterkvällar på stallbacken, 10 grader MINUS och man ska stå där utan vantar och förväntas sela hårt och hållbart :angel:

Nackdel: Vissa hästar klarar inte av att gå i klicksele, just för att vagnen sitter något högre upp på ryggen. Med remsele så sitter vagnen mer på sidorna, men de går ju att justera :smirk:
Skramlar en hel del åxå..

Fördel: Går grymt fort om man är lat (vilket just jag råkar vara :angel:)

Senast ändrad:

fast lätet har jag aldrig varit med om att det skulle skrämma hästen, måste var en fjönsig häst i så fall...

haha, ja det gör väl det!

jag tycker inte att klickselar verkar lika säkra som rem, vet inte varför men jag håller ett öga på den..

Den känslan har jag åxå..
Allra säkrast känner jag mig om de är remsele, och jag själv har selat, för då kan jag bara skylla på mig själv om vagnen lossnar :smirk:

haha, ja precis!'
i vintras kom jag in med remmarna nästan avglidna, efter att ha selat med isfingrar och inte kunnat dra åt ordentligt!
såg ut såhär:crazy::eek::cry:

japp! men jag kan lova att det dras för kung och fosterland numera.

en fördel till med quick hitch:
mindre att smörja!!

kl

okejj tack för svaren, men finns det bara klickselar till sulky/speedcart elr? :)

hugger sista knappen

tycker också remselning känns säkrare, känns mycket stabilare liksom :D Och fasa för att sela med remsele åt någon annan, just det här med att vagnen skulle råka lossna eller så, fast jag har ju nojja för allt när någon annan kör det jag har petat på. Tänk om tömmen går av på mitten liksom :crazy: :angel:

Liknande trådar

Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
7 660
Senast: tara
·
Övr. Hund Så ny bil betyde tyvärr att vi måste köpa ny bur. Vi hoppades att den nuvarande buren från robust skulle funka men tyvärr lutar...
Svar
11
· Visningar
663
Senast: Hermelin
·
Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
471
Senast: Fetaost
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 543
Senast: Raderad medlem 149793
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Söker hane för avel - Bichon