Klickertrick "Stå kvar"

Skreppur

Trådstartare
Jag har klickertränat min treåriga islandskille i snart en månad och han är lika lättlärd som grannens colliekorsning! :D

Men jag själv har fastnat. Jag vill lära honom att stå still medan jag själv backar ifrån honom. Hur bör jag gå tillväga? Han är kroppsspråkskänslig. Lika bra att fråga så jag inte i mitt ovetande förvirrar honom.

Jag postade denna under NH för det handlar ju bara om rätt kroppsspråk. :)

Sv: Klickertrick "Stå kvar"

Detta är bara ett förslag, jag är själv alldeles ny inom klicker.

Men om man tänker att du behåller ditt kroppsspråk ganska upprätt, i samma position som när du backar honom. Och så tar du ett steg tillbaka och klickar innan han kommer på iden att följa med.
När jag backar och vill att hästen ska följa böjer jag mig så att mage/bröst åker "in" och jag blir lite lägre.
Ska han stå still eller backa sträcker jag på mig och "putar" ut mage/bröst.
Det borde väl vara tillräckligt tydligt för honom? Om du behåller din back-position trots att du går baklänges?

Migo är bra på det där med klicker, hoppas hon kikar in!

Jag använde klicker för att öva min häst att stå still. Det som gällde var att ta ett steg, klick, och så tillbaks och ge godis, innan hästen hann fatta vad som hände. :-) Klick när jag är borta, eftersom det är då han är duktig, godis när jag kommer tillbaks eftersom det är då jag når. (Jag har iofs alltid varit noga med att när jag klickat är det jag som kommer till honom, inte tvärt om, om det är på avstånd.) Successivt förlänger man till två steg (eller ett steg men en hel sekund istället för en halv) men hela tiden så långsamt att hästen inte hinner börja komma på tanken att komma efter.

Det enda kroppsspråk jag tänkt på är att när jag vill ta med mig honom när jag går, så använder jag axeln för att "kroka fast" honom, och när jag vill att han ska stå kvar så "släpper" jag honom med axeln (bådadera utan att röra honom). Jag går framåt, med andra ord; jag backar inte. Men det finns säkert tusen sätt att göra det på.

Nu har jag en häst som jag kan parkera nästan var som helst. Han har iofs ett lynne som gör att han gärna står still, men det är ändå stor skillnad från när jag började.

Måste bara passa på att spralla lite över vad kul klickerträningen är!! :love::banana::bump:
För oss båda.
Man märker vad otroligt smarta och snabba de är när det finns rätt typ av motivation :D
Vi har bara precis börjat som sagt, men det är verkligen något jag rekommenderar att man testar :bow:
Efter ETT träningstillfälle har jag blivit det stora intresset :idea: (och maten jag delar ut förståss..)

Använd ord oxå.

Den får då mkt lättare att lära sig förstå vad du menar. När den sen ska följa- säg-Kom!

På samma sätt som man lär uppsuttet. Ord/ smackningar i kombination med kroppsspråket, för att sen förstå enbart det senare.

Jag knycker tråden lite :D

Det låter ju jättespännande att klickerträna med sin häst! Jag själv är helt såld på klicker i hundsammanhang så man kanske skulle försöka använda sig av det till ponnyn med?

Hur gör ni för att klicka in era hästar? Är det samma princip som hos hundarna? Klick - belöning. Klick - belöning. Klick - belöning. osv... ända tills dom fattar att efter klick kommer det smask?

Vad använder ni för smarrigt godis? Duger det med små morotsbitar? Eller ska man ta till något supersmarrigt?

Jag är så nyfiken!

Vad kul att höra att det går bra för er!

Till TS:
Det finns massor av sätt att lär hästen att stå stilla. Tekniken SKuggi beskrev fungerar bra, annars kan man använda sig av en target. Lär hästen att ställa ena hoven på en musmatta tex, och hålla den kvar där.

Börja med att klicka för att hästen står stilla när du är passiv. Fortsätt sen med små små steg och täta förstärkningar.
Efter hand kan man introducera ett kommando i form av handsignal, rep i backen eller rösten.

Tänk på att alltid dela upp övningen i många små moment, träna i korta pass och förstärka väldigt ofta. Ju mindre steg som krävs för förstärkning desto snabbare resultat!

här är en bra video där de visar steg i förstärkningskedjan.
Vad ska de visa? En hund som ska lära sig blåsa bubblor under vatten! Enjoy!
http://www.youtube.com/watch?v=rsb8rmyiMZQ

Haha! Gulligt och slabbigt! :love:

Bytte från klicker till ord när vi tränar, så man slipper rida med klickern. Det fattade han utan problem :idea::bow:
Tränade även lite uppsuttet samma som vi gjort från marken och det gick jättebra! :bump:

Det är exakt samma princip, oavsett vad man tränar.
Jag brukar använda targeting vid inklickningen, brukar gå fort för hästen att få sammanhang då.

Godis, ja man kan använda vad som helst som hästen gillar. Jag har FaluRågrut knäckebröd delat i rutor, små morotsbitar, "köpegodis".. Vad som helst som hästen äter. Bra med flera olika sorter så man kan "betona" olika beteenden beroende på hur "väl de utförs".
Huvudsaken tycker jag är att de inte är för stora, så det går åt mycket tid åt att äta en godbit. Det blir lite dåligt flyt i träningen då.
Min egen pålle blir mer motiverad av att det finns många olika godisar och att bitarna är små får honom att vilja göra mer för att få en till.

*lite kn*

Ha ha vad KUL att fler kommer på hur oerhört roligt både hästar och folk har med klickerträning;-)

Kroppspråket är egentligen ganska ocentralt när man ska LÄRA en ny grej, det blir viktigt sedan när det sitter och man vill göra en signal för just det beteendet. Grundprincipen för ALLT man vill lära sin häst är att man spanar efter det MINSTA steget mot det man vill åstadkomma.
Tex stå kvar, jag tar ett steg bakåt hästen tvekar klick, INNAN den börjar röra sig, hästen fattar snabbt att den kan experimentera med att tveka längre och få klick och jackpot (mkt godis med klapp och jubel eller extra smaskigt godis med klapp och jubel)

Det häftigaste med klickerträning förutom att hästarna verkligen älskar det är att man kan lära dem precis vad som helst!

Har samlat några grundlektioner på www.clickerhorses.com ;)

Vad använder ni för smarrigt godis? Duger det med små morotsbitar? Eller ska man ta till något supersmarrigt?

Jag fick tipset här på Buke att använda kraftfoder. Lagom små bitar, och man kan - till skillnad från morotsbitar - alltid ha en näve i fickan.

Allt som hästen gillar om amn inte har problem med vikten...på hästen;-) Det är BRAatt ha extra gott och normalgott på sig, om hästen gör ngt extra bra så ger man jackpot med supergodis och hästen blir ännu mer sugen på att prestera! Russin, fikonbitar, solrosfrön, lucernpellets fruktbitar. Jag använde GURKBITAR till min lilla fångmadam under den akuta fasen, det gick utmärkt. Det är viktigare att FÅ godis än vad det är, men som sagt för en bit fikon kan man nästan klättra i träd;-) Polkagriskarameller är inte dumt heller. Men hårt bröd (rutknäcke) i småbitar går utmärkt det med.

Tanken är att en mini kan bli 20 år medans en ledarhund sällan håller tills den är tio....

Jag vet inte riktigt hur du ska göra med kroppsspråket (men det har säkert någon annan svarat på?) men när jag tränade min nordis att stå still på kommando så gjorde jag såhär:

Jag såg till att kunna träna henne lös. Sedan backade jag ifrån henne med mitt ansikte mot henne, alltså aldrig ryggen mot henne (då får ju hästen säkerligen tankar att följa efter) samtidigt som jag visade mitt "Kommando" som var att hålla handflatan mot henne. Sedan ifall hon följde efter mig så backade jag henne bara och försökte igen. Tillslut fattade hon att jag klickar när hon står still (man får börja väldigt smått. Nästan skynda sig tillbaka innan de "hinner" ta följa efter dig). Sedan när hon förstod det så testade jag även att sätta på grimskaft och dra lite i grimskaftet samtidigt som jag gjorde kommandot (jag drog givetvis inte hårt eller så). Tillsist började jag gå runt henne med en hand på henne hela tiden och tillslut började jag gå längre och längre ifrån och då stod hon still t.om. när jag gick utom synhåll.
Mina tips är att verligen ta små delar i taget. Bara träna lite lite grann i taget och ha stort tålamod, då kommer det gå. Om du känner att du börjar bli irriterad eller att du är irriterad redan innan så ska du bara skita i't. Bättre att han får "Vila" en dag än att du kanske förstör allt.
Vet inte om detta hjälpte något men ^^

Uppdatering från TS!

Jag har försökt att klicka innan han hinner följa efter. Det går dåligt. Min häst är för snabb. Behöver ny taktik, medhjälpare?

Testa med en target!

Jag använder en trasmatta från IKEA(15 kr). Lär hästen att stå med en eller flera hovar på mattan och stå kvar en stund. Lägg på ett kommando och fasa stegvis ut användandet av targeten när du ger kommandot.

Funkar utmärkt.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok (VARNING! Det här kommer att handla om mens. Ingående, detaljerat, närgånget och kladdigt. Är du det minsta känslig bör du sluta läsa...
2
Svar
33
· Visningar
8 156
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
16 623
Hästhantering Har ett varmblod på 8 år i sommar, valack. Ägt han i snart 2 år men nyligen flyttat honom till ett nytt stall med nya hästkompisar och...
Svar
15
· Visningar
3 387
H
Hästhantering Jag ägnade mitt projektarbete till att träna NH med min medryttarhäst Geronimo. Min handledare ville att jag skulle skriva ihop en liten...
Svar
5
· Visningar
2 240
Senast: anyberg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama