Klickertrick "Stå kvar"

Sv: Klickertrick "Stå kvar"

Okej... Fråga: står hästen still när du ber om det om du står kvar? Har du grimma och ledrep på den när du tränar? Vad händer om du släpper repet på marken framför hästen och vänder dej bort?
Prova med att flytta dej själv mindre, jag har för mej att jag med ngn av mina vände mej bort bara till att börja med...
Tänk på att det är MICROrörelser vi pratar om med en ivrig häst både för dej och hästen.
Stå bredvid eller framför hästen, klicka den för att den står fint, snurra runt ett varv på stället och klicka den om den står kvar, gör om det tills hästen är säker på att den ska stå kvar. Snurra då och stanna med ryggen åt hästen och precis INNAN du tror att hästen tänker flytta sig klickar du. Sedan kan du ta ett LIITET smygsteg åt sidan, etc... du ser hur jag tänker? MICROSTEG är nyckeln.
Ju mer klickersmart din häst blir desto snabbare kommer den att börja göra experiment för att göra rät när du vill lära den ngt nytt!

Det andra alternativet som är lättare för hästen är att du lär den stå på en matta!
shadowsadel.jpg

Som migo säger. Hästar har vasinnigt svårt att lära sig GÖRA INGENTING ;-) Men göra ngt är lätt!

Men gud, varför tänkte jag inte på det? TACK

Att lära honom att ställa hovarna. Börjar ni med att nosa KLICK, krafsa med hoven KLICK, hålla kvar hoven ngn halvsekund KLICK osv osv? Eller ställer du hoven på mattan?

Jag har använt båda metoderna, beroende på vad det har varit för en häst.
En väldigt nyfiken individ är lätt att free-shapa, men en del behöver en puff i rätt riktning.
Testa att låta hästen klura ut vad han ska göra på egen hand! Funkar det inte (kan ta lång tid, så stressa inte) så får man testa något annat.

Precis så går det till! Små små steg mot målet! (Du kommer antagligen få lite problem med att hästen stampar/skrapar på mattan, men dte växer bort så länge du inte klickar när han gör det...sen kommer du att få lite problem med att den vill stå där jämt;-) Det är nämligen så att hästana brukar bli VÄLDIGT glada över tat tså på sina mattor, så sen får man klicka dem igen för att de fattar att de ska kliva AV oxo...rätt sött

Jag tränar Laufi utan grimma, utan ledrep och utan pisk. Jag klickar med gommen för att få ha händerna fria. Det går till så att jag går fram till honom i hagen, lägger handen på hans hals och säger "Nu leker vi!", samtidigt som jag "vänder axeln till" och går min väg. Han följer efter, i alla gångarter, vi går in i en annan hage där vi kan leka för oss själva.

Jag tror nog att en target-matta är det bästa tillvägasättet för min herre. :)

Jag har boardskivor...dom LÅTER så fint när man ställer fötterna på dem tycker mina tokfransar. De gillar att stå på mattan när jag sadlar, borstar etc fast de kan stå stilla utan också. Men de ställer sig på vad som helst numera inklusive tappade handskar etc;-) Kom ihåg att stå kvar är ganska svårt och dessutom är det lite humörsberoende, en klickerivrig typ vill helst vara nära sin människa,,,,,,,,

Jag föredrar att frishejpa- dvs börjar klicka för att hästen öht uppmärksammar targeten. I längden ger det en mer klickersmart häst. Enligt min erfarenhet iaf:)

Tänk på de tiop shejpinglagarna: (mer eller mindre citerade från "Skjut inte hunden")

1. Höj kriterierna i så små steg att lärlingen alltid har en realistisk chans till förstärkning.
2. Träna en aspekt av beteendet i taget; försök inte shejpa två kriterier på en gång.
3. Sätt den aktuella responsen på ett oregelbundet förstärkningsschema innan du höjer kriteriet eller lägger till nya.
4. När du introducerar ett nytt kriterium, eller en ny aspekt av beteendet, slappna tillfälligt av med kvalitetskraven på de tidigare.
5. Ligg steget före din lärling. Planera ditt shejpingprogram i detalj, så du vet vad du ska förstärka härnäst om lärlingen gör plötsliga framsteg
6. Byt inte tränare under vägen; man kan ha flera tränare per lärling, men begränsa till en tränare per beteende.
7. Om det aktuella shejpingprogrammet inte fungerar, byt! Det finns lika många sätt att få fram beteenden som det finns tränare att tänka ut dem.
8. Avbryt inte passet utan anledning- det kan fungera som bestraffning!
9. Om beteendet försämras, gå tillbaka till "lekskolan". Gå snabbt igenom hela shejpingprocessen med en serie lättförtjänta förstärkare.
10. Avsluta varje pass i högform. Se i vilket fall till att sluta medan du har försprång. (om det är trögt brukar jag avsluta med lärlingens favoritövning. Bara för att få sluta med ett leende och låta lärlingen ha känslan av framgång...)

Och så regel nummer ett: Ha kul med din lärling!

Senast ändrad:

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok (VARNING! Det här kommer att handla om mens. Ingående, detaljerat, närgånget och kladdigt. Är du det minsta känslig bör du sluta läsa...
2
Svar
33
· Visningar
8 156
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
16 623
Hästhantering Har ett varmblod på 8 år i sommar, valack. Ägt han i snart 2 år men nyligen flyttat honom till ett nytt stall med nya hästkompisar och...
Svar
15
· Visningar
3 387
H
Hästhantering Jag ägnade mitt projektarbete till att träna NH med min medryttarhäst Geronimo. Min handledare ville att jag skulle skriva ihop en liten...
Svar
5
· Visningar
2 240
Senast: anyberg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama