klickerträning

U

ullis25

Hej! Är det någon här som har klicker tränat sin häst? och hur har det i såfall gått? hur har ni gjort med beröm- eftersom klick betyder godis i hund världen, ger ni hästen på samma sätt? man vill ju inte ha en tiggare... tror jag ska prova med min häst. Men vill gärna höra hur/vad ni har gjort.
 
Sv: klickerträning

ullis25 skrev:
Hej! Är det någon här som har klicker tränat sin häst? och hur har det i såfall gått? hur har ni gjort med beröm- eftersom klick betyder godis i hund världen, ger ni hästen på samma sätt? man vill ju inte ha en tiggare... tror jag ska prova med min häst. Men vill gärna höra hur/vad ni har gjort.

Hej
Jag har klickertränat mina hästar i sju år nu, och det har varit räddningen i min hästhantering.
Har löst de flesta problemen som har uppstått tack vare klickerträningen och jag har en kommunikation och ett intresse från mina hästar som är mycket svårslaget!

Jag använder godis- om man använder klicker på rätt sätt så resulterar det i MINDRE tiggiga hästar än om man använder godis i andra sammanhang. Hästarna vet att godiset kommer som direkt resultat av en handling, så därför tigger de inte, utan provar sig fram med det man tränade på sist( min gammeltant gör öppnor i hagen när hon tigger godis..)

Jag har inte använt mig av en klicker, tycker att det är skönt att ha båda mina händer fria när jag tex. rider. jag använder istället ett unikt ord, som används ENBART som klickljud, alltid påföljt av godis. Aldrig säga ordet utan beröm alltså! (Själv använder jag "Good Boy/Girl")

/migo
 
Sv: klickerträning

Jag har börjat lite, och det är jättekul :) Hästarna fattade fort, men man måste hålla igång det annars glömmer de ... eller iallafall mina små spån :rofl:
Men det är kul, och hästarna gör väldigt små roliga krumbukter för att komma på vad matte vill !
 
Sv: klickerträning

Håller fullständigt med Migo. Jag har precis samma erfarenhet av klicker-träning med mina hästar.

Har tränat i ett par års tid nu, och all hästhantering har blivit så väldigt mycket enklare sen jag började med klicker :)
 
Sv: klickerträning

Kul och höra!! Jag tror att denna metod passar väldigt bra på min häst, han har snabbt för och lära sig. Tänkte oxå att han kommer ju veta att man får godis vid klick och inte annars, så då är det ju ingen mening med och tigga..
 
Sv: klickerträning

Jag har tränat litegrann, jag visslar på honom i hagen och belönar det med klick. Jag har oxå lärt honom att backa på mitt kommando "back". Sen tog min fantasi slut så om trådskaparen inte misstycker så kan ni gärna få skriva lite förslag på vad man kan lära dom..och hur ni har gått tillväga.;)

MVH Frida
 
Sv: klickerträning

ja, jag vill gärna oxå ha tips på vad man kan göra för kul, hade tänkt och använda klicker när vi är ute och går i grimman, han har en förmåga och gå lite för fort... sen ska han få lära sig och klättra upp på tex lastpall....
 
Sv: klickerträning

Kan någon förklara EXAKT hur det här med klicker går till ? hur gör man :o ?

verkar intressant ...
 
Sv: klickerträning

jag ska försöka göra ett tappert försök och förklara...
Jo en klicker är en liten plast låda med en metalbit i, och när man trycker ner metalbiten så hörs ett "klick" ljud, detta ljud är speciellt och djuret lär sig känna igen det väldigt fort.
Du börjar med och klicka in djuret, detta görs under kanske 3-4min 2ggr dagligen i ca 3 dagar, det går till så att du har djuret framför dig, klickar och ger godis, klickar och ger godis osv, så h*n lär sig att klick alltid efterföljs av godis.Detta är en "tyst" tränings metod alltså du behöver inte säga något, inget bra-duktig osv eftersom klick redan har sagt det.. När djuret är inklickat så är det dags att hitta på vad den ska lära sig tex vill du lära en hund och sitta så väntar du ut hunden tills den börjar sänka baken, och så fort den börjar göra det så klicka, klicket måste komma i exakt det ögonblicket som djuret gör det du vill, om du klickar lite försent eller klickar fast du inte skulle så måste du ändå ge godis eftersom klick=godis.... Nu vet ju djuret att de kan komma godis när han gör något, men ibörjan kan det vara svårt och komma på vad, men så fort baken åker ner så klick! och godis ges.. detta upptäcker sedan djuret och när den vet att det kommer klick när han är på väg och sätta sig så kommer h*n göra det, och då kan du vänta lite längre med och klicka och sen lite längre osv.Till slut så klickar du när h*n sitter ner, och när du kommit så långt så kan du lägga till ett kommando ord Tex sitt, och när hunden sitter ner när du säger ditt ord så klickar du. Detta ska vara en rolig tränings metod så ordet nej får aldrig förekomma, du ska egentligen inte säga något , det gör klicket..Det hela handlar om att vänta ut djuret tills den börjar göra det du har i tanken..
Det kanske låter lite krångligt men det är inte det, och djuret du tränar snappar väldigt fort upp vad den ska göra, det är en bra metod eftersom man inte tjatar sönder djuret med bra duktig nej och tillrätta visar hela tiden....
Hoppas du blev något klokare i klicker världen...annars får du fråga igen om det är något du funderar på.....
 
Sv: klickerträning

Nej, men ojj .. En sån pryl har jag ju hemma :D

jaha men det är ju skitsvårt för djuret att förstå vad den ska göra .

Okej, vi säger att jag vill få in min häst från hagen och mitt ord är : Snuttepruttan . Så skriker jag det ordet snuttepruttan, och så kommer hästen till mej. Ska jag då klicka och ge henne godis ? eller skita i godiset om jag redan övat in det ? eller säger jag mitt ord före jag klickar ? :crazy: Och om hon inte kommer till mej, vad ska jag gå göra ? haha jag har lite problem asså .

Shit detta är ju lite psykologi, som Pavlovs hundar, när han spelade ett ljud= godis, det var han som uppfann det.:D Går i 9:an men är helt besatt av psykologi så jag lånar fullt med sådana böcker :D

Tacksam för ditt försök, förstod exakt vad du mena :D :angel:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: klickerträning

Just ja , har någon exempel på när man kan andvända sej av den , många förslag ???


:D:D:D
 
Sv: klickerträning

Jag har lärt mina

Häst 1 (halvblod 22 år):
- början till spansk skritt (d.v.s. han kan vifta med frambenen på kommando:rofl: , jag håller på att lära in det i rörelse från marken nu)
- backa även om jag står på sidan/bakom
- apportera, han går nu efter föremålet, plockar upp det och ger det åt mig om jag står tillräckligt nära. Jobbar på att han ska kunna komma till mig med föremålet i munnen, det kommer nog snart.

Häst 2 (kallblod 14 år):
- backa
- lyfta hovarna bra och hålla dom uppe, han var lite dålig på det
- stiga med ena hoven på ett vitt plastlock och hålla den där, början till "parkering":p
- början till apportering

Båda är lärda att fälja en s.k. target, vilket egentligen är grunden för alla övriga trick och beteenden.
 
Sv: klickerträning

detta låter väldigt intressant måste jag säga. jag skulle vilja ha lite tips på övningar man kan göra. och vart köper man en sådan "klick"?
vore tacksam för svar!
 
Sv: klickerträning

Luna10 skrev:
Jag har lärt mina

Häst 1 (halvblod 22 år):
- början till spansk skritt (d.v.s. han kan vifta med frambenen på kommando:rofl: , jag håller på att lära in det i rörelse från marken nu)
- backa även om jag står på sidan/bakom
- apportera, han går nu efter föremålet, plockar upp det och ger det åt mig om jag står tillräckligt nära. Jobbar på att han ska kunna komma till mig med föremålet i munnen, det kommer nog snart.

Häst 2 (kallblod 14 år):
- backa
- lyfta hovarna bra och hålla dom uppe, han var lite dålig på det
- stiga med ena hoven på ett vitt plastlock och hålla den där, början till "parkering":p
- början till apportering

Båda är lärda att fälja en s.k. target, vilket egentligen är grunden för alla övriga trick och beteenden.


Ojojoj , du är allt inne i det här :D men, hur får du han att göra de, visar du honom exakt vad han ska göra ? Och andvänder du samma ord varje gång ? :o :cool:

Andrea:devil:
 
Sv: klickerträning

jaha men det är ju skitsvårt för djuret att förstå vad den ska göra .

Nej, det är en väldigt klar och tydlig inlärningsmetod för djuret.

Så skriker jag det ordet snuttepruttan, och så kommer hästen till mej. Ska jag då klicka och ge henne godis ? eller skita i godiset om jag redan övat in det ? eller säger jag mitt ord före jag klickar ?

Du klickar när du fått önskat beteende, d.v.s. hästen kommer fram till dig. Du måste klicka direkt hon gör det. Klick ska alltid följas av godis/belöning.

Om hästen inte kommer på första försöket, får du fortsätta tills den gör det, och klicka då. Klickerträning bygger helt på att hästen själv kommer på vad den ska göra och gör det frivilligt.
 
Sv: klickerträning

Vilket trick vill du ha förklarat? Principen är ju den samma för all klickerträning, men tillvägagångssättet är ju lite olika beroende på vad man vill ha.
 
Sv: klickerträning

En klicker finns och köpa i djur butiker eller hundbutiker, kostar ca 30-40kr.
 
Sv: klickerträning

Andrea_med_A skrev:
Nej, men ojj .. En sån pryl har jag ju hemma :D

jaha men det är ju skitsvårt för djuret att förstå vad den ska göra .

Okej, vi säger att jag vill få in min häst från hagen och mitt ord är : Snuttepruttan . Så skriker jag det ordet snuttepruttan, och så kommer hästen till mej. Ska jag då klicka och ge henne godis ? eller skita i godiset om jag redan övat in det ? eller säger jag mitt ord före jag klickar ? :crazy: Och om hon inte kommer till mej, vad ska jag gå göra ? haha jag har lite problem asså .

Shit detta är ju lite psykologi, som Pavlovs hundar, när han spelade ett ljud= godis, det var han som uppfann det.:D Går i 9:an men är helt besatt av psykologi så jag lånar fullt med sådana böcker :D

Tacksam för ditt försök, förstod exakt vad du mena :D :angel:


Hej! Om du tycker om och läsa böcker så finns det en hel del som handlar om klicker träning (shaping) kollade på en nät bokhandel och de hade från 40kr och uppåt, men det finns säkert på biblan oxå. Kan tänka mig att du får leta bland hund träning.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 252
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 075
Senast: Red_Chili
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 434
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 626

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp