klickerträning

nattrexx

Trådstartare
Jag vet inte om inlägget faller rätt men flytta det gärna om det ligger under fel prefix mm..

Men jag var idag iväg och köpte en klicker. Den är till för hundar men jag antar att det fungerar för hästar också ;)
Men någon som har några tips om avd jag kan lära min ponny? Han kan redan buga och kan nästan spansk skritt. Någon som har tips och förslag så skriv gärna på i inlägget så kan ju alla lära sig lite om hur olika personer använder sin klicker :D

Jag har jobbat med just klickerträning av häst. Självklart kan man klicka hästar! Det funkar på så gott som alla djur, allt från delfiner till kajor.

Vad kan man inte lära hästen? Du kan använda klicker i ridningen Och alla moment där. Jag klickade bland annat in galoppombyten på min ponny.

Man kan lära hästen lyfta benen, strecha halsen, backa, "bergsget" som strechar rygg, inkallning, apport, skänkelvikningar... Allt!

Klickerträning är kul! Det finns en hel del skrivet om klickerträning av hästar, främst kanske Alexandra Kurlands Clicker training for your horse. Bra och pedagogisk med många bilder. Det finns också en svensk Facebookgrupp för klickerträning av hästar.

Själv använder jag klickern för problemlösning, men det är klart att man kan lära in trick också. Alla ekipage är ju olika, men för mig och min häst funkar klickerträning jättebra.

Hej!

Vi använde klicker på min. Hon kan numera stå snällt när hon blir skodd, hon står still vid uppsittning och hon stoppar huvudet i tränset när jag sträcker fram det. Hon kan också gå till target och bra dagar skiljer hon mellan A och F.

Vi använder det alltså både för trick och träning. Kul träningsform och man får en så positiv och glad häst som gillar att tränas. Ridmässigt har jag inte tagit mig så långt, men jag vet att min medryttare över höja ryggen.

/Lavinia

Det beror ju på vad du vill lära honom - trick, frihetsdressyr, vardagslydnad, ridning. Som flera redan skrivit så kan klickerträning användas till all inlärning. Världens roligaste träningsform tycker jag!

Skulle verkligen rekommendera dig att läsa in dig lite på grunderna innan du sätter igång, tex genom Alexandra Kurlands bok eller på någon av alla bra websidor somfinns. Det är så mycket roligare och enklare om man gör rätt från början :)

#nattrexx
Jag har klickeryränat tre av mina hästar. Går ju att höra ALLT med klicker, handlar bara om fantasi känns det som!
Mest tricks som inte varit mer än tricks (spansk skritt, buga, plocka upp saker) men även mer vardagslydnad. Inkallningarar tex har varit super.
Tidigare häst red jag in med klickern och klickade för i stort sett alla förberedande övningar, vid uppsittning, ridning och skrämselträning.
Nuvarande häst var svinjobbig att leda när jag köpte henne, hon var het som satan och bara drog runt en och ner med huvudet när hon ville äta. Nu går hon fot som en hund och kan gå lös (lite beroende på dag...) och leds oftast på halsrem.

Jag vet inte om inlägget faller rätt men flytta det gärna om det ligger under fel prefix mm..

Men jag var idag iväg och köpte en klicker. Den är till för hundar men jag antar att det fungerar för hästar också ;)
Men någon som har några tips om avd jag kan lära min ponny? Han kan redan buga och kan nästan spansk skritt. Någon som har tips och förslag så skriv gärna på i inlägget så kan ju alla lära sig lite om hur olika personer använder sin klicker :D
Jag gick en grundkurs som var jättebra och har börjat använda belöningsbaserad träning med min unghäst i vissa lägen. Den här veckan har jag klickat in lastning och stå still i transporten medan bommen stängs, något vi haft lite problem med.
Som flera andra redan sagt så är en bok eller kurs bra. De beteenden man lär in i början blir starka och kan bli så kallade "default beteenden", något de tar till när de inte vet vad de ska göra. Stegring är därmed väldigt dumt att klicka in i början. Jag började med dels en "target" = dutta med nosen på något så får man belöning, sen lärde jag in "stå still och vänd bort huvudet". Sen har jag klickat på läskiga saker. Har inte hållt på länge än och lite sporadiskt. Min häst blir väldigt taggad när klickern kommer fram

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 109
Senast: Juli0a
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 968
Senast: Mabuse
·
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 651
Senast: Stergo
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 722
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar