klickerträning i lydnadsträning.

Sv: klickerträning i lydnadsträning.

Cillamuffins: Klicket avbryter beteendet, det är en del av poängen!

Ja, enligt den ena skolan (canis?). Men den andra skolan (Bailey?) säger att det är belöningen som ska avbryta beteendet. Och eftersom det är belöningen, inte klicket, som är den primära förstärkaren är det ganska logiskt att det är belöningen som ska ges när hunden går som allra bäst. Går hunden ur position vid ett klick kommer den också bli belönad för ett felaktigt beteende!

Jag har som jag skrev bytt metod från din till denna och jag upplever en enorm skillnad.

Red_Chili: jag är en boknörd och har tyvär ett BEHOV av att äga mina böcker :D

Cillamuffins: finns det TVÅ olika klickerträning? jag är helt ny på detta så berätta gärna lite mer om hur skillnaderna har varit i olika moment!

Persephone: Men hur skulle du göra om din hund inte kunde äta i farten?

Det finns nog fler än två ;). Men dessa är nog de två vanligaste sätten. Jag tycker ffa att skillnaden är att jag får bättre stadga i momenten, och hunden jobbar lite hårdare för att behålla det beteendet som jag klickar. T ex i fria följet så hade jag en hund som trängde, och varje gång jag klickade så svängde han ut rumpan ännu mer för att vara "redo" när han skulle få sin belöning. När jag bytte sätt så slutade han svänga ut rumpan vid klick och eftersom han hela tiden fick sina förstärkningar när han gick i rätt position så blev även själva grundpositionen säkrare.

Ett annat exempel är ställande under gång, att resultatet av canisträningen blev tvärnit och sedan började han gå ett par steg mot mig för att hämta sin belöning. Jag la ner HUR mycket tid som helst på att variera mellan ställande och kvarstående, men med byte av metod så började hunden luta sig bakåt vid klicket. Dock utan att röra några tassar.

Fast jag tycker det låter mer som ett problem med belöningsplaceringen?

Kan tillägga att jag aldrig vart nära en caniskurs, utan jobbar utefter Karen Pryors "metod". Ser stora problem med tekniken du beskriver om man tränar annat än med en redan träningsklok och tam individ. Jag som jobbar mycket med andra arter, skygga/vilda djur och hästar utan klickervana får istället tänka extra noga på min timing och belöningsteknik för att slippa de bekymren du beskrev att du fick.

Men som jag skrev i ett PM nyss, vad gör belöningsplaceringen om hundens placering är fel?

Jag tränar bara hundar men har kört in valpen på nya systemet och sett att det fungerar ännu bättre på oerfarna individer. De har inte en massa skräp i bagaget. I och med att i princip hela träningsgruppen kör enligt det här systemet så har jag sett hur både gamla och nya hundar har reagerat på träningen och jag tycker det är rätt häftigt att så små detaljer kan göra så stor skillnad.

Sedan menar jag inte att canismetoden inte fungerar. Det gör den bevisligen. Men det fanns lite luckor som jag fick fyllda på det här sättet. Det känns mycket mer logiskt för mig, och tydligen även för mina hundar. Hur det är med andra arter har jag inte den blekaste aning om.

Detta är så intressant! Jag har ju alltid lärt mig att det är klicket som säger "rätt där", är det Bob Bailey jag ska läsa för "ditt" sätt cillamuffins?
Det känns rent spontat som om man kan skippa klicket och bara belöna med godis/lek då?

En fråga till, lite trådkapning...
Med en ny valp, ska jag träna bara ETT moment under ett pass, eller kan man köra flera? Det är ju lätt hemma, men om jag åker iväg och tränar på klubben?

Jag har inte läst boken, jag har gått på kurs och fick höra att det var Bailey som la grunden för det här sättet att tänka. Klickern är fortfarande till för att markera rätt, jag skrev ju "klick = rätt, fortsätt så. Snart kommer gotter" till skillnad från klick = gör vad du vill. Snart kommer det gotter.

Ang valp så tränade jag alltid minst 3 moment, men få repititioner på varje. Det blir sällan mer än 5 min effektiv träningstid sammanlagt. Samma på klubben, men vi var noga med att leka igång först. Annars var det lätt att han fastnade och råglodde på allt spännande. Det sista jag vill göra på planen var att korrigera och att vänta ut tog en evighet. Men med lite lek först så var det "vi".

Detta är mycket intressant. Jag tycker att Baileys tänk låter vettigt. Får nog gå och låna en bok...

Jag har inte läst boken, jag har gått på kurs och fick höra att det var Bailey som la grunden för det här sättet att tänka. Klickern är fortfarande till för att markera rätt, jag skrev ju "klick = rätt, fortsätt så. Snart kommer gotter" till skillnad från klick = gör vad du vill. Snart kommer det gotter.

Ang valp så tränade jag alltid minst 3 moment, men få repititioner på varje. Det blir sällan mer än 5 min effektiv träningstid sammanlagt. Samma på klubben, men vi var noga med att leka igång först. Annars var det lätt att han fastnade och råglodde på allt spännande. Det sista jag vill göra på planen var att korrigera och att vänta ut tog en evighet. Men med lite lek först så var det "vi".

Det är just det jag är ute efter! klick är lika med rätt godis är på väg :D vill inte bryta hennes beteende tvärt om, klicker verkar iaf vara en gyllene löning när man är för långsam med godis! har klickat i 1 dygn nu och min 5 månaders tokfia hajjade poängen FORT! hon väntar lixom på klicket nu ist för att vänta på att få bita av mig handen :D

Intressant! I mina ögon är klick=rätt, snart kommer belöning.
Vad hunden gör i väntan på belöning är mindre viktigt, normalt sett sitter/står de och väntar alt. springer åt det håll jag belönar (vare sig det är bort från mig eller mot mig).
En fördel med klickerträning tycker jag just är att det blir lättare att visa exakt när hunden gör rätt (vid klicket) än att få dit belöningen i precis rätt ögonblick.

Men som sagt, intressant. Får ta och läsa på lite mer jag med kring olika metoder tror jag :)

Jo, så tänkte jag också förut. Men hela klickeriet bygger ju på att det hunden gör när den får en förstärkning, det beteendet kommer hunden vilja upprepa. Och den primära förstärkaren är alltid mer betydelsefull än den sekundära. Så vad är det då man förstärker om man belönar när hunden utför ett felaktigt beteende? Är det beteendet som genererade den sekundära försärkaren? Eller är det beteendet som genererade den primära?

Nu är de flesta hundar tack och lov så intelligenta att de kan räkna ut att 1 + 1 = belöning, och lär sig beteendekedjan som innebär att de utför beteendet som genererade den sekundära förstärkaren för att få den primära. Men inte alltid. Och jag tycker att det går lite långsammare.

Intressant! I mina ögon är klick=rätt, snart kommer belöning.
Vad hunden gör i väntan på belöning är mindre viktigt, normalt sett sitter/står de och väntar alt. springer åt det håll jag belönar (vare sig det är bort från mig eller mot mig).
En fördel med klickerträning tycker jag just är att det blir lättare att visa exakt när hunden gör rätt (vid klicket) än att få dit belöningen i precis rätt ögonblick.

Men som sagt, intressant. Får ta och läsa på lite mer jag med kring olika metoder tror jag :)

Precis så tänker jag också.

Cilla: Jag håller inte med om att man ffa förstärker det som utförs när de får godis. Ingen av mina hundar föreslår att fladdra omkring för att få klick, trots att jag kastar iväg godiset när jag har klickat. De återvänder omedelbart till koncentrerat arbete och upprepar det som de fick klick för...

Jag har börjat läsa "klickerträning för nybörjare" av Natasja Atterbom och börjar få lite grepp om detta, men skillnaderna mellan de olika skolorna förvirrar mig. Jag vill börja med klicker av olika anledningar men framförallt klick=du gör rätt. du får godis så fort klump matte fått upp godisen ur fickan (har oftast i handen men det går inte fort nog).
Om klicket avbryter beteendet skulle det bli hysteriskt när jag tränade det är ju som att jämföra med de hundar som lärt sig att när matte/husse säger bra/duktig/rätt så drar hunden som en avlöning för då har de lärt sig att övningen är klar. Det är just DET jag vill undvika. Klicket behöver ju inte betyda jobba vidare i evigheter, godiset levererar jag fortast möjligt, jag har alltid använt godis, röst, lek som beröm just för att jag inte vill ha en hund som sticker iväg i full rulle såfort man säger bra (som det tydligen kan bli även med klicker)

Så Cillamuffins: med Baileys metod så undviker man detta? du förstärker beteende inte avbryter det?
Behöver du ofta ge kommando igen efter klick och godis? ex fot, du går några steg klickar ger godis, händer det ofta att hunden lixom tappar fokus på uppgiften? eller blir den mer laddad? tar den upp beteendet den precis gjort lättare utan kommando?

Antingen är jag otydlig, eller så vet jag inte vad...

Att klicket avbryter beteendet betyder ju knappast att hunden ger en fingret och drar - det innebär att hunden när den hör klicket stannar upp där den är, tänker efter vad den gjorde och väntar på sin belöning. Så fort belöningen är avklarad så återupptas arbetet från samma punkt igen. Att lägga beteende på kommando är det absolut sista man gör i shejpingprocessen.

Antingen är jag otydlig, eller så vet jag inte vad...

Att klicket avbryter beteendet betyder ju knappast att hunden ger en fingret och drar - det innebär att hunden när den hör klicket stannar upp där den är, tänker efter vad den gjorde och väntar på sin belöning. Så fort belöningen är avklarad så återupptas arbetet från samma punkt igen. Att lägga beteende på kommando är det absolut sista man gör i shejpingprocessen.

Du är inte otydlig! :) jag är trög och otydlig i mina frågor :crazy: Grejen är den att när jag tränar med min lilla så säger jag ex fot, hon går fot får en godis och sen är inte jag intressant igen förens jag upprepar kommandot. (har som sagt inte riktigt börjat med klicker eller så ännu) hon är så ung så jag vet att jag inte kan kräva för mycket av henne, men det skulle va shysst om jag slapp säga allt minst 2 gånger för att hon ska fortsätta göra det. ska jag helt enkelt ge f*n i att ha kommandon och bara köra på utan? berömma när hon gör rätt men inte säga nått?

när vi promenerar går hon ibland fot självmant, då får hon godis eller en leksak för hon är duktig men även där tappar hon lite intresse när hon väl fått belöningen och det vill jag undvika, belöningen ska ju öka motivationen till att göra om det!
Kanske jag som har dåligt tålamod eller helt enkelt är för tråkig.. :confused:

har du några bra sidor att läsa får du jättegärna länka!!!!!

"i min värld" jobbar du åt fel håll om du har lagt på kommando innan du har stadga på beteendet.

Hur gammal är hunden? En unghund har för det första bristande koncentrationsförmåga, och för det andra 54602 miljoner saker som är roligare att undersöka än en tjatig matte.

Om jag var du skulle jag börja om från scratch, shejpa in beteendet (www.klickerklok.se har bra artiklar och videor om fotgående) och när beteendet är "klart" lägga på ett annat kommando än det du använder nu.

Om du måste ge ett kommando två gånger för att det ska bli utfört så har du inte stimulikontroll. Antingen förstår hunden men är omotiverad att göra det du ber om, eller så vet den inte vad som förväntas. Att sen ha stadga och hålla kvar positionen tills det kommer ett frikommando det får man träna på det med...

/Migo

"i min värld" jobbar du åt fel håll om du har lagt på kommando innan du har stadga på beteendet.

Hur gammal är hunden? En unghund har för det första bristande koncentrationsförmåga, och för det andra 54602 miljoner saker som är roligare att undersöka än en tjatig matte.

Om jag var du skulle jag börja om från scratch, shejpa in beteendet (www.klickerklok.se har bra artiklar och videor om fotgående) och när beteendet är "klart" lägga på ett annat kommando än det du använder nu.

Om du måste ge ett kommando två gånger för att det ska bli utfört så har du inte stimulikontroll. Antingen förstår hunden men är omotiverad att göra det du ber om, eller så vet den inte vad som förväntas. Att sen ha stadga och hålla kvar positionen tills det kommer ett frikommando det får man träna på det med...

/Migo

Hon är bara 5 månader, vill bara påpeka att vi inte tränar hysteriskt, några minuter om dagen 4 dar/veckan.

När jag lärde henne fot så dummade jag runt tills hon hängde med då belönade jag. sen började jag hålla godis vid knät och backa hon började då göra massa fina trix ;) så jag började gå frammåt ist, hon hängde på :D sen när hon gick i bra position och följde med 3-5 steg så började jag säga kommandot fot.. har jag gjort helt galet? gjort så med min tidigare hund och det har funkat men å andra sidan så vill jag gärna tävla med denna lilla i framtiden och framförallt vill jag ha en glad hund så jag måste kanske tänka om. Ska kolla länken nu! tack!

Vill bara lägga till att jag när hon gått fot några steg eller gjort något annat bra så får hon förutom belöning ALLTID frikommando, sen väntar jag några minuter tills jag gör om det. Hon verkar förövrigt tycka att det är döskoj att träna, men jag tror nog att som du sa det finns så mycket annat som e roligare så jag ska nog inte köra så långa pass utan mer lägga in träning på promenader och sånt inte avsätta specialtid för detta...

Liknande trådar

Hundträning Jag har mina teorier om detta och tränar mina hundar på det sätt som jag tror ska kunna leda till min målbild. Men sen jag blev...
2
Svar
31
· Visningar
5 371
Senast: Lillefrun
·
Övr. Hund Min hund tycker att promenader när det är blött ute är jättetråkigt. Det behöver inte ens regna utan räcker att det är blött på marken...
Svar
10
· Visningar
1 654
Senast: Bapelsin
·
Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 876
Senast: mackan
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 674
Senast: AlmostEasy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Mens
  • Skottlossning på skola
  • Vad gör vi? Del CCIX