klickerträning i lydnadsträning.

Cocos

Trådstartare
En fråga till er som klickertränar eran hund OCH tränar/tävlar lydnad, agillity eller annat!

Hur gör ni? Om ni tex lär hunden fot, ni väntar på att hunden sätter sig i rätt position klickar och ger godis? men hur funkar det sen när ni tex lärt hunden att GÅ fot (linförighet/fritt följ) klickar ni flera gånger då eller?

När hunden då går brevid er och ni klickar och ger godis så stannar man ju oftast upp i rörelsen. Lär sig inte hunden då att stanna när man klickar?

om ni tränar agillity, hunden hoppar ett hinder ni klickar, går ni då fram till hunden och ger godis? måste ju bli tokigt om den måste hämta godiset?

Hur regerar hunden under tävling? utan klicker?

Berätta gärna allt om just hur ni gör när ni klickat in ett beteende, klickar ni varje gång?
Är det klick, godis och sen kommandot?

Har sökt i forumet och inte hittat svar på just detta, kanske pga dumma frågor :o
länka gärna om det redan finns exakt svar!

Tack på förhand!!!

Sv: klickerträning i lydnadsträning.

Först vill jag bara påpeka att man aldrig ska klicka flera ggr i rad utan belöning emellan.

Jag varvar med klicker och inte klicker vid inlärning. Tex när jag tränar grundposition till fot har jag använt mig av en klicker. Jag vill att hunden ska söka kontakt med mig, när jag tränar det har jag hunden sittandes vid min sida framför en spegel. När hunden söker kontakt klickar jag sen belöning.

Jag använder klickern där jag tycker att det går bra och smidigt att använda den, när jag tycker att det är bättre att inte använda klickern så lär jag in beteendet utan klicker. Jag tror att det är bra att variera sig lite också när det kommer till inlärning.

Först vill jag bara påpeka att man aldrig ska klicka flera ggr i rad utan belöning emellan.
.

tack för svar!

Ok, jag menade mer att om hunden går fot och man klickar och ger godis och upprepar detta flera gånger kan det inte bli så att hunden då lär sig att stanna?
jag har puss ljud ist för klicker på min unghund och hon stannar så fort jag pussar vilket är mitt fel eftersom jag tycker det är knepigt att ge godiset i farten och så stannar hon ändå och tuggar :confused:

Man måste tänka väldigt mycket på vad man egentligen vill belöna med klickerträning. Och ha bra tajming.

Dels kan du ju ha mindre godisar som går snabbare att tugga sen kan du ju klicka och kanske gå ett eller två steg till och sedan belöna i farten men avsluta övningen i samband med att hunden får sin belöning? Så hunden då efter belöningen kan stanna och tugga.

Jag skulle förbereda med belöningen i handen redan innan. Annars kanske hunden när du börjar gräva i fickan efter belöningen går ut lite snett med rumpan för att se vad du gör och du belönar sedan när hunden går snett. Detta kan ju göra att hunden tror att den måste gå snett för att belöningen ska komma.

Hunden tar in allt som händer mellan klicket och godiset som en del av beteendet som genererar belöning.

Tricket är ju att dela upp momenten i delar, tex fritt följ.

Först har jag fotposition, den lär jag in med klossträning, finns en bra film om klossträning på Y-T.
När jag sedan har ett bra utgångsläge, så jobbar jag vidare med följet, när hunden är i rätt position så klickar jag. Då har jag redan pekat på det som är rätt, då spelar det ingen roll att jag stannar upp och ger godiset. Hunden ska jaga klicket i första hand. Ingen korrekt position - inget klick= inget godis/lek. Så hunden lär sig inte stanna, då den "jagar klick" och man får inget klick om man stannar upp.

Jag döper i princip bara korrekta beteenden, dvs när hunden gör ett bra fritt följ, så döper jag det hela "fot".

Mindre storlek på godis har jag prövat men då hoppar hon hysteriskt efter min hand HELA tiden :S jag har godis i handen o koppel i den andra.
men hur e det om du vill klick belöna ett beteende när hunden är en bit bort, klickar du då och kastar godisen?
vilken ordning gör du allt i, vid inlärning beteendet klick godis kommando? när hunden kan kommandot, kommando klick godis?

Tricket är ju att dela upp momenten i delar, tex fritt följ.

Först har jag fotposition, den lär jag in med klossträning, finns en bra film om klossträning på Y-T.
När jag sedan har ett bra utgångsläge, så jobbar jag vidare med följet, när hunden är i rätt position så klickar jag. Då har jag redan pekat på det som är rätt, då spelar det ingen roll att jag stannar upp och ger godiset. Hunden ska jaga klicket i första hand. Ingen korrekt position - inget klick= inget godis/lek. Så hunden lär sig inte stanna, då den "jagar klick" och man får inget klick om man stannar upp.

Jag döper i princip bara korrekta beteenden, dvs när hunden gör ett bra fritt följ, så döper jag det hela "fot".

Ska nog pröva det där med klossen! tack för tipset! min hund är så ung ännu så jag vill inte skynda för mycket men hon kan redan utgångsposition typ fot vid min sida och kan gå en liten bit men jag vill att hon ska kunna gå mer än typ 3 steg.

Jag lär in fot med baklängesmarsch. Det är första gången jag gör det på en hund. Jag har även börjat med den äldre hunden som redan har ett forgående i förhoppningen att förbättre det lite ochg göra det snyggare. Tanken är att man kan klicka och jobba in hunden där man vill ha den i baklängesmarschen utan att nöta ut fotgåendet och tvingas belönöna halvbra positioner och därifrån shapa in rätt pos. Allt detta gör du i baklängesmarschen och när du sedan har ett bra fritt följ där så kan du börja gå framåt och hunden hamnar liksom rätt automatiskt :)

Appropå att hunden stannar vid klicket, dte gör ju inget. Det viktiga är VAD du belönar. KLickar du när hunden går i bra position så är det den positionen du förstarker. Klicker säger ju bara att belöning är på väg och vad hunden gör du spelar mindre roll. Men sedan är det bra att tänka på belöningsplacering. Mha belöningplacering kan du jobba på att få hunden närmare benet, rakare i kroppen, få hunden längre bak eller längre fram- allt beroende på vad och hur du belönar.

Här är några filmer jag tycker är bra att se innan man börjar träna frittfölj/linförighet.

Baklängesmarsch med valp
Baklängesmarsch (och framåtgående)
Baklängesmarsch och bakdelskontroll

Berätta gärna allt om just hur ni gör när ni klickat in ett beteende, klickar ni varje gång?

Jag använder klickern vid inlärningen, för att lära hunden vad jag vill. Dvs att det inte finns någon anledning för mig att belöna att hunden går fot ett steg om jag vet att den kan gå 10 steg utan problem. Man får ju utöka "kraven" på vad som ska göras innan belöningen kommer allt eftersom hunden blir säkrare och säkrare på vad man vill.

Jag klickar varje gång hunden gör det som jag vill att den ska göra, varken mer eller mindre och varje klick följs självfallet av någon slags belöning.
När jag lärde min unga att gå fot så körde vi först klossträning (här är min film om det, kanske var den som blandrastik menade: http://www.youtube.com/watch?v=WsKZBqMgIJc)

När hunden förstår att den ska sätta sig bredvid när klossen är med så lägger jag på kommando ("fot"). Efter ett tag kan jag då ta bort klossen och hunden kommer och sätter sig bredvid mig när jag säger fot. Då provar jag att säga fot och gå ett steg framåt. Troligtvis följer hunden med och då är det bara att tajma in just det med klick-belöning och sedan gå fler och fler steg allteftersom hunden blir säker på att den ska följa med på ett bra sätt.

Jag belönar ofta genom att kasta godisen, faktiskt, eller bara släppa den på marken rakt framför fötterna på mina damer. Det beror mest på att jag annars inte skulle ha några fingrar kvar (:angel:) men det är ju helt klart det smidigaste att göra om man tränar på någonting där hunden är en bit bort.

Ett tips är att kika närmare på canis klickerskola, en gratis mail-kurs som du hittar på förstasidan på canis.se :)

Golddigger. tack för tipsen!! det där baklängesgående började jag med när jag skulle lära henne linförighet problemet är att hon oxå går baklänges då :D alt snurrar runt när hon sen fick gå "på riktigt" frammåt vid min sida så gick detta MYCKET bätte än när jag gick baklänges. men jag ska kanske vara lite tålmodigare och försöka igen :D att det inte gör nått att hon stannar för klickern för man ändå berömmer det hon gör och att klickern är som en förberedelse för belöningen låter vettigt! det är ju just det som jag tycker är svårt när man bara ger röstkommando.

Red_Chili: tack för förklaringen :D canis klickerskola here i come :D

Golddigger. tack för tipsen!! det där baklängesgående började jag med när jag skulle lära henne linförighet problemet är att hon oxå går baklänges då :D alt snurrar runt när hon sen fick gå "på riktigt" frammåt vid min sida så gick detta MYCKET bätte än när jag gick baklänges. men jag ska kanske vara lite tålmodigare och försöka igen :D att det inte gör nått att hon stannar för klickern för man ändå berömmer det hon gör och att klickern är som en förberedelse för belöningen låter vettigt! det är ju just det som jag tycker är svårt när man bara ger röstkommando.

Red_Chili: tack för förklaringen :D canis klickerskola here i come :D

Du kan ju gå baklänges efter en vägg först så att hunden inte kan svänga runt och gå baklänges och sedan gradvis flytta ut från väggen när hunden förstått vad den ska göra. Min äldre hunde testade också att svänga runt och gå baklänges, men det löste jag genom atta gå ur tävlingsposition och bara avbryta. Sedan fick han en ny chans och då testade han att gå efter mig och jag fick direkt chans att belöna.

Jag började belöna att han först stod framför och tittade på mig, KLick! Sedan nästa gång han tyittade på mig så klickade jag inte, utan backade istället. Dirkt han gjorde en ansats att följa eftre så klickade jag osv.

Du har redan fått flera bra svar men jag vill lägga till att jag aldrig stannar efter klick. Jag fortsätter att gå! Om hunden går ur position mellan klick och godis säger jag bara "hoppsan" och så gör vi om övningen. Inget godis om beteendet inte är rätt! För att det inte ska bli för svårt blir då tiden mellan klick och belöning mycket kort i början men utökas gradvis. Detta för att hunden ska förstå att klick = bra fortsätt så! och inte att det blir Klick = gör vad du vill under tiden som matte halar fram godisen. Jag bytte från den ena metoden till den andra och WOW vilken skillnad! Det blir sååå mycket enklare för hunden att förstå hur den ska göra för att få sin belöning.

Du har redan fått flera bra svar men jag vill lägga till att jag aldrig stannar efter klick. Jag fortsätter att gå! Om hunden går ur position mellan klick och godis säger jag bara "hoppsan" och så gör vi om övningen. Inget godis om beteendet inte är rätt! För att det inte ska bli för svårt blir då tiden mellan klick och belöning mycket kort i början men utökas gradvis. Detta för att hunden ska förstå att klick = bra fortsätt så! och inte att det blir Klick = gör vad du vill under tiden som matte halar fram godisen. Jag bytte från den ena metoden till den andra och WOW vilken skillnad! Det blir sååå mycket enklare för hunden att förstå hur den ska göra för att få sin belöning.

Tack för svar! jag har ju redan tränat ex fotgående utan klicker så hon är van att inte få smasket på direkten men det är bla därför jag vill börja med klicker, hon är snabb och jag är helt enkelt för långsam med att berömma, därför jag är sugen på att börja med klickerträning. Du beskrev det där med att utöka tiden mellan klick o godis, låter bra för då vet ju hunden vad som komma skall!

Cillamuffins: Klicket avbryter beteendet, det är en del av poängen!

Migo: nu fattar jag inte!? menar du att man klickar och ger godis, ungefär som tack för det nu är vi klara med det?

Eh nej? När jag klickar för något så avbryter eleven beteendet, tar emot belöningen och återupptar beteendet där det avbröts/gör om beteendekedjan. Poängen försvinner till stor del om eleven ska genomföra ytterligare ett antal beteenden innan belöningen kommer. Vad gör du om det dyker upp fler beteenden som du vill belöna, innan du bestämt dig för att ge godis? Klickar flera gånger utan förstärkning? Vad händer då med betingningen av ljudet?

Ett tips är att läsa Karen Pryors bok "Skjut inte hunden". Hon ger utmärkta förklaringar till hur man bör tänka när man lägger upp shejpingscheman, oregelbunden förstärkning, belöningsfrekvens osv.

Andra i tråden har sagt det bra redan: en hund som vet vad som förväntas behöver inte klickas för att hålla uppe intresset, men under inlärningen tar man små steg i taget.
/Migo

Senast ändrad:

Eh nej? När jag klickar för något så avbryter eleven beteendet, tar emot belöningen och återupptar beteendet där det avbröts/gör om beteendekedjan. Poängen försvinner till stor del om eleven ska genomföra ytterligare ett antal beteenden innan belöningen kommer. Vad gör du om det dyker upp fler beteenden som du vill belöna, innan du bestämt dig för att ge godis? Klickar flera gånger utan förstärkning? Vad händer då med betingningen av ljudet?

Ett tips är att läsa Karen Pryors bok "Skjut inte hunden". Hon ger utmärkta förklaringar till hur man bör tänka när man lägger upp shejpingscheman, oregelbunden förstärkning, belöningsfrekvens osv.

Andra i tråden har sagt det bra redan: en hund som vet vad som förväntas behöver inte klickas för att hålla uppe intresset, men under inlärningen tar man små steg i taget.
/Migo

Jaha men då har jag fattat rätt! tack för beskrivning! jag trodde du menade att man klickade för att hunden gjorde fel :eek:.. vet inte hur jag kunde tro det men men :)
jag tänker mig ungefär så här, jag ber hunden sitta hon sätter sig då klickar jag och ger godis, sen ställer jag mig brevid henne säger fot, klickar, ger godis, går ett steg frammåt, följer hon klickar jag o ger godis.
inte så många saker sammtidigt under innlärning såklart.. tänker jag rätt då?
jag har beställt hem en boka om grunden i klickerträning för nybörjare tror författaren hette natacsha nånting... ska beställa "skjut inte hunden" så fort jag har råd :crazy:

kika in på klickerklok.se de har jättebra videor och inlägg om hur man kan börja träna fotgående:)

Jag skulle inte placera mig brevid hunden, utan få hunden att komma till mig istället. Tänk target med hundens skuldra mot ditt smalben.

En fråga till er som klickertränar eran hund OCH tränar/tävlar lydnad, agillity eller annat!

Hur gör ni? Om ni tex lär hunden fot, ni väntar på att hunden sätter sig i rätt position klickar och ger godis?
Korrekt :)

men hur funkar det sen när ni tex lärt hunden att GÅ fot (linförighet/fritt följ) klickar ni flera gånger då eller?
Jag börjar ju med några få steg, säg 5. Går fem steg i fot-klick. Utökar stegen och när det sitter som berget under längre sträckor börjar jag "tona ut" klickandet.

När hunden då går brevid er och ni klickar och ger godis så stannar man ju oftast upp i rörelsen. Lär sig inte hunden då att stanna när man klickar?
Jag belönar i rörelse helt enkelt :) Hon kan utan problem ta en godisbit medan hon går.

om ni tränar agillity, hunden hoppar ett hinder ni klickar, går ni då fram till hunden och ger godis? måste ju bli tokigt om den måste hämta godiset?
Jag använder leksak i agility, och kastar helt enkelt leksaken framför henne samtidigt som jag klickar. Då bibehåller jag henne "go" framåt och hon får samtidigt sin belöning :)

Har inte tävlat än, men klickern använder jag ju bara under inlärning. När kommandot sitter klickar man ju mindre och mindre för att tillslut inte behöva klickern alls :)

Under inlärningen är det alltid klick i exakt rätt moment. Och detta klick följs ALLTID av något gott godis eller en rolig leksak. Även om jag råkat klicka fel!

Kommando, klick, godis.

Liknande trådar

Hundträning Jag har mina teorier om detta och tränar mina hundar på det sätt som jag tror ska kunna leda till min målbild. Men sen jag blev...
2
Svar
31
· Visningar
5 371
Senast: Lillefrun
·
Övr. Hund Min hund tycker att promenader när det är blött ute är jättetråkigt. Det behöver inte ens regna utan räcker att det är blött på marken...
Svar
10
· Visningar
1 654
Senast: Bapelsin
·
Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 876
Senast: mackan
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 674
Senast: AlmostEasy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Mens
  • Skottlossning på skola
  • Vad gör vi? Del CCIX