Sv: Klicker träning....
Klicker används för att belöna när hästen gör rätt, och alltså för att förstärka beteenden, inte för att ta bort beteenden. Men det innebär ju bara att du måste tänka ett steg till - tänk inte på vad du
inte vill att hästen ska göra; tänk på vad du
vill att den ska göra och förstärk det beteendet, precis som du säger. (Och visst är det så vi borde tänka oftare, även till vardags.
)
Nu skulle jag inte föreslå det som första övning för en klicker; hästens normala respons när man tränar med klicker och godis är att försöka komma på vad den ska göra, och alltså prova olika saker - att förstå att det är just "ingenting" den ska göra känns som en svår sak som introduktion.
Jag ger godis efter varje klick. Däremot klickar jag inte för varje utförd sak jag ber om. (Det ska vara som en enarmad bandit; gör hästen rätt, och kanske ännu bättre nästa gång så kanske den får ett klick, eller nästa, eller nästa...) Så att man kör med klicker innebär inte att man alltid måste ge hästen godis när den gör något, lika lite som man alltid måste säga "duktig häst" när hästen gör något bara för att man gjorde det under inlärningen. Men klicket
i sig är ju inte positivt för hästen; det enda som gör att det funkar som belöning är att det blivit så hårt kopplat till "snart får du godis". Slutar man ge godis är klicket snart inte intressant.
Vad man kan ha det till beror på vad man vill göra, och hur mycket fantasi man har. Jag använder det just nu mest när jag har honom lös, för att fortsätta belöna "stanna". Men den största nytta det gjort för mig är nog att när vi började öva med små trick, stående i stallgången, byggde vi rätt snabbt upp vanan att ha honom stående där, att han skulle gå fram och tillbaka som jag ville, etc , vilket har lett till att jag nu har en häst som står snällt i stallgången när jag pysslar med honom, lös eller ej. Visst hade vi kunnat lära in det på andra sätt, och få samma kontakt på andra sätt (för det är kontakten som är huvudsaken) men det var en väg som funkade bra för oss.