Klicker träning....

Sv: Klicker träning....

Sant, men så länge man använder samma ord är hästen inte dummare än att den vet vad det betyder. Som att lära in vilket kommande som hälst... (sitt, ligg för hundar)
Min vet att ordet "Bra" =godis. Sen att jag inte alltid säger det i exakt samma tonläge verkar hon inte bry sig om. En klicker i handen skulle hör mig mer skälpa än hjälpa då jag ibland behöver båda mina händer samtidigt som jag vill klicka.
Det funkar för oss.

Annat kan funka för andra :)

När hästen kan klicket, ska man sluta ge godis då? Vad kan man använda det till? Jag förstår att det är bra men inte riktigt vad jag kan ha det till. En kompis föreslog att jag ska klickerträna min häst som sparkar och slår sönder boxen när han är ensam men hur skulle det gå till? Kan man "ta bort" beteenden eller kan jag förstärka när han är lugn i boxen?

Klicker används för att belöna när hästen gör rätt, och alltså för att förstärka beteenden, inte för att ta bort beteenden. Men det innebär ju bara att du måste tänka ett steg till - tänk inte på vad du inte vill att hästen ska göra; tänk på vad du vill att den ska göra och förstärk det beteendet, precis som du säger. (Och visst är det så vi borde tänka oftare, även till vardags. :idea: )

Nu skulle jag inte föreslå det som första övning för en klicker; hästens normala respons när man tränar med klicker och godis är att försöka komma på vad den ska göra, och alltså prova olika saker - att förstå att det är just "ingenting" den ska göra känns som en svår sak som introduktion.

Jag ger godis efter varje klick. Däremot klickar jag inte för varje utförd sak jag ber om. (Det ska vara som en enarmad bandit; gör hästen rätt, och kanske ännu bättre nästa gång så kanske den får ett klick, eller nästa, eller nästa...) Så att man kör med klicker innebär inte att man alltid måste ge hästen godis när den gör något, lika lite som man alltid måste säga "duktig häst" när hästen gör något bara för att man gjorde det under inlärningen. Men klicket i sig är ju inte positivt för hästen; det enda som gör att det funkar som belöning är att det blivit så hårt kopplat till "snart får du godis". Slutar man ge godis är klicket snart inte intressant.

Vad man kan ha det till beror på vad man vill göra, och hur mycket fantasi man har. Jag använder det just nu mest när jag har honom lös, för att fortsätta belöna "stanna". Men den största nytta det gjort för mig är nog att när vi började öva med små trick, stående i stallgången, byggde vi rätt snabbt upp vanan att ha honom stående där, att han skulle gå fram och tillbaka som jag ville, etc , vilket har lett till att jag nu har en häst som står snällt i stallgången när jag pysslar med honom, lös eller ej. Visst hade vi kunnat lära in det på andra sätt, och få samma kontakt på andra sätt (för det är kontakten som är huvudsaken) men det var en väg som funkade bra för oss.

Japp! Hästen ska alltid få godis eller eftergift, (om man lärt in det som belöning), för det h*n utförde korrekt som ledde till klicket. Utan undantag. Vilket för glömska mig ofta leder till att jag inte kan klicka över huvud taget pga att jag glömt ha med mig godis... :cool: *hepp!*

Senast ändrad:

...och så är vi tillbaks i min vanliga fundering på bra godis i små bitar som tål att ligga i jackfickor utan att bli dåligt. :d (Och nej, jag har inte testat torkade morötter än. Men jag ska. Vilket år som helst när jag både kommer ihåg det och har tid och morötter.)

Säg till när du hittat nått! Jag är otroligt dålig på att tömma fickorna efter träningspass och det har hänt mer än en och två gånger att jag tvättat diverse godis eller hittat det småruttet ett år senare när "sommarjackan" åkt fram igen... :smirk:

Krafft-pellets. :idea:
För övrigt enda vettiga användningsområdet för ett foder som går åt för fort för hästens bästa och kan orsaka foderstrupsförstoppning när man använder det som kraftfoder... :devil:

vad är det längsta det får ta mellan klicket och belöningen?

Jag gissar att det beror på hur väl hästen vet vad klicket betyder. I början vill du lära in att klick betyder godis, och då måste du vara relativt snabb (dvs ha godiset lättåtkomligt och hästen inom räckhåll, typ), men senare, när han vet vad som menas, kan det ta längre tid. När jag har min häst lös och klickar är han emellanåt en halv ridbana bort eller så, och så får han godis när jag gått fram till honom.

Massor av tack till Kassiopeja, förresten - skoj att den här tråden har dykt upp igen. Kraftfoder var jättebra som klickergodis, och numera har jag alltid fickan full.
:bow:

Man ska ge godisen så fort som möjligt. När klicket kommer sräcker hästen genast fram huvudet och då ska den på en gång få sin godis. Om den är en bot bort så tar det såklart en stund för den att komma till dig, men när den väl är framme ska godisen vara där.

Min häst vet dock att det alltid, utan undantag kommer godis efter klick - han vet att oavsett om godisen tar tid att "komma fram" så är det klicket som "ger" honom godisen. Därför kan jag klicka och sen plocka upp godisen ur fickan - vilket tar några sek extra, spec om man inte hittar den på en gång - utan att han tänker på det.

Efter ett klick ska godisen komma så fort som möjligt - fast på en lugnt sätt då, man ska inte kasta den på hästen. :p Om en fördröjning sker enstaka gång är det inget som förstör förtroendet för klicket. Du märker själv på din häst, men man ska alltid försöka göra det bästa av allt. Så för hästens skull, ge godisen utan fördröjning även om den inte verkar störa sig på fördröjning.
Och, sent är bättre än aldrig. Om du måste gå och hämta mer godis, för att det plötsligt var slut i fickan då du klickat, så gör det och strunta inte i den godisen. För hästen glömmer den inte. ;)

Hej!

är det någon som vet hur man ska lära in hästen att buga sig ner med hjälp av klickern ??? :bow:

/Donald Duck

Gnapp skrev:
Massor av tack till Kassiopeja, förresten - skoj att den här tråden har dykt upp igen. Kraftfoder var jättebra som klickergodis, och numera har jag alltid fickan full.
:bow:

Tack själv! :bow: Jag började också med morötter, men när det började välla ludet skit ur stalljackefickorna så var det liksom läge att byta ut det mot något torrare alternativ! :D

/JES

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
536
Senast: MiniLi
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
240
Senast: Lavinia
·
Hästvård Min häst är så jäkla skavsårsbenägen och i synnerhet nu pälsbytartider. Lånade ut honom för någon dag sen och han kom då tillbaka med...
Svar
17
· Visningar
1 339
Hundträning Ser att det inte finns någon sån här tråd (finns säkert längre bak i flödet men men). Vad tränar ni för funktionell träning och vad för...
Svar
9
· Visningar
889
Senast: Trott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Kemnevall sadel
  • Ny sits