Klicka in en gammal hund

Sv: Klicka in en gammal hund

Oja!
Gör precis som på en yngre antar jag, klicka samtidigt som du ger godis.

Klart det är en idé :) Börja med att klicka in som vanligt, dvs klick-godis, klick-godis osv. Sen skulle jag köra mycket med att man klickar för allt hunden gör t.ex. rör huvudet åt ett håll, sätter sig, viftar på svansen, tar ett steg. Ja allt! Detta brukar göra att de börjar tänka och testa olika saker för att få belöning.

Detta brukar göra att de börjar tänka och testa olika saker för att få belöning.

Ja DET vore ett enormt framsteg i det här fallet. Så om det skulle få den effekten skulle jag kalla det inget mindre än ett mirakel. Min älskade svarte :love: är inte jordens brightaste hund.. jag brukar säga att han har lite otur när han tänker :angel:

Visst är det en idé att göra det! :laugh: Jag har själv klickat in min saluki när hon var 9 år och därefter har hon lärt sig massor av tricks, som att släcka lampa, buga, "vacker tass" osv. Hon kunde absolut inget när hon kom till mig (på heltid när hon var 8åring) så hon var ju inte van vid att träna eller tänka träning. Det hon kunde var att springa och tja, vinthundar brukar ju vara svårtränade.

Jag är i alla fall glad att jag klickade in min tant. Såhär ser det ut nu när vi håller på lite. http://www.youtube.com/watch?v=xXIUPlJrXQU
Nu har jag dessutom fått någon knäpp idé om att försöka lära henne tillräckligt mycket för att vi ska kunna tävla rallylydnad :angel:

Hur du gör, gör som med vilken hund som helst! Jag gjorde så att jag bad hundarna att sätta sig (något de kan lätt sen innan), klickade när de gjorde det och gav godis direkt(!) efteråt. Efter att man gjort det några gånger så förstod de absolut att godiset kom efter klicket och började bli mer lätta att träna.

Gör man sedan som falukorw skriver, att man klickar när hunden gör något, då brukar den börja bjuda på fler beteenden. Själv föredrar jag att fokusera på ett beteende i gången och alltså inte klicka på precis allt samtidigt. Om vi står still och hunden tex börjar sträcka på sig så klickar jag det, sedan kanske den gör lite olika saker och sedan sträcker sig igen, åter igen klickar jag och då brukar de testa med att sträcka på sig direkt efter att de fått belöningen en andra gång. Sedan lägger jag på ett kommando på det. Vips har man ett nytt trick inlärt :D

Åh, nu blev jag sugen på att träna med damerna bara för att jag sitter här och skriver :p Undrar vad jag ska träna idag...

Klart du kan. Det finns två inklickningsskolor, jag brukar variera efter miljö.

Helt störningsfri miljö tex hemma i köket, inget annat spring och så: Lägg tex bitar av kattmat på golvet, eller annat "grovkalibrigt" godis. Varje gång hunder biter över en kattmatsbit klickar du. Viktigt att det sker samtidigt. Då kommer klicket att "smaka" kattmat.

Eller så gör du som de andra beskriver, klick-godis. Den metoden använder jag när jag har en störning, tex om vi är ute på klubben och jag ska visa vid ett kurstillfälle. Fast jag föredrar det första, men det är lite Expressen eller Aftonbladet.

När du sedan börjar klicka ska kriteriet från dig ligga så hunden kan få ett klick var femte sekund. Det ska mao vara skitlätt.

*delvis kl* och tack för alla svar!! :bow:
Hur många upprepningar ska man tänka för att befästa klicket? Ett klick var femte sekund kan ju inte bli så väldigt många minuter om inte hunden ska behöva vara utan kvällsmat den dagen.. ? :)

Jag körde på många klick en jättekort stund, sedan väntade jag någon timme eller till nästa dag, klickade igen osv. Mina hundar lär sig snabbast och lättast om man inte tjatar utan tar lite i taget, så att dela upp det så fungerade bäst för mig. Efter 3-4 småstunder med klickande så var de helt klara med vad det betydde.

Jag körde på många klick en jättekort stund, sedan väntade jag någon timme eller till nästa dag, klickade igen osv. Mina hundar lär sig snabbast och lättast om man inte tjatar utan tar lite i taget, så att dela upp det så fungerade bäst för mig. Efter 3-4 småstunder med klickande så var de helt klara med vad det betydde.

Tusen tack! Återkommer med rapport lite senare, här ska klickas :)

Träna bara några minuter åt gången.

Så som R_C beskriver är ju så man lär in ett trick mha klicker, att klicka för alla beteenden lär inte hunden något trick men hjälper den in i vanan att själv bjuda på beteenden (som du SEN kan välja ut ett och klicka för, befästa och sätta kommando på=nytt trick).

*kl*
Rapport från första försöken med den svarte.

Gjorde i ordning en liten hög med extragott godis i små bitar.
Körde godis+klick-vänta 5s - godis+klick-vänta 5s några gånger, bytte rum, när hunden följde efter och tog kontakt fortsatte vi lite till. Vi höll bara på en kortkort stund men jag insåg att jag fortsatt för länge när hunden gick iväg för att leta överbliven hundmat under köksbordet istället för att fjäska för korv hos mig.

Promenad sen i en timme och hemma fortsatte vi igen med korta repetitioner, då med att klicka på de beteenden hunden bjöd på (han kan bara fyra konster men han bjöd på alla fyra så det var positivt).

Gamlehunden följde det hela mycket besviken för han får inte äta korv och dessutom var det ju inte honom det gällde. Men när han provade med sina trick också fick jag ju lov att klicka lite med honom också. Så det blev mera rättvist. Klicka in en döv fjortonåring tycker jag känns lite som overkill. Men.. fortsätter han vara intresserad så varför inte.

Va kul!

Är man 14 får man faktiskt göra som man vill...;)
Min gamla hund slutade tigga vid 12-års ålder, hon tog helt enkelt för sig istället.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
2 005
Hundhälsa Hur länge brukar en hund vara förkyld? Hunden började fnysa och nysa i förrgår och har idag även fått lite rinnande ögon. Hon mår bra i...
Svar
2
· Visningar
589
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 826
Senast: fixi
·
Övr. Hund Härom dagen var fastighetsskötaren hemma hos oss och skulle fixa en grej i vårat badrum som vi hade felanmält, vi var inte hemma vid...
2
Svar
25
· Visningar
2 962
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Malignt melanom?