Kliar svansroten

T

Teodora

Min Arab kille har kliat sönder sig precis ovanför svansroten, han har kliat så att det blivit rejält sår. Och han har ont när man tvättar där.
Jag behöver förslag på vad jag kan sätta på för att skydda mot flugor? Och om det finns något som kan lindra klådan? (infektionen?)
Och kan detta vara en reaktion på något han ätit? Har precis bytt hage där det kommit upp mycket nytt gräs.
Han kliar sig inte på något annat ställe.

Sv: Kliar svansroten

Hej!
Jag tog hem en ny häst till hagen en dag och hon började klia sig på massa föremål som hon kom åt. Så det blev jätte sår som du säger. Sen så började alla andra 3 med klia sig och fick sår. Tog ut veterinär som då kunde kolla upp att de var någon form av lus som kommer på hösten/våren. Fick då behandla med salvor och tvätta rent varje dag. Men en av mina hästar tog inte salvan så hon fick så de spred sig på ryggraden. Hon hade det hela vintern men när hon tillslut började fälla vinterpälsen så gick de lättare att få bort de. Kan även vara att han har mask? Har du avmaskat honom än? i höst? mvh :rofl:

Tack för svaren.
Han är inte maskad i höst. Ska ta träckprov bums!
Älgloppor:confused:
Vi har inga älgar här. Bor på Gotland men kanske någon annan insekt.
Om det varit ohyra så hade nog de andra i hagen oxå reagerat.
Tar gärna i mot flera förslag
:bow:

Tack för svaren.
Han är inte maskad i höst. Ska ta träckprov bums!
Älgloppor:confused:
Vi har inga älgar här. Bor på Gotland men kanske någon annan insekt.
Om det varit ohyra så hade nog de andra i hagen oxå reagerat.
Tar gärna i mot flera förslag
:bow:

Mitt sto som kom hem från fodervärden betedde sig så. Vi tog då Träckprov när vi kom till Strömsholm. Blodmask. Så avmaskning direkt.
Tala om vad svaret gav sen, o lycka till :)

Vi har ett arabsto här som kliar sig alldeles fruktansvärt men hon är maskad så det kan inte vara det. Nu på sistone har ett av mina föl också börjat klia sig lite i svansen, han är också maskad. Kan det vara något annat som irriterar? På stoet funderade vi om det var typ knott eller något men de borde väl vara borta nu och hon kliar sig fortfarande men inte lika fretniskt som för en månad sen?

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
27 114
Senast: lizzie
·
Hästvård Jag har en Islandshäst som sedan en dryg månad tillbaka kliar rumpan, svansen och mankammen. Hon sätter vanligtvis svansen i krubban och...
2
Svar
26
· Visningar
5 974
Senast: Seabaz
·
Hundhälsa Ska försöka göra denna historia så kort som möjligt men det är nog lättare sagt än gjort. Så här är det: blandrastik tax och drever. 6...
Svar
9
· Visningar
2 102
Hästvård (risk för långt inlägg) Hej alla ni som har eksemhästar eller tips om sådana! Jag har en svensk halvblodsvalack på 4 år, han är...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 704
Senast: Jaag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka