Kliar svansroten

Sv: Kliar svansroten

En del blöter höt för att dra ur lite socker, men såg att det var omtvistat hur mycket det gav.

Blöter höet gör jag allt som oftast pga. min andra häst med bronkit.

Har också haft problem men häst som kliade sönder sig på undersidan av svansroten.
Undersökte träcken och hittade ngt masklikt som jag skickade in på analys - visade sig vara springmask så jag avmaskade. Men även spolmask kan klia som tusan. sedan försvann problemen i princip över en natt.
Inte alltid springmask visar sig i träckprov utan du måste ta ett särsklit springmask prov vid analöppningen, där öggen sätter sig.

Testa Leovet No Rub & Leovet Bio Skin Oil!

Dom funkar toppen på min häst. Kliar svans vid fällning av pälsen.

Skriver under på det! :)

Har bara provat No Rub, funderar på att även prova Bio Skin Oil i år, men just olja har jag inte så bra erfarenheter av hittills.

Sen ska det erkännas att det bara fungerat på en häst av tre jag provat på hittills. Kan ha varit olika orsaker till svansklådan. En annan fungerade det bra med MSM/silverlotion som underhåll och probe-schamponering med jämna mellanrum (vilket inte fungerade på nuvarande hästen).
Den nuvarande som No Rub fungerat bra på har troligen solexem i man och svans. Grundat på att det blir värre soliga och varma dagar och att den inte brukar vara särskilt insektsangripen, mest isåfall av flugor/mygg/broms, inte knott.
No Rub var det enda som fungerade ifjol, då hade jag hunnit prova en del olika utan resultat, så nu har jag hamstrat på mig No Rub inför sommaren.

Suck! Dras fortfarande med svansrot till och från.

Avmaskad för 2 veckor sedan med Biomectin. Går nu på bete, trädfri hage och utan eksemtäcke. Tvättar med svag grönsåpa-lösning och smörjer med Helosan när det ser torrt ut, vilket det har gjort de senaste veckorna. Visar fortfarande inga andra symptom på klåda förutom vid svansroten. Men nu har det vätskat något (förmodligen pga insekter som är där och gottar sig) så jag började med pencillinsalva igen, läker fint men som sagt - det försvinner inte.

Svampinfektion?
Skadar det att köra en kur med fungoralschampo?

Ska ringa och rådgöra med distriktarn på telefontiden imorrn.

Liknande trådar

Hästvård Jag har en Islandshäst som sedan en dryg månad tillbaka kliar rumpan, svansen och mankammen. Hon sätter vanligtvis svansen i krubban och...
2
Svar
26
· Visningar
5 962
Senast: Seabaz
·
S
Hästvård Jaa, jag har ju fått en eksem häst hit hem, och jag har absolut noll erfarenhet av detta. Inte så bra kombination kanske: eksemhäst +...
2
Svar
20
· Visningar
5 465
Senast: Simply me
·
Hästvård (risk för långt inlägg) Hej alla ni som har eksemhästar eller tips om sådana! Jag har en svensk halvblodsvalack på 4 år, han är...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 697
Senast: Jaag
·
Hästvård Jag har ett islandssto som i år är 14 år. Hon har mycket man och svans och enligt tidigare ägaren så har hon inte haft eksem. Förra...
Svar
8
· Visningar
1 841

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ridskoleryttare
  • Vi som letar häst II
  • Dressyrsnack nummer 18
Tillbaka