Kliar sig efter ridning

I

Instant

Kanske är fel forum, men men ..

När jag har ridit min medryttarhäst och suttit av gnuggar/kliar han sitt huvud mot mig. Nån annan som har en häst som gör så ? ;)
Varför? :)

Sv: Kliar sig efter ridning

För att det kliar :idea: Men låt h*n inte göra det, det är fullkomligt
respektlöst av hästen. Låt honom klia sig mot nåt annat!!!!

fotis skrev:
För att det kliar :idea: Men låt h*n inte göra det, det är fullkomligt
respektlöst av hästen. Låt honom klia sig mot nåt annat!!!!

Tränset som kliar då eller ?

Varför är det respektlöst? :confused:

Så gör alla hästar om de får en chans. Det blir lite svettigt under tränset och känns skönt att klia sig. Jag brukar erbjuda handen istället. Så hjälps vi åt att klia. Det får dock inte bli så att hästen tar i för mycket eller kliar sig på mig. Hästar måste lära sig att inte buffa på folk. De är starka och man far lätt i backen och det är knappast vad en ärad ledare skall göra. ;)

Hälsning Maja

Immer skrev:
Och jag förtydligar: hästen har inte respekt för dej som ledare

Immer

Kan oxå bli en farlig situation så hästen av misstag knockar dig i huvudet med sitt huvud i ett kliarutbrott. Nej hästen bör inte få klia sig på dig.

kazam skrev:
Kan oxå bli en farlig situation så hästen av misstag knockar dig i huvudet med sitt huvud i ett kliarutbrott. Nej hästen bör inte få klia sig på dig.

Det är ju tur att man har hjälm på sig då ;)

heej =)
den enda häst som får buffa på mig är trinny han är 31 år och tycker att han får göra de mesta o blir rejält bortskämd :rofl:

Sätt ut en armbåge lite diskret, inga häftiga rörelser eller så, den bara finns där och är inte speciellt bekväm. Så småningom lär sig hästen att det inte är ok att använda människor som träd och slutar.

MEN, det kliar förmodligen ganska ordentligt under tränset, så erbjud dig att klia hästen med handen istället när den slutat buffa på dig! Ömsesidig respekt...:bow:

Eller så tar du av tränset i stallet o låter hästen klia sig mot vald del av inredningen :p Jag vill inte bli sedd som inredning så ingen häst får klia sig på mig.

Jag citerara ur min Horsemanship bok
"När hästen står och kliar på oss efter ridturen tycker vi att det är lite gulligt och kontaktsökande. Detta är egentligen en ren dominanshandling från hästens sida"
:angel:

Håller med!

Sen är det ju så att det kan bli farligt också! :eek: Det finns små detaljer på träns som är vassa och kan fastna i kläder och annat.

Min häst får till exempel ALDRIG klia sig på frambenen med tränset på! Varför?
Jag har sett en häst göra det på en tävlingsplats och den råkade fastna i sitt eget skinn och sprättade upp både huden och en blodådra, det var ingen vacker syn ska jag säga! (ryser) :cry:

// M

Svetten kliar men klia med handen.

:)

Den enda gången jag egentligen låtit någon klia sig på mig var när Carat klia sig på min rygg men det kliade på min rygg så jag lät han klia sig (sen berodde det också på för att han skulle snart avlivas och då kunde jag inte säga nej )

Min halvfoderhäst gör så. Jobbigt! Han är inte precis mjuk och gullig utan han tar i och knuffar i väg en fler meter. Förut hade han ett träns med metalldetaljer som hade vassa kanter, det gjorde ont!

En gång tryckte han upp en liten stackars tjej i stallväggen :S

Ska man buffa tillbaka allt man kan eller ska man bara flytta på sig?

Läs mitt svar tidigare i tråden!

Det blir ett farligt beteende om man låter hästen hålla på som du beskriver...:crazy:

Jag tycker att det är upp till dig att bestämma vad din häst får och inte får göra. Vill den klia sig och kliar sig på dig och du tycker att det är ok, låt den göra det. Tycker du att det är störande/farligt eller om du tror att den plötsligt tappar respekten för dig om du låter den göra det, så låt den inte göra det :)

Klart att det kliar, vet väl alla som har armbandsklocka på sig att man oftast vill klia sig när man tar av den (spec om det har varit varmt .. :crazy: )

Som någon tidigare skrev, sätt upp en armbåge mot hästen. Den är inte bekväm att knocka skallen mot. Vissa hästar är dock så respektlösa att det kan behövas lite större signaler för att de ska förstå. Själv är jag inte så överseende att jag låter hästen komma undan med att titta på en armbåge. Finns inget värre än hästar som buffar och kliar sig mot en. De får veta att det inte är uppskattat.

Hästar bestämmer rang mkt genom att bara flytta på varandra, således - flytta inte på dig om du inte vill se dig som ranglåg.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
534
Senast: MiniLi
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
238
Senast: Lavinia
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 739
Senast: mamman
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 380
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?