Kliar sig efter ridning

Sv: Kliar sig efter ridning

:crazy:
Det är så att din häst vill ta över komandot över dig . Man skall aldrig låta en häst klia sig på dig. Det kan de göra då de kommer ut i hagen efter ridturen. Det är ju ett typiskt översittargrej från hästen.Typ, du är liten och jag betämmer grej.
det är likadant att underlägsna sig och ge bort sin mat,morot, efter ridturen, typ ursäkta att jag red på dig,
HM är intressant

Jag rider en häst som kliar huvudet mot inredningen i stallet när vi ridit, med tränset på! Jäkligt irriterande :crazy: :angel:

min häst ( eller för den delen vilken häst jag än skulle rida) får aldrig klia huvudet mot benet när den har tränset på sig , särskilt inte om jag sitter på...
Har gjort misstaget att tillåta det på en turridning en gång, det slutade med att tygeln kliades av och där satt jag med tygeln fäst i enbart ena bettringen!

*lån*

Verkar som alla här har samma inställning som jag när det gäller detta. Min häst får inte klia sig med träns och absolut inte på mig!
Men de flesta i stallet där jag står låter sina hästar göra det...Så jag trodde jag va den enda som "håller min häst hårt" haha :D

De blir svettiga av tränset - det kliar. Jag brukar skynda mig att ta av tränset så kan de klia sig mot krubban eller något annat klivänligt :p

Jag brukar alltid säga till valacken när han vill klia på mig: "När du har sprungit in en miljon så är det ok" då kliar han sig på nån stople istället. :D

min fina ponny fick alltid klia sig så mkt han ville på mig. det var hans sätt att tacka för ridturen(givetvis för att det ibland kliade oxå). han gjorde inte alltid detta men han har alltid vetat vem som är ledaren så nåt sånt var det inte... min gubbe var alltid buffig och älskade att stå och mysa... alla gör väl som de vill. man märker ju om det är för att gosa eller annat... saknar denna underbara ponny så jätte mycket :cry:

Min häst kliade sig påmig i början. Men när jag tröttnade på det och sa till henne så provade hon sitt egna ben istället. Oftast höger fram. ;) Sedan dess har hon aldrig mer kliat sig på mig. Hon märkte nog att sin egen kropp duger bra! :D

när jag slutade använda nosgrimma så försvann allt kliande o bufflande..

Min ena häst vill alltid klia sig på mig när jag stiger av efter en ridtur. Jag brukar vanligtvis förhindra det, och ta av trenset så fort jag kan. Hon älskar att bli frotterad med en frottehandduk, över hela huvudet, även över öronen och ögonen. Denna frottering är hennes tack till mig för ridturen.

jag har en klioman till häst, hon är tokig å ska klia på en direkt när man kliver av sadeln.....:mad: man får snabbt som katten se till att kliva undan å ta tillbaka kontrollen över hennes lilla kli hövve.... men så fort man tagit av tränset så får hon klia sig vart hän hon behagar, dock inte på mej..... krubban ställer upp som klikamrat!:D

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
534
Senast: MiniLi
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
238
Senast: Lavinia
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 739
Senast: mamman
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 380
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?