Mygg och bromsbett kliar ju vare sig man har eksem eller inte, av egen erfarenhet vet jag att ETT jäkla bett kan göra en vansinnig. Så om hästen då har 40 så kliar de
I år är det ett mygg/bromsår sådå brukar de allra flesta hästar oavsett ras klia sig mer eller mindre.
Stora fula sår på bogarna efter bromsbett är inte ovanligt.
Mitt hbl jag hade kliade av sig lite av manen ett år och hela bogen var bromsäten Usch såg inge roligt ut alls. Detta var innan flugtäcke fanns på marknaden.
Idag ser man nästan varje häst går runt med flugtäcke trots att de ingen eksem har just för att bara avlasta hästen mot dessa bitande otyg.
I år är det ett mygg och bromsår och min isis stör sig mkt av dessa och kliar sig där hon är som mest biten.. hals och bog.. men manen åker med på ett bananskal i sitt kliande. det är bara några strån som är borta.
Så idag åker hennes flugtäcke på för att underlätta för henne under betet.
Nästan alla hästar i mitt stall har kliat sig mot alla jäkla flygfän denna sommar.
Hon har ingen eksem
En varm sommar där man rider och hästen blir svettig varje pass ska man ge salt till för att ersätta saltförlusten och de gäller också en själv. Svettas man mycket när det är varmt så ät salt för att binda vätskan i kroppen.
Resorb är super