Kliar man och svans, alltid eksem?

jis

Trådstartare
Om en häst kliar sig mycket i man och svans, så manen och/eller svansen blir tunnare, är det alltid eksem/allergi som ligger bakom då?
Även om hårbotten är fin och inte sårig?

Sen jag började ge mina hästar salt med jod så verkar det som om de kliar man och svans mindre faktiskt. Speciellt en av mina hästar kliade sig ofta och mycket året runt men nu är det mycket mindre. För mycket jod är inte bra men enligt foderstatsprogrammet så saknades det jod så då valde jag salt med jod

Om en häst kliar sig mycket i man och svans, så manen och/eller svansen blir tunnare, är det alltid eksem/allergi som ligger bakom då?
Även om hårbotten är fin och inte sårig?
Kan vara ohyra eller svamp också, inte alltid så lätt att upptäcka.

Mygg och bromsbett kliar ju vare sig man har eksem eller inte, av egen erfarenhet vet jag att ETT jäkla bett kan göra en vansinnig. Så om hästen då har 40 så kliar de:crazy:
I år är det ett mygg/bromsår sådå brukar de allra flesta hästar oavsett ras klia sig mer eller mindre.
Stora fula sår på bogarna efter bromsbett är inte ovanligt.
Mitt hbl jag hade kliade av sig lite av manen ett år och hela bogen var bromsäten Usch såg inge roligt ut alls. Detta var innan flugtäcke fanns på marknaden.
Idag ser man nästan varje häst går runt med flugtäcke trots att de ingen eksem har just för att bara avlasta hästen mot dessa bitande otyg.

I år är det ett mygg och bromsår och min isis stör sig mkt av dessa och kliar sig där hon är som mest biten.. hals och bog.. men manen åker med på ett bananskal i sitt kliande. det är bara några strån som är borta.
Så idag åker hennes flugtäcke på för att underlätta för henne under betet.
Nästan alla hästar i mitt stall har kliat sig mot alla jäkla flygfän denna sommar.

Hon har ingen eksem

En varm sommar där man rider och hästen blir svettig varje pass ska man ge salt till för att ersätta saltförlusten och de gäller också en själv. Svettas man mycket när det är varmt så ät salt för att binda vätskan i kroppen.
Resorb är super

Min med eksem kliar ffa hals och bog samt nacke. Manen är orörd. Svansen klias lite men mindre än kompisen utan eksem.

Så klåda som inte är i man och svans kan vara eksem ändå. Det är ganska omöjligt svara på utan att ha sett hästen och undersökt den.

Jag personligen tror många hästar med lindrigt eksem benämns som "kliar men det är inte eksem"..

Liknande trådar

Hästvård Undrar hur ni brukar rykta hästen inför ett vanligt ridpass? Får en känsla av att alla gör olika och ridskolor lär även ut olika så...
2
Svar
25
· Visningar
2 488
Senast: Bapelsin
·
Hundhälsa Tid till vet är bokad på onsdag. Bilder kommer ikväll Golden hane 7,5 år. Kastrerad Äter senior/light foder. Ett foder han ätit sen...
2
Svar
24
· Visningar
2 891
Senast: Rugge
·
Hästvård Spanjoren, har bott i Sverige i ett år nu och jag gav honom tre veckors bete i hage med lite gräs. Nu när han kommit tillbaka hem så är...
2
Svar
20
· Visningar
1 943
Senast: Roheryn
·
Relationer Många av oss har ett antal relationer bakom oss och för det mesta känner jag att det passar bäst att låta dammet ligga över dåtiden. Men...
2
Svar
25
· Visningar
2 932
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Göra i Danmark
  • Adventskalendertråden 2024