Kliande hud

aglaonema

Trådstartare
Alla tips mot kliande hud på häst mottages tacksamt. Salvor, fodertillskott, tvätt etc. Ska till hööks över helgen märkte att där finns en del att välja mellan.
 
Det vet jag inte kliar på hela kroppen mest baktill nu just verkar det som. Hästen vänder alltid svansen mot mig i hagen och vill bli kliad då jag går in dit. Provat allt möjligt hexocil, helosan nån smörja från Börjes, veterinär….
 
Det vet jag inte kliar på hela kroppen mest baktill nu just verkar det som. Hästen vänder alltid svansen mot mig i hagen och vill bli kliad då jag går in dit. Provat allt möjligt hexocil, helosan nån smörja från Börjes, veterinär….

mest troligt är mygg eller knott stick, inte mycket man kan göra åt annat än ett bra täcke som håller ohyran borta, precis som du själv kliar febrilt på mygg stick och knott bett.
 
Rekommenderar Leovet, No Rub och Bio Skin Oil. Vill du bara köpa en sort är No Rub smidigast, jag brukar tömma över i en sprayflaska och spraya i mankam och svansrot innan jag masserar ner det med fingrarna. Använder regelbundet då vi har mycket knott som tar sig in under även fast hästarna oftast går med täcke.
 

Hästschampo Gallop Medicated Carr & Day & Martin och NO Rub från Leovet funkade bra på min som i våras troligtvis fick en reaktion på knott.​

 
Lade en nästan hel tub helosan i svansen några dagar det tycktes göra hästen mycket mera nöjd nu jagar hon mig inte hela tiden och vill ha svansen kliad.
 
Funderar om det skulle hjälpa att tunna ur svansen på henne då jag tycker hon är så varm i huden runt svansroten hon har väldigt tjock svans.
 
Jag tycker ofta de kliar rumpan när det egentligen kliar runt juver/skap/ljumskar, så se till att ha ordentligt med insektsskydd där.
 
Tillskott av omega 3 fettsyror från t.ex. linolja eller rapsolja.
Det tar upp till ett år att få effekt, men det hjälper verkligen.

Sök på nätet efter omega 3 och eksem.
 
Jag tycker ofta de kliar rumpan när det egentligen kliar runt juver/skap/ljumskar, så se till att ha ordentligt med insektsskydd där.
Tidigare år har hon velat få juvret kliat och ställt sig vid sidan av mig då jag varit i hagen och nu plötsligt är hon helt besatt av att få svansen kliad och backar över mig om jag inte kliar den fattar verkligen noll.
 
Måste säga att leovet skin oil funkar riktigt bra, åtminstone om man smörjer regelbundet. Hon är mycket mindre klibenägen i svansen sen jag började använda den.
 
Jag är just nu helt frälst på BioNix. Min häst utvecklade sommareksem för några år sedan. Blödande sår även med täcke och smörjning. Testade och nu har inte bara huden läkt ihop utan det har också börjat komma ny päls.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst fick svår mugg som tog nästan 8 månader att läka ut helt (flertalet antibiotikabehandlingar invärtes och utvärtes). Detta...
Svar
0
· Visningar
484
Hästvård Hej! Min 13 åriga connemara ponny får väldigt mycket klåda i svansroten under vintern. Han är en boxvandrare och är ibland lite stressad...
Svar
1
· Visningar
410
Senast: Ponylove
·
Hästvård Hej 💁🏼‍♀️ Min häst har dåliga hovar så tänkte börja ge biotin och se om det hjälper. Frågan är bara vilken man ska välja? Nu vet man ju...
Svar
4
· Visningar
734
Hästvård Hade ju hoppats att detta elände skulle ha dött nu, men ícke! hittade idag stora områden på min stackars häst som blivit ätit under sitt...
Svar
7
· Visningar
919
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tatueringar i arbetslivet
Tillbaka
Upp