Sv: Klia sig

Lånar sista knappen.

Jag har flera gånger sett hur den ranglägsta hästen kliar sin panna mot ledarhästens rumpa eller till och med bog och ledarhästen tillåter det utan att tappa varken rang eller respekt. Mina hästar har gått tillsammans i ganska många år nu och det är ingen tvekan om vem som är högst och lägst i rang så jag tror goda vänner bland hästar gärna kliar sig på varandra oavsett rangposition.

Det är min erfarenhet också. :bow: Dessutom, hästar, precis som många andra flockdjur putsar varandra. Det är en vänskaplig handling som skapar band mellan flockmedlemmarna.

Själv låter jag inte hästar klia sig på mig av samma anledning som de flesta andra här: det gör ont! I synnerhet om hästen har träns på sig... Dessutom, om man av någon anledning har dålig balans är det inte trevligt. ;) Då tar jag hellre en borste på de kliande ställena!

Nej det är inte ok, det gör ont. Däremot kliar jag gärna henne och då är det helt okej om hon hjälper till och flyttar sig/kliaar sig mot min hand. Hästen vet ju mycket bättre var det behövs.

KL

Ja, han får klia sig när jag tagit av tränset. Jag ser det som en belöning. Han har varit duktig och gjort det jag bett honom om när vi ridit eller kört. Då kan han få klia sig mot mig en stund. Han slutar så fort jag säger till. Men oftast behöver jag inte säga till, han kliar sig bara en kort stund. Tydligen är det mest en grej för honom:) skönt att gosa en stund:laugh:

Nej, men oftast brukar jag gå och klia hästen på manken och lite andra ställen. Ett bra sätt att vara kompis på. Men ingen av mina hästar kliar sej mot mej... De väntar på att jag ska klia de...

Tycker att det är helt ok att hästen kliar sig emot mig, fast den måste kunna ta ett "nej nu vill jag inte att du kliar dig på mig mer". Hästkompisar kliar varandra eller hur? Så varför så är det så förfärligt att hästen kliar sig på sin människa-kompis?

För att människor är ömtåligare än hästar? Som de flesta här sagt, man vill inte att hästen kliar sig på en för att det gör ont.

kl
min första foderhäst ville gärna klia/bli kliad i ansikte när man tog av tränset efter ridning men hon var så försiktig så det tyckte jag var helt ok. speciellt som hon alltid " frågade" först.
andra foderhästen däremot ville alltid klia sig både i tid och otid och han var både stor och klumpig så där blev det strikt nej, eftersom det gjorde ont på mig helt enkelt.

generellt blir svaret nej, för jag har inte träffat någon förutom första foderhästen som varit så fin och försiktig i sitt kliande, det var mer gos än något annat, och det var bara när man tog av tränset.

jag kliar gärna dock där det kliar på dem, men när dom ska klia sig mot mig som sagt så nej oftast inte ok.

Nej, det är inte okej. Jag är ingen stolpe eller ett träd eller dylikt. Däremot är det okej om jag själv vill klia min häst i pannan med händerna (naglarna). Då får han gnugga sig mot handen helt enkelt.

Hästen vill klia sig mot er- ok eller inte???

Ok om han är försiktig - men inte att gnugga hela huvudet emot mig så jag knuffas iväg. Däremot gärna markera "här kliar det" så kan jag hjälpa till att klia lite grann. Vissa ställen är svåra att komma åt om man är häst...

Han kliar även tillbaka, gnuggar försiktigt med läpparna - jättemysigt! :laugh:

Inte okej om det görs hårdhänt. Mitt sto däremot gör det så försiktigt att det nästan blir som att hon stryker sej emot en. Valacken ville klia hårdhänt, inte okej. Däremot kliar jag gärna dem...:laugh:

Mvh Domino_s

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har troligen åkt på nån form av stressutslag. Det kliar så jag blir tokig, självklart mest nattetid också. Har kontaktat vården och...
2 3
Svar
47
· Visningar
1 946
Hästvård Jag tror att min häst fått löss. Hon började klia sig enormt och fick klåda. Nu har hon dock slutat klia sig men tappar päls och får...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 959
Senast: aglaonema
·
Fritid Jag är tydligen en fästingmagnet av oöverträffade mått. I onsdags var jag i skogen och plockade svamp. Iklädd höga lundhagskängor...
Svar
6
· Visningar
525
Senast: Grazing
·
Hästhantering https://www.hippson.se/artikelarkivet/hoppning/albert-voorn-om-jag-inte-delar.htm?fbclid=IwAR0FTs4GkpUioptxwC32EKPYo-_CLV-fSAAI9wyk5opckE...
Svar
11
· Visningar
2 094
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka