Sv: Klia sig

Klart hon får! Om hon ber om lov först.
Hon brukar buffa på min arm och sträcker jag ut armen och handen så brukar hon klia sig mot mina naglar eller mot armen.

Att hon inte skulle respektera mig som ledare tror jag inte på, Jag tror inte att en människa kan vara ledare för en häst hursom.

Årsfölet kliar sig på sin mamma, nedvärderar han henne som ledare och ser henne som ett träd?
Tvååringarna har jag sett gnugga sina huvud mot det mycket strikta ledarstoet, hon tolererar nästan inget
och har stenkoll. Hon låter inte tvååringarna gå nära hennes kliträd, men att klia sig på henne är helt ok!

Senast ändrad:

Håller med dig helt och hållet!
Tycker det där om att hästen skulle se en som ett träd eller en klistolpe om de får klia sig mot en är så dumt att man knappt tror att det är sant. Tror man att hästar är totalt utan intelligens och social kompetens??

Har lärt mig så mycket av mina hästar genom åren, och en sak är jag helt säker på; de tror inte att jag är ett träd om de får klia sig mot mig! Det betyder inte heller att de nedvärderar mig eller skulle få för sig att klampa rakt över mig när andan faller på.

Men det är jag som sätter gränsen för hur länge de får hålla på.

Jag tänker också som du. Känner mig mer som en kompis som kan vara lite till nytta och hjälpa till med flygfäna eller vad det nu är som irriterar.
Tar jag ett steg undan slutar hon.

Däremot låter jag inte fölen buffa på mig hur som helst men det är milsvid skillnad mellan dem och en märr på 21 år som förstår skillnad mellan hästar och människor.

Knapplån. Jag låter inte en häst klia sig på mig just på samma sätt som mot en stolpe, träd eller liknande. Det är respektlöst och man riskerar att förlora i rang. Min söta dam brukar ta ett par steg framåt och visa var hon vill bli kliad, kanske genom att buffa lite men absolut inte börja klia sig själv. Då brukar jag självklart visa att jag förstår och hjälpa henne lösa problemet på samma sätt som en annan häst i flocken (båda högre och lägre i rang) skulle kunna tänkas göra.

Nej fölen här, och tvååringarna för den delen åker på en lätt dask/puttas bort direkt om de blir för
närgångna. Precis som mamma häst gör när ungarna är för bråkiga.

De lär sig fort att de inte kan vara lika hårdhänta med människor om man är tydlig från första dagen!

Senast ändrad:

Absolut inte!
Om hästen kliar sig emot mig innebär det (enligt mig själv) att hästen inte har respekt för mig. Så nej, mina hästar eller någon annans för den delen får inte klia sig emot mig! :)

Kl

Hade det inte varit för att det gör så förbaskat ont att bli kliad på så hade nog varit ok, men hästen är stor och stark och jag är i förhållande till honom liten och svag. Så nej, det är inte ok. Jag tror dock inte man ska lägga så stor vikt vid ledar-aspekten, hästen kommer aldrig att tro att jag är en häst och därför kan jag inte bli dess ledare. Jag kan däremot skapa en positiv relation oss emellan och därigenom kan ha en god arbetsrelation.

Hästen vill klia sig mot er- ok eller inte???

Okej,,,,alltid men bara om dom gör det försiktigt. Grannens arab som tydligen hos tidigare ägaren kunde nypa folk i ryggen brukar klia mig i ryggen med tänderna där det kliar :p och jag kliar honom där han inte kommer åt.

Inga hästar har sett mig som skrubbpåle och tagit i för kung och fosterland utan varit väldigt försiktiga och då får dom gärna klia sig.

Helt OK för min del, till en viss gräns och om jag får bestämma vilken del av mig som det skall skrubbas mot - Rygg = Inte OK, Rumpa = OK. Min häst respekterar när jag säger att det är nog och så länge som han gör det så är det helt OK i min värld att jag bjuder till lite och låter han klia skallen mot min rumpa emellanåt :)

Håller med dig till 100%!!
:bow:
Det blir så överdramatiserat detta med ledarskap, hästar har inte den hierki NH-entusiaster vill göra gällande. Visst har de olika uppgifter i flocken, men de är inte låsta i sina positioner.
Umgås med hästarna utan att tänka utan känn efter istället ;)

Umgås med hästarna utan att tänka utan känn efter istället ;)
Så har jag alltid gjort, partnerskap ska vara ömsesidigt och jag kör på enligt "göra-utan-att-tänka" och kör helt på känsla och det har alltid funkat för mig. Det gäller alla djur, inte enbart hästar, och dom verkar uppskatta min närvaro och jag uppskattar deras och får oftast hela flocken "i knät". :p

Det är inte ok... Kan ställa mig och klia med handen typ i pannan men aldrig att hästen får kila sig på mig....

Ja, så länge det inte blir jobbigt eller gör ont! Ofta försöker jag dock klia tillbaka med fingrarna istället. Jag har inga princip-problem med kliandet men självklart ska det respekteras när jag säger nej. Och jag tror inte att hästarna ser mig som ett träd ;)

Om hästen buffar samtidigt som kliar sig så ser jag det som en "kaxighet" som jag inte tycker om, däremot är det ett mjukt gosigt kli som är liksom ödmjukt så visst är det ok.
Mina hästar kliar sig ofta mot varandra i hagen, men skulle dom buffa så skulle dom nog säga ifrån till varandra!

Så tycker jag...;)

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har troligen åkt på nån form av stressutslag. Det kliar så jag blir tokig, självklart mest nattetid också. Har kontaktat vården och...
2 3
Svar
47
· Visningar
1 946
Hästvård Jag tror att min häst fått löss. Hon började klia sig enormt och fick klåda. Nu har hon dock slutat klia sig men tappar päls och får...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 959
Senast: aglaonema
·
Fritid Jag är tydligen en fästingmagnet av oöverträffade mått. I onsdags var jag i skogen och plockade svamp. Iklädd höga lundhagskängor...
Svar
6
· Visningar
525
Senast: Grazing
·
Hästhantering https://www.hippson.se/artikelarkivet/hoppning/albert-voorn-om-jag-inte-delar.htm?fbclid=IwAR0FTs4GkpUioptxwC32EKPYo-_CLV-fSAAI9wyk5opckE...
Svar
11
· Visningar
2 094
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka