Sv: Klia sig

Inte OK, jag är inget träd, ingen staketstolpe och definitivt inte en kompishäst.

Jag kan klia om hon ber snällt. Men eftersom jag har multipla funktionshinder, har jag ingen balans för att hon själv ska bestämma var och hur hårt hon ska klia mot mig. Så jag får problem, när kompisar eller min far har haft hand om henne en tid - att sätta mina regler i bruk igen.

Tänk på det, när ni hjälper till med andras hästar att om ni tillåter saker som inte ägaren gör eller vill lära hästen "gulliga trick", kan det leda till problem längre fram.

Mvh

IngelaH

kl

Ja, om jag bjuder in till det. Hon har aldrig försökt göra det mot min vilja faktiskt. Jag kliar mig på henne med ibland :angel:
Hon skulle aldrig vålda sig mot mig för att klia av träns osv.

Min lilla shettis däremot var väldigt bortskämd när hon kom till mig så med henne är det hårdare disciplin. Men ser jag att det kliar kliar jag självklart henne.

Min får klia sig om hon är försiktig. På vintern kliar hon sig sällan mot mig men så här i flugtider får hon gärna skrapa bort flugorna mot mig.

Absolut aldrig ok, väldigt nedvärderande av hästen att göra så. Visar ju bara tydligt att den ser dig som en träd eller nåt istället för ledare.

Inte ok öht. Jag kliar gärna på honom om han kommer och vänder upp mot mig och vill bli kliad, men att stå och gnida sig mot mig är no no big time.

Inte ok. Kan bli farligt om hästen tar i... Bland annat....

Min får klia sig ja, men bara om han inte har träns/grimma på sig och jag har jacka. Oftast vill han klia sig efter ett ridpass och han blivit svettig under tränset.
På andra stället så kliar jag med borste eller händer och då får jag ryggen kliad tillbaka. :D

Jag går mot strömmen och svarar: ja, helt OK, bara hästen respekterar mina gränser för det, dvs slutar eller låter bli när jag säger till.

Hon får ju stå ut med en massa pussande ju :p

Mina hästar får icke klia sig mot mig och har heller inte gjort någon ansats att försöka.

Det beror på häst och omständigheter om det är ok.
Är det en häst som jag känner och som jag vet slutar när jag säger till är det ok.
En tuff eller dominant häst får inte klia sig på mig.
Sen ska det inte buffas och ha sig utan ska det klias så är det just därför och när önskad funktion är uppnådd så är det stop.
Helst kliar jag ju hästen med fingrarna eller en borste för ett hästhuvud är ju ändå rätt hårt och tungt.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har troligen åkt på nån form av stressutslag. Det kliar så jag blir tokig, självklart mest nattetid också. Har kontaktat vården och...
2 3
Svar
47
· Visningar
1 946
Hästvård Jag tror att min häst fått löss. Hon började klia sig enormt och fick klåda. Nu har hon dock slutat klia sig men tappar päls och får...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 959
Senast: aglaonema
·
Fritid Jag är tydligen en fästingmagnet av oöverträffade mått. I onsdags var jag i skogen och plockade svamp. Iklädd höga lundhagskängor...
Svar
6
· Visningar
525
Senast: Grazing
·
Hästhantering https://www.hippson.se/artikelarkivet/hoppning/albert-voorn-om-jag-inte-delar.htm?fbclid=IwAR0FTs4GkpUioptxwC32EKPYo-_CLV-fSAAI9wyk5opckE...
Svar
11
· Visningar
2 094
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka