kli, lusern, olja???

I

indra

en a hästarna hemma har under en tids vila (skadad) tappat otroligt mkt i vikt och muskler. vet inte vad jag ska göra... han har nu i drygt 3 veckor gått på 11 kg hö, 2 kg lusern, 1/2 kg havre, kli och betfor/ dag. har ej analysen på höt här men den ska vara ok. avmaskades i okt och har efter det tagit träck prov på honom pga att han i höstas var lös i magen (visade sig att det var sand annars allt bra) tog även blodprov (allt bra). innan skadan gick han på typ 6 kg hö, betfor och 3 kg havre/dag. var i tävlings kondis då och otroligt lätt född. vill gör ngt mer för det händer ingenting. hur är det igentligen med kli, innehåller det mkt fett? kan jag ge olja? mer lusern? eller något annat??
tacksam för alla svar.
mvh indra

Sv: kli, lusern, olja???

Höet kan du ju def öka upp ännu mer i första hand (om den bara äter). 11 kg är ju inte speciellt mkt.

Lucernet skulle jag def ge fri tillgång på tills du får upp hullet igen. Blanda med olja. Får de det så brukar de ganska snabbt ta sig igen.

tack så mkt. ngn speciell olja eller funkar det med vanlig mat olja?? hur mkt olja ska jag ge? vet du hur det e med kli? är det mkt fett i det (har nämligen hört det) ?

Majs är svårsmält för hästar och rekommenderas inte.

Jag föreslår också lusern och olja. Vi har gett löjliga mängder lusern till dräktigt sto som hade svårt att ta sig. Se lusernet som ett bra hö, d v s supergrund för en bra foderstat.

Majs är svårsmält för hästar och rekommenderas inte.

Jag föreslår också lusern och olja. Vi har gett löjliga mängder lusern till dräktigt sto som hade svårt att ta sig. Se lusernet som ett bra hö, d v s supergrund för en bra foderstat.

ok. får ta och öka lusern givan och börja ge oja då! tack så jätte mkt för hjälpen.

ingen som vet hur det är med kli???

Kli innehåller en del protein, men pga högt fosforinnehåll kan man inte ge för mkt, man brukar inte vilja ge mer än 100 g /100 kg kroppsvikt, så du får satsa på lucern i första hand. men eftersom lucern innehålller en hel del kalcium kan du gott ge ½ kilo kli om dagen, billigt och gott. Men du kan lika gärna ge lite mer lucern.

Fettinnehållet är i varje fall litet jämfört med oljan du tänkte lägga till, så det gör det samma i din foderstat.

Kli innehåller en del protein, men pga högt fosforinnehåll kan man inte ge för mkt, man brukar inte vilja ge mer än 100 g /100 kg kroppsvikt, så du får satsa på lucern i första hand. men eftersom lucern innehålller en hel del kalcium kan du gott ge ½ kilo kli om dagen, billigt och gott. Men du kan lika gärna ge lite mer lucern.

Fettinnehållet är i varje fall litet jämfört med oljan du tänkte lägga till, så det gör det samma i din foderstat.

ok. då ska jag inte höja givan på kli, han får fortsätta få de han får idag. tack så jätte mkt för hjälpen!

fortsätter lite här på min tråd för nu står hästen med fyra tjocka stolpar till ben. kan det vara reaktion på proteinet eftersom jag ökat hö och lucern en del men i sånt fall är det normalt att det kommer först efter en vecka? borte inte en sån reaktion komma tidigare???

Jag har inte mycket erfarenhet av sånahär reaktioner hos mina hästar, men vet från andras att det kan komma efter ett tag så det blir svårt att koppla det till vad det var hästen reagerade på. Kanske ökade du för fort efter att hästen fått betydligt mindre protein lång tid innan? har inget vetenskapligt svar att komma med, men reagerar hästen så starkt skulle jag vara lite försiktig med hur jag ökar fodret, och kanske stanna på en kvot runt 6. Lägg till lite mer olja istället och öka lucernet långsamt om det behövs.

Någon mer som har fler idéer?

ok men om du har hört om det tidigare så kan det ju faktiskt vara så i detta fallet med... ökade kanske för mkt för snabbt... har ju inte haft något problem med foder byten osv på han tidigare därför tänkte jag inte så långt.. men de e klart han får ju en hel del protein /dag nu!

Liknande trådar

Foder & Strö Har i år fått tag på två olika sorters hö. Skickade in själv analys till USA. Hade aldrig köpt det ett normalt år, men har inget val...
Svar
9
· Visningar
1 963
Senast: Bee
·
Foder & Strö Finns det något foder UTAN vete, betfibrer, majs,korn, havre? (utom olja och lusern som redan ges) Behöver ge mer kalorier. Har ett...
Svar
10
· Visningar
1 477
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 621
Senast: Irival
·
Foder & Strö Hej även jag skulle vilja ha lite tips hur jag ska tänka vad gäller foder. Halvblod, fri tillgång på hösilage. TS 77% Råprotein 108 g...
Svar
17
· Visningar
1 240
Senast: Zamira
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka