• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare spindel_17
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 27
  • Visningar Visningar 2 434
Sv: klemar

Har man en lulllullhäst med tjock vinterpäls som bara rids i skogen några gånger i veckan så fine.. Ha inget täcke då.

Däremot så skulle jag aldrig nånsin låta klippta hästar gå utan täcke!
Sen behöver vissa hästar lindor, fodertillskott osv...

Sluta skriva massa falska påståenden bara för att du inte vet bättre.

Jag kan inte svara för fler än mig själv,MEN min nordsvensk har täcke på sig,och har hafft det varje dag i över 2 veckor,PGA att hon är sjuk,och står i en liten sjukhage,och även har sats på bantning,så nu har hon liiiten yta att röra sig på = svårt att hålla värmen,och att det lilla gräs som fanns i sjukhagen vart uppätet,och nertrampat på ca 2 dagar,så nu är det bara jord framme,plus att hon får mindre grovfoder = att hon inte kan tugga sig varm så det räcker hela dagen! Står ute mellan ca 7-20
Dom som är täckeshatare funderar säkert på varför jag täckar min nordis,men så är det nu.

Annars så har hon bara täcke vid nederbörd,eller om hon blivigt svettig efter ridning,och det är lite kallare ute.

Likaså så är det en annan häst där som är lite äldre och fryser väldigt lätt,hon har täcke på sig vid lite kallare väder/blåst/regn.

Så det finns faktist olika faktorer som krävs att man måste täcka dom,trots att det kan vara plusgrader ute.

I övrigt så äter hon bara vanligt hö,lite havre och lite krafft,mest som godis när hon kommer in,men det kanske du tycker att det är att "klema" bort sin häst med? :smirk:

Senast ändrad:

Har man en lulllullhäst med tjock vinterpäls som bara rids i skogen några gånger i veckan så fine.. Ha inget täcke då.

Däremot så skulle jag aldrig nånsin låta klippta hästar gå utan täcke!
Sen behöver vissa hästar lindor, fodertillskott osv...

Sluta skriva massa falska påståenden bara för att du inte vet bättre.

jag sa inte att klippta hästar ska gå utan täcke!!!!

jag är så trött på att alla håller på o klema bort sina hästar,med alla tjocka täcken i onödan.
och håller på med lindor och sånt i onödan och köper allt onödigt.
och att man stoppar i hästaen massa onödigt som inte behövs.

jag tycker att täcken andvänds för mycket idag alla klämmer på sin häst tjocka vintertäcken på dagen och så.det ska andvändas vid minusgrader

Nej, men du skrev ganska luddigt. Det blir lätt missförstånd då.

Jag kan inte svara för fler än mig själv,MEN min nordsvensk har täcke på sig,och har hafft det varje dag i över 2 veckor,PGA att hon är sjuk,och står i en liten sjukhage,och även har sats på bantning,så nu har hon liiiten yta att röra sig på = svårt att hålla värmen,och att det lilla gräs som fanns i sjukhagen vart uppätet,och nertrampat på ca 2 dagar,så nu är det bara jord framme,plus att hon får mindre grovfoder = att hon inte kan tugga sig varm så det räcker hela dagen! Står ute mellan ca 7-20
Dom som är täckeshatare funderar säkert på varför jag täckar min nordis,men så är det nu.

Annars så har hon bara täcke vid nederbörd,eller om hon blivigt svettig efter ridning,och det är lite kallare ute.

Likaså så är det en annan häst där som är lite äldre och fryser väldigt lätt,hon har täcke på sig vid lite kallare väder/blåst/regn.

Så det finns faktist olika faktorer som krävs att man måste täcka dom,trots att det kan vara plusgrader ute.

I övrigt så äter hon bara vanligt hö,lite havre och lite krafft,mest som godis när hon kommer in,men det kanske du tycker att det är att "klema" bort sin häst med? :smirk:

alltså jag tycker det är okej att andvända täcken när det är nödvändigt.saken gäller att folk har tjocka täcken på mitt på ljusa dagen.men alltså om det är regnigt nåhgra dagar så lägger jag gärna på täcke(pga av att hon är lite gammal och tunn)
och när det börjar bli minusgrader så lägger jag på mitt vintertäcke.
alltså jag är ingen täckeshatare men det andväns för mycket i onödan

Jag har täcke på min häst. Jag tror inte att hon fryser utan. MEN, jag vet att hon blir lurvig och lortig annars... Tror inte att hon mår dåligt med täcke heller.
En häst tål mycket mer än man tror. Men vill man hålla hästen tunnhårig över vintern får man ju till att den inte har anledning att sätta päls... Smidigare för mig med täcke- hästen skiter nog i vilket...

Liknande trådar

Hästvård Någon som varit med om något liknande o vill dela med sig? Kanske några ge råd/tips? Har såklart haft veterinärbesök o varit in på...
Svar
3
· Visningar
617
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 743
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 458
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 207
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka