• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare spindel_17
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 27
  • Visningar Visningar 2 434
S

spindel_17

jag är så trött på att alla håller på o klema bort sina hästar,med alla tjocka täcken i onödan.
och håller på med lindor och sånt i onödan och köper allt onödigt.
och att man stoppar i hästaen massa onödigt som inte behövs.

jag tycker att täcken andvänds för mycket idag alla klämmer på sin häst tjocka vintertäcken på dagen och så.det ska andvändas vid minusgrader

Sv: klemar

hm... kan inte låta bli att ta detta oseriöst när du säger att du tycker att man inte ska använda täcken och att de endast ska användas vid minusgrader.... hästar fryser inte för att det är kallt ute, alltså minusgrader, utan det är andra faktorer som spelar in.

alltså täcke vid massor av minusgrader och kalltregn.
men jag menar såna som har täcke på när det regnar mitt i sommaren.
visst har man en frusen häst klart man ska ha täcke.
men man andvänder täcke i onödan idag

Jag håller med dig om att en del hästar är övertäckade, men du bör läsa på lite mer innan du kritiserar.

Hur vet du för övrigt att " alla stoppar i sina hästar en massa onödigt som inte behövs"?

Det finns ju tyvärr hästar som behöver täcke under sommaren med... islänningar, korsförlamningshästar...

Men visst, jag håller med dej om att det klemas... en jag känner har 2 täcken på hästarna i stallet nu...

Sen blir jag så för****ad på folk som är absolut emot täcken oxå, o låter sina hästar gå i hagen med för lite grovfoder o utan täcke. Så det kan vara lika illa åt båda hållen

och jag är förbannat trött på alla "tillbaka till naturen" fanatiker som inte inser att man inte kan jämföra en klippt tävlingshäst men ett lurvigt russ....

:cool:

jag håller med om att det fjollas för mkt med hästar. Det är bara en av mina hästar som har täcke och det är för han är klippt. Resten av hästarna går utan täcke och är också ute dygnet runt. Oavsett väder!!
(de går i en skogshage så det finns bra skydd för regn och blåst) Den som är klippt står inne på nätterna.
Andvänder inte hästshampo heller, såpa fungerar alldeles utmärkt. :)
Lindor har jag aldrig andvänt på någon häst, dock har jag benskydd på dem när jag hoppar, men i dressyren (som jag rider mest) Så blir det till att hålla ordning på benen :D utan benskydd eller lindor.

alltså jag menar bortsett från klippta hästar och såna som behöver.
jag sa ju att hästar täckas ofta i onödan.
jag till exempel ger mycket grovfoder och har bara täcke när det är massor med minusgrader eller regn.men det är många som har täcke på mitt på sommaren eller mitt på ljusa dagen i sol

håller med... en fråga hur änge tycker ni som läser detta att en häst ska stå uppstallad???

håller med... en fråga hur änge tycker ni som läser detta att en häst ska stå uppstallad???

Så lite som möjligt men ibland har man inget val. Om jag kunde få bestämma helt och hållet hur jag ville ha det så hade jag köpt eget ställe och ordnat så att pålle kunde gå in och ut ur stallet som han behagade.

Så lite som möjligt men ibland har man inget val. Om jag kunde få bestämma helt och hållet hur jag ville ha det så hade jag köpt eget ställe och ordnat så att pålle kunde gå in och ut ur stallet som han behagade.

tackför att d svarade minhäst är instalad (jvla data) knaparna paj..
fr 16 30 till 8 30 jag får panik.tycker synd om henne...

Vem bestämmer vad som är onödigt och nödvänding?

Själv anser jag att det är hästen som bestämmer det, och jag täcker efter hur jag känner mina hästar.

Sen att du säkert skulle anser att mitt sto skulle vara bortklemat med täcke en regning sommardag, det skiter jag i. För själv anser jag att det är schysstare att hon får ha täcke på sig ett par timmar, än en så pass öm rygg att hon ser ut som en svankig kossa resten av dagen.

Som Bellafjella skrev; så lite som möjligt.

Mina står i genomsnitt inne 8h/dygn, men då har jag även hästen på gården och det tar ca 15min (vintertid lite längre pga täcken) att sätta ut/sätta in hästarna.

Så jag kan fast vakna kl 05 för att sätta ut dom och 15min senare gå tillbaka till sängen igen:)

Är inte mkt för täcken, men det är faktiskt upp till var och en. Finns hästar som har det mkt värre:o

tackför att d svarade minhäst är instalad (jvla data) knaparna paj..
fr 16 30 till 8 30 jag får panik.tycker synd om henne...

Ok det är 16 timmar. Ganska många timmar att stå i en box men som sagt: ibland har man inget val. :)

Min häst går ut kl 7 och kommer in 19.30 och det låter ju bättre i och för sig men jag kan ändå tycka det är för länge.

Att flytta honom skulle inte hjälpa för inget stall här i närheten har sina hästar ute längre - snarare tvärt om. Dessutom är allt annat i detta stall jättebra så ibland får man se det som är positivt.

och jag är förbannat trött på alla "tillbaka till naturen" fanatiker som inte inser att man inte kan jämföra en klippt tävlingshäst men ett lurvigt russ....

:cool:

jag med
och på dem som hela tiden jämför med vildhästar som går ute dygnet om, utan både täcke och skor

men trots det
har jag bara täcke på en av våra hästar under vintern annars fryser han.

jag är så trött på att alla håller på o klema bort sina hästar,med alla tjocka täcken i onödan.
och håller på med lindor och sånt i onödan och köper allt onödigt.
och att man stoppar i hästaen massa onödigt som inte behövs.

jag tycker att täcken andvänds för mycket idag alla klämmer på sin häst tjocka vintertäcken på dagen och så.det ska andvändas vid minusgrader

Och jag e så trött på alla som ska gnälla över hur andra gör med sina hästar...SUCK!

Istället för att gå omkring och "bli trött" på alla andras hästhållning kan du ju ta och sköta ditt, istället. Det angår dig faktiskt inte vad andra gör med sina hästar så länge man inte kan hänvisa till brott mot djurskyddslag. ;)

Liknande trådar

Hästvård Någon som varit med om något liknande o vill dela med sig? Kanske några ge råd/tips? Har såklart haft veterinärbesök o varit in på...
Svar
3
· Visningar
617
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 743
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 458
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 207
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka