Klättring i trav - Farligt?

the_connemara

Trådstartare
Vet inte om tråden ligger rätt men hästar som står under grundutbildning behöver ju oftast bygga muskler så jag testar ;)

Läste i en tråd på Hoppning att ngns tränare ansåg att det var skadligt att klättra i trav? Vad tror ni om det? Skritt är ju klart effektivast muskelbyggande o galopp ger flås, men trav? Kan det vara skadligt?

Sv: Klättring i trav - Farligt?

haha, det hoppas jag inte, min häst börjar alltid trava av sig själv när vi är ute och klättrar och om han är riktigt pigg så blir det galopp :p

the_connemara skrev:
Vet inte om tråden ligger rätt men hästar som står under grundutbildning behöver ju oftast bygga muskler så jag testar ;)

Läste i en tråd på Hoppning att ngns tränare ansåg att det var skadligt att klättra i trav? Vad tror ni om det? Skritt är ju klart effektivast muskelbyggande o galopp ger flås, men trav? Kan det vara skadligt?

Jag har svårt att tänka mej det många travtränare använder backar har jag hört:angel: Men nej, jag har klättrat i många år och har aldrig (ta i trä) haft den typen av skador det i så fall skulle kunna ge, dvs bakben, rygg, förslitningar. Jag klättrar i skritt trav och galopp.
En annan sak är att hästr älskar att klättra, vad det nu säger.

Har aldrig hört det heller. Men det är klart att har du en riktigt maffig brant backe och då pratar vi om riktigt brant, vi har en sån också faktiskt i grustaget, då kan man varken skritta eller trava för det orkar de inte. (djup sand) Det är ren flåsträning i galopp om man rider där. Men pratar vi om normala backar så helt ok att trava tror jag.

Ja, nej jag vet inte, har aldrig hört det däremot så tycker jag ibland det känns lite "fel" att trava i brantare backar. Lite av samma anledning som att man ska skritta o galoppera, inte trava, hästar med dåligt rygg/lätt för att låsa sig i ryggen. Får ibland för mig att det just känns lite "låst" när man travar i branata backar, det var därför jag reagerade när jag läste att ngns tränare sagt det.

Ang uppförslutning o så är det ju kanon i alla gångarter i form men jag tänkte just på de backarna som är såpass branta att man låter hästen gå i "fri" form och inte aktivt ber den sätta under sig och höja ryggen.

Jag vet inte hur skadligt det är, men jag har liknande tankar som du ang ryggaktivieten i trav i brant backe med ryttare. jag skrittar eller galopperar!

jag varierar tempot rider i både skritt o trav, men i de branaste backarna blir det bara skritt.
Har jobbat hoss travtränare och vi joggade hästarna uppför långa backar med lättare sluttning och skrittade uppför de lite brantare.

the_connemara skrev:

Absolut inte, då skulle jag ha tagit död på varenda häst jag har tränat! :eek: Att skritta och galoppera i backe ger bäst träning, traven brukar de ta till för att "komma undan", mina hästar gör de när de inte är i form och har tillräckligt med muskler och kondition.
Så klättra på du, låter som en utmärkt idé! :banana:

Har hört att det ska vara skadligt för benen, för de har ju endast (tror jag, jag är inte så haj på gångarterna) 1 ben i marken och skjuter ifrån med bakbenen och det ska tydligen vara skadligt..:confused:

Jag klättrar i backar i skritt, trav o galopp o det har jag gjort jättemånga gånger, min häst vill inte skritta i uppförsbackar, men det är ju det som ger mest muskler ;)
Min häst har inte (ta i trä) haft några skador pga det, föresten så har hon bara haft en hovböld under de 4 åren jag har haft henne...

Chima skrev:
Har hört att det ska vara skadligt för benen, för de har ju endast (tror jag, jag är inte så haj på gångarterna) 1 ben i marken och skjuter ifrån med bakbenen och det ska tydligen vara skadligt..:confused:

Jag klättrar i backar i skritt, trav o galopp o det har jag gjort jättemånga gånger, min häst vill inte skritta i uppförsbackar, men det är ju det som ger mest muskler ;)
Min häst har inte (ta i trä) haft några skador pga det, föresten så har hon bara haft en hovböld under de 4 åren jag har haft henne...

Mina hästar har inte heller haft en enda skada under alla år som jag har haft dem. Men sen är det klart att man får ju se till individen, alla hästar kanske inte håller om man rider för hårt i skogen. Men med en frisk häst så ser jag inga hinder för sån träning. :banana:

Jag har hört (men har inga "bevis") att det inte ska vara vidare nyttigt. Jag skulle rekomendera dig skritt eller galopp! :bump:

mackan skrev:
Jag vet inte hur skadligt det är, men jag har liknande tankar som du ang ryggaktivieten i trav i brant backe med ryttare. jag skrittar eller galopperar!

Jo så om ngn vet mer så vill man ju gärna få det bekräftat/slippa tänka på det :idea:

Nattuggla skrev:
Jag har hört (men har inga "bevis") att det inte ska vara vidare nyttigt. Jag skulle rekomendera dig skritt eller galopp! :bump:

Förresten, var drar man gränsen? Lättare uppförslut e ju lgunt, det känner man ju att det arbetar "normalt" men hur mkt ska det luta frö att det ska kännas "fel" för er andra? Är det när man känner att hästen får ta i och skjuta på mer så den inte längre bär lika mycket med bak? Dvs när man känner att de skjuter på så de får hålla balansen med haslen?

Sen om vi spinner vidare på trav i brantare uppför, tror ni det är skadligare i friskare tempo än i långsammare? Rent generellt så tycker jag det känns värre att trava i friskare tempo få då måste de ta i mer och skjuta på medan de när det går långsammre har lättare att "maska" sig upp utan ngn vidare ansträngning = de borde inte bidra till lika mkt (eventuella) spänningar i rygg. Eller vad tror ni? Blir ryggen mer spänd om den inte aktiveras? Fast aktivers den fel så är det ju bättre med ingen alls.. ja flum, nå?

the_connemara skrev:
Tränaren kanske menade i nedförsbackar.

Det är mkt påfrestande för bakknän och bör undvikas! Klättra gör man i skritt för muskelbyggnad och evt galopp för konditionen.

Förutsätter att man med "klättra" menar branta backar, inte grusvägar som går svagt uppåt........

nej:)det är inte farligt,tvärtom,det är jättenyttigt,och det bästa sättet att bygga muskler på:)

skrev lite fel,menade i alla gångarterna,skritt ger ju mest muskler,men farligt är det iaf inte,då skulle alla mina pollar vara skadade

Instämmer:bow: :bow:

Att hästen själv vill springa upp är för att det är lättare.

Generellt kan man säga att man rider uppåt i samma gångart som man klarar av att rida nerför.

Jag har hört att det kan vara skadligt för knäna om man travar i uppförsbacke, men har aldrig märkt nåt med hästarna jag ridit..

the_connemara skrev:

Om hästen tar sig upp för en brant backe (alltså klättrar) så vill den helst öka på och komma fram i galopp så att den kan ta i med båda bakbenen när det tar sig upp. För att stärka hästens bakben är det då bättre att skritta, med ett ben i taget låta hästen ta sig uppför. Det blir då styrketräning. Att trava är ju samma sak, ett bakben i taget. Fast här är det ju med ett svävningsmoment och jag kan inte förställa mig ens att en häst kan klara att trava när den klättrar.

Däremot så fungerar det utmärkt med trav i en uppförsbacke som inte är för brant. Dock skall man vara försiktig med att överdriva det då det är en stor påfrestning då hästen tar i ett med ett bakben i taget och i ett raskare tempo än i skritt. Lagom och på tygeln, lång och låg, så stärker det rygg, rumpa och bakben. För mycket kan definitivt slita.

Hälsning Maja

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 682
Hundhälsa Hej! Är det någon som har tips på skonsamma sätt att bygga muskler på en hund? Jag har en schäfertik på 2 år som behöver bygga muskler...
Svar
7
· Visningar
1 291
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 392
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 199
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V