Klättring i trav - Farligt?

Sv: Klättring i trav - Farligt?

I traven har ju hästen bakbenen "max ifrån" varandra i en viss fas så isåfall blir det extra mycket styrketräning jämfört med skritt (där bakbenen inte är lika långt "ifrån" varandra och hjälps åt till viss del att skjuta hästen fram/upp).

Klättring i trav kan påfresta SI-leder och LS-led (bäcken) rätt mycket, jämfört med skritt och galopp-klättring som väl allra mest påfrestar knäna. De flesta hästar får oren takt ifall de travar i relativt brant backe - många faller in i en "tölt"-variant eller grisepass-variant (för att kunna ha tre ben i marken hela tiden).

Jag skulle vara försiktig!

evis skrev:
I traven har ju hästen bakbenen "max ifrån" varandra i en viss fas så isåfall blir det extra mycket styrketräning jämfört med skritt (där bakbenen inte är lika långt "ifrån" varandra och hjälps åt till viss del att skjuta hästen fram/upp).

Klättring i trav kan påfresta SI-leder och LS-led (bäcken) rätt mycket, jämfört med skritt och galopp-klättring som väl allra mest påfrestar knäna. De flesta hästar får oren takt ifall de travar i relativt brant backe - många faller in i en "tölt"-variant eller grisepass-variant (för att kunna ha tre ben i marken hela tiden).

Jag skulle vara försiktig!

Väl beskrivet. :)

Hälsning Maja

Tack tack! nu har jag lite mer belägg för min ovilja att trava i branta backar o behöver inte känna mig nördig försiktig :bow:

Satt och slöläste i 'Unghästar' idag, och där står det faktiskt om trav i backe. Eller rättare sagt det står att det kan klättras i alla gångarter, i skritt stärks/tränas ett bakben i taget, i galopp båda bakbenen samtidigt. Och att det främst är körhästar och distanshästar som klättras i trav eftersom de är de enda som har det som moment i sin respektive gren sedan.

Inte ett ord om varesig försiktighet eller fara med klättring i trav.

Nu finns dte ju lika många åsikter som det finns människor iofs..

Jag klättrar rätt sällan i trav, mest för det är det obekvämaste för mig som ryttare. Det är bekvämare att stå i fältsits i skritt eller galopp uppfö, än att stå i trav. Fast jag har klättrat i trav med, men då brukar det mest vara för att hästen går upp i trav pga att det blir för jobbigt (tycker den) att skritta.

Där jag bodde i tonåren hade vi suveränt mycket bra klättring och alla hästar i alla åldrar, och såväl hopp som dressyrhästar klättrades varje vecka och i alla gångarter (unghästarna oftare i skritt eller trav än galopp) och inga ryggproblem alls i det stallet. Dock klättrade vi korta backar (allt från svagt lut till riktigt BRANTA) men många gånger, lite av intervallträningsstuket, och inte långa sugande backar i etts vep (fanns inga sådana, men massa kortare)

Vi hade till och med en slinga vi kallade för 'Karusellen', det gick runt, runt och upp och ner, därav namnet. Slingan kanske var 300 meter, och gick i vågor, dvs uppför och nerför omväxklande hela tiden. Den red vi både i skritt, trav och galopp.

Valacken är en rygghäst (KS) och hans rygg var HELT UA även direkt efter den sommar då vi intervalltränar brutalt mycket i massor med backar. Och både uppför och nedför, och långa, ganska sugande och ganska branta backar. Och jag både travade och galopperade uppför och nerför.

Så personligen är JAG inte rädd för att klättra i trav, men som sagt det finns nog ingen riktig 'sanning' utan lika många åsikter som människor.

Jovisst, jag ser inte dessa svaren som ngt belägg att vägra klättra i trav men när jag ändå tyckte det känts lite konstigt så kan jag ju lika gärna strunta i att göra det "bara för att". Dock får de alltid lära sig gå i alla gångarter upp så de "kan" och inte drar i väg så fort d ser en backe för att det brukar vara galopp, men det är ju en annan femma. Med det om KS-hästen lät ju dock bra :)

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 682
Hundhälsa Hej! Är det någon som har tips på skonsamma sätt att bygga muskler på en hund? Jag har en schäfertik på 2 år som behöver bygga muskler...
Svar
7
· Visningar
1 291
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 392
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 199
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II