Klassisk veranda

karamelldrottningen

Trådstartare
Tycker det är lite svårt att hitta relevant information så kollar här :)
Hur går man tillväga för att bygga en klassisk veranda från grunden. Den måste se äldre ut än den är för att passa byggnaden och övrig omgivning. Den ska vara inglasad och kunna användas året om.
På platsen idag finns en terrass utan tak. Möjligen den går att använda på något sätt.
Finns det byggsatser för detta? Jag hittar bara alternativ som ser alldeles för moderna ut.
 
Det gängse sättet att sätta upp en veranda är väl att bygga i lösvirke? Om du menar en klassisk träveranda till ett klassiskt trähus.
Ska den se ut att passa på ett äldre hus (hur gammalt?) så ska den väl anpassas i mått och stil, så jag hade inte tittat efter färdigbakade paketlösningar.
Beror lite på vilken nivå av "korrekthet" du vill hålla. Antikvariskt acceptabel eller bara så att den inte sticker påtagligt i ögonen på någon utan särskilda kunskaper?
 
Det gängse sättet att sätta upp en veranda är väl att bygga i lösvirke? Om du menar en klassisk träveranda till ett klassiskt trähus.
Ska den se ut att passa på ett äldre hus (hur gammalt?) så ska den väl anpassas i mått och stil, så jag hade inte tittat efter färdigbakade paketlösningar.
Beror lite på vilken nivå av "korrekthet" du vill hålla. Antikvariskt acceptabel eller bara så att den inte sticker påtagligt i ögonen på någon utan särskilda kunskaper?
Jag har aldrig byggt en veranda så har ingen aning om hur man gör 😅
Ja precis vill att den ska passa huset som är ett trähus. Måtten vet jag inte än så långt har jag inte kommit detta är mer på planeringsstadiet :)
Det kanske inte finns sådana? Utan man måste bygga i lösvirke? Men då måste man få tag på fönster. Stora.
 
Jag har aldrig byggt en veranda så har ingen aning om hur man gör 😅
Ja precis vill att den ska passa huset som är ett trähus. Måtten vet jag inte än så långt har jag inte kommit detta är mer på planeringsstadiet :)
Det kanske inte finns sådana? Utan man måste bygga i lösvirke? Men då måste man få tag på fönster. Stora.
Det bästa är väl att ta kontakt med hantverkare för förslag, eller tänker du bygga själv.
 
Jag har aldrig byggt en veranda så har ingen aning om hur man gör 😅
Ja precis vill att den ska passa huset som är ett trähus. Måtten vet jag inte än så långt har jag inte kommit detta är mer på planeringsstadiet :)
Det kanske inte finns sådana? Utan man måste bygga i lösvirke? Men då måste man få tag på fönster. Stora.
Om du lägger ut bild på huset kanske det är lättare att tipsa kring modullösningar😊
Eller iaf bild på den typen av veranda du vill ha.
 
Problemet är att jag inte vet exakt hur det ska vara men tänkte ungefär att halva terrassen kunde få väggar, tak och stora fönster. Som ett uterum. Tänkte färdiga koncept kunde man få upp själv men om det ska vara lösvirke då måste nog någon yrkeskunnig göra jobbet annars blir det nog lite kaos 😂
 
Känslan jag vill åt:

IMG_8845.jpeg

Förutom att fönsterna gärna kan vara ännu större. Nya fönster men i gammal stil.
 
Känslan jag vill åt:

Visa bifogad fil 153329
Förutom att fönsterna gärna kan vara ännu större. Nya fönster men i gammal stil.
Jag skulle ta in en hantverkare, en skicklig hantverkare kan också rita upp så att det passar huset. Här kan det också vara bra att tänka på om du vill kunna värma upp och använda vintertid eller om du bara vill använda det sommar tid, vill du kunna öppna upp helt osv.
 
Känslan jag vill åt:

Visa bifogad fil 153329
Förutom att fönsterna gärna kan vara ännu större. Nya fönster men i gammal stil.


Kontakta någon som ritar ett förslag. Helst någonsin arbetar med byggnadsvård så att inte det blir för eklektiskt. Det kanske även kan behövas bygglov och då måste ändå ritning in.

Vilket är är ditt hus från? Det skulle se konstigt ut om stilen i uterummet är 1920-talsstil (som på bilden ovan) om ditt hus är från t.ex. 1890.
 
Kontakta någon som ritar ett förslag. Helst någonsin arbetar med byggnadsvård så att inte det blir för eklektiskt. Det kanske även kan behövas bygglov och då måste ändå ritning in.

Vilket är är ditt hus från? Det skulle se konstigt ut om stilen i uterummet är 1920-talsstil (som på bilden ovan) om ditt hus är från t.ex. 1890.
Stilen är som på bilden ungefär och det huset är från den tiden.
 
Känslan jag vill åt:

Visa bifogad fil 153329
Förutom att fönsterna gärna kan vara ännu större. Nya fönster men i gammal stil.

Fast just fönstren är ju nästan det första man ser att något är nybyggt. Vill man åt ett tidstypiskt utseende så är storlek och utformning på fönster bland de allra viktigaste i min bok. (Sen kan man ju prioritera annat, men det är ju en annan sak :) )
 
Fönsterna är från 2000-talet nån gång.
Är osäker på hur se såg ut från början innan de byttes. Har hittat några gamla fönster. De liknar de som i bilden.
 
Tidigare ägare har inte renoverat speciellt varsamt utan snarare ser huset nyare ut än vad det är. Uteplatserna är idag tex mer liknande som nybyggen. Det passar egentligen inte alls men jag har ju (nästan) vant mig 😅
Sen ena badrummet är alldeles för modernt men det får vara så för nu. Känns dyrt att ändra på allt. Men kanske nångång.
 

Liknande trådar

Hemmet I år släcks ADSL för många, och de sista släcks 2026. Vi har försökt få mobilt bredband, med ”parabol” via Telias master länge. De har...
Svar
13
· Visningar
1 349
Senast: sjoberga
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 719
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 118
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 740
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Hur är processen
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp