kLASSISK DRESSYR PÅ ISLANDSHÄST?

Sv: kLASSISK DRESSYR PÅ ISLANDSHÄST?

Nej, just programridningen är ju svårare, jag tänkte väl mer på LB-nivå i träningen.
När man rider ett helt dressyrprogram är det så mycket saker som ska fungera för att det ska bli bra, och dessutom på en mindre bana än våra ovalbanor :)

Ja, precis. Träningsnivå är något helt annat. Jag gör ju saker på träning som är svårare än de rörelser som ingår i LA:0, utan att för den sakens skull kunna rida LA:0 på min häst. Öppna och sluta i tölt, förresten, vilken nivå skall vi placera det på?!? :rofl:

Vad säger ni om att använda en islandshäst till i huvudsak klassisk dressyr (lätt A nivå) och komplettera med gångarterna?

träna det du känner för. islandshästar lämpar sig lika bra till dressyr som vilken somhelst. vi islandshästryttare 'låser gärna in oss i den vanliga islandshästridningen'. vilket kan vara tråkigt. men att ta bort tölten vore synd. såvida den inte stör de övriga gångarterna. variera träningen. bara för att man väljer att träna dressyr, kan man alltid träna 'vanlig' träning också.

dressyr är grunden till all ridning.
:)

Klassisk dressyr är dressyr som inte är tävlingsinriktad. Det är mer en form av pilates eller gymnastik för hästen i syfte att förbättra hästens liksidighet och göra hästen bättre redo att bära sin ryttare i balans. Hästen kan sedan användas för olika syften, i äldre tider var utbildningen lämplig för hästar som tillhörde furstar och högre befäl, i modern tid återstår bl.a. tjurfäktning, cirkus, uppvisningar i konstridning, , nöjesridning i de olika skolorna.

Modern dressyr är en tävlingsform som skapades i slutet av 1800-talet. Den bygger på den fältridning som var populär på 1800talet och använder för jakter och militära ändamål. Denna utbildning har sedan blivit mer avancerad och återtagit många idéer från den klassiska dressyren. Därför kallar många även tävlingsdressyr för "klassisk". Skillnaden består främst i syftet: tävling eller konstutövning. Detta har ganska stor inverkan på hur man lägger upp sin träning, större än vad man föreställer sig. En persom som hade förmånen att träna i samma ridanläggning som legendariske dressyrryttaren Reiner klimpke berättar t.ex. att han plötsligt en dag, från att ha ridit sin häst rent klassiskt i lätthet, helt ändrat stil och red mer kraftfullt med mer kontakt. Förklaringen låg i att han förberedde hästen för tävling och då är det normerna för tävling som styr, inte i första hand hästens behov för stunden.

För mer info om klassisk dressyr se t.ex. http://www.anjaberan de

Naturligtvis kan islandshästar användas i dressyr för båda syften, men man bör ta hänsyn till hästens individuella kapacitet och inte pressa den igenom övningar den har mycket svårt för. De kan komma olika långt här och hänsynen till hästen måste alltid vara viktigast oavsett vad man väljer för disciplin. Ett problem som gör det hela äventyrligt är att islandshästar, speciellt hästar med starka gångartsanlag ändrar takt när det tar emot, det är därför svårare att komma åt hästens svagheter och förbättra dem. Beröm är det mest effektiva medlet att få hästen att göra något som är riktigt motigt. Många islandshästar lär sig normalt inte att använda länden korrekt och behöver skolas om, De har också ofta problem med ojämna sidor och de kan behöva en helt del tid bygga upp tillräcklig styrka för att klara samlade gångarter.

Ulrika

islandshästar lämpar sig lika bra till dressyr som vilken somhelst.[/B]:)

Det håller jag inte med om, inte om det är tävlingsdressyr du avser när du säger så. Just på grund av att islandshästen har anlag för fler gångarter än "bara" tre, som ju är idealet i modern tävlingsdressyr.

Sedan håller jag med om att alla hästar kan och bör tränas i "dressyr", alltså lydighet, smidighet, lösgjordhet, liksidighet och samling. Men det är inte samma sak som att tävla i dressyr!

De har också ofta problem med ojämna sidor och de kan behöva en helt del tid bygga upp tillräcklig styrka för att klara samlade gångarter.

Det där var väl mer eller mindre en oförskämdhet mot oss som ägnat år åt att träna våra islandshästar i liksidighet, skolor och samlad tölt...?:devil:

Liknande trådar

Träning Hej! Har en fundering på den svenska islandshäst landslaget. Hur tar folk sig dit? Har en kusin vars dotter verkligen vill tävla...
Svar
1
· Visningar
272
Senast: Roheryn
·
Tävling Är det någon som kommer ihåg den klassiska serien Horse in Sports om olika grenar av ridsporten. Den gjordes 1987 en riktig blast from...
Svar
0
· Visningar
354
Senast: MJLee
·
Hemmet Tycker det är lite svårt att hitta relevant information så kollar här :) Hur går man tillväga för att bygga en klassisk veranda från...
Svar
15
· Visningar
881
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
611
Senast: Mli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Hjälp
  • Barmarksdrag/canicross