kLASSISK DRESSYR PÅ ISLANDSHÄST?

Sv: kLASSISK DRESSYR PÅ ISLANDSHÄST?

Jag tävlar ju, som de flesta här vet "vanlig dressyr" mot storhäst. Och ja, det är möjligt att just denna häst jag har just nu kan ta sig till medelsvår.. Men jag har och rider nu även en hel del andra isisar och jag har hittills inte suttit på någon annan isis som jag tror skulle klara mer än LB på tävling- även om alla dessa hästar många gånger haft kvalitéer som gör att de mycket väl kunnat hävda sig i FS1 eller ovalbanegrenar. Så även om det går väldigt bra för mig och min häst så skulle inte ens jag rekomendera någon att i första hand köpa en isis om det medelsvår och uppåt i dressyr man vill tävla.

Precis som munin skriver så är det en otrolig skillnad på att utföra rörelser på träning och att faktiskt tävla med ett helt program! Jag menar hästen ska kunna växla mellan samlat-ökat i alla tre grundgångarter, kunna öppna, snäva slutor, piruetter, galoppombyten med ganska hög svårighetsgrad och utföra allt detta i en samlingsgrad som i sig självt är svårt att uppnå. I medelsvår kan man typ få en 4 på saker som man fick 8 i betyg på i LA, ofta på grund av att samlingen+bra gångartskvalitét+ Väl utförd övning är ett måste för att ens få ett godkänt betyg. Inte ens de flesta hästar som avlats för dressyr klarar medelsvår på tävling med godkänt betyg!

Jag tror man bättre förstår detta när man tävlat i dressyr. Det är väldigt stor skillnad på att träna dressyr och faktiskt klara av att rida program! De som har provat detta förstår nog precis vad jag menar...;)

googlade lite häromdan och hittade en hel del intressant om dagens dressyrridning skrivet av ted netterquist.
han hade inte mycket gott att säga om dagens dressyr.
hästen böjer fel nackkota går bakom lod, taktproblem som sliter på lederna, ingen bärighet.
det här nya sättet att rida ger inte hållbara hästar, tvärtom.
håller med honom att dressyrridning förr var mycket trevligare för både häst och åskådare. korrekt samling bakifrån.
då menade han inte barock och akademisk utan "vanlig" dressyr.

Missförstår jag dig eller menar du att man bara ska rida runt en ovalbana och träna pass och tölt???
Du missförstår mig.
Muninn och Boj har redan förklarat många av mina tankar jättebra :bow: - se t ex inlägg 36, 38 och 39.

Givetvis rider väl de flesta med målsättning dressyr, det är ju som gymnastik. Men frågan är väl om du rider öppnan för att göra en perfekt öppna, eller om rörelsen är en övning för att uppnå andra mål (smidigare häst, bättre tölt eller whatever). Redan där finns ju olika fokus och målsättning.

Eftersom vi har möjlighet att välja häst efter våra önskemål, kan vi ju för hästens skull också välja en häst som faktiskt funkar för de ändamål vi tänker använda den till. Varför göra det svårare för hela ekipaget om det inte behövs - ridkonsten i sig är det ju få som bemästrar?!!

En parentes, men ... Jag tycker också det är tråkigt när man prompt måste mäta eller göra om islandshästen efter andra ideal, varför kan vi inte vara stolta och utveckla ridningen på ett sätt som får hästen att visas så stolt den kan vara?

Apropå göra om, tänk om vi skulle börja kräva av halvbloden att dom skulle gå på travet eller travarna gå ett fyrgångsprogram på ovalbanan. Några skulle klara det men till vilket pris?

Och framför allt - VARFÖR DÅ?:confused:

Att klara en LA är väl ganska grundläggande för att kunna klara av en ovalbanegren, tycker jag. LA är ju trots allt ingen hög klass alls.

Det där är väl en sanning med modifikation! Min häst är med rätt god marginal kvalad till B-klass i tölt T2 (så man får väl anse att han "klarar av" en ovalbanegren...), men jag är rätt säker på att han aldrig skulle få godkända poäng i LA. Han kan inte förvänd galopp, skänkelvikning i trav funkar inget vidare, och samlar jag honom mycket så väljer han hellre tölten än traven, osv. Visserligen gör han fina skolor i tölt, men det ingår ju liksom inte i LA....

Det jag vill ha sagt med detta är att det är milsvid skillnad på att TRÄNA dressyr (vilket jag alltså gör) och att tävla i dressyr. Även LA kan vara nog så svårt på tävling, särskilt om man rider en häst med anlag för fem gångarter när "dressyridealet" är en tregångare....

Jamen, precis.
Jag fattar inte varför man måste tjata om islandshästens allsidighet som om rasen kan hävda sig mot dem med bättre förutsättningar. Kan vi inte glädjas åt vår hästras som den är, utan att bedöma den efter diverse långsökta måttstockar?

"Min häst går ca....eller...vad det nu kallas"

Så mkt kunde du om dressyr:grin:

Nu försöker du bara spela dum här, det är klart att alla islandsryttare rider islandshästarnas alla gångarter.

Förutom pass faktiskt, det ska man inte rida för ofta.

En islandshäst har inte lika mkt chans att hävda sig när klasserna höjs, mot hästar som är avlade för de grenarna, dessutom kan skillnaden vara mkt stor redan på Lc nivå.

Jag har tävlat dressyr, men tävlar just nu bara islandshäst, har målet att gå tillbaka till dressyren när jag känner att aja är klar med islandshästtävlandet.
Jagär dressyrmänniska i grunden & vill även ha en riktig dressyrhäst om jag ska satsa på det.
Däremot hade jag kunnat tävla La nivå med mina islänningar, inte alla, inte de passtaktiga då de har fruktansvärt dåliga gångarter.

Glömde tillägga, Lb nivå är allt annat än komplicerat, det finns inga rörelser som skänkelvikning eller framdelsvändningar inblandade som måste utföras korrekt.
På Lb nivå rider man fortfarande bara ridvägar & hästen behöver endast vara grundutbildad.

*kl*
Är det jag som rör mig i rätt/fel kretsar tro?
För nuförtiden känns det rätt vanligt med isisar som AR-tränas eller rids i vanlig dressyr! :p

kl

Jag tycker att det är jättebra att man vill utbilda sin häst (oavsett ras) på ett sätt som gör att den håller i längden. För mig innebär det en träningsform med mycket inspiration från AR och frihetsdressyr. Jag skulle dock aldrig skaffa en islandshäst om jag ville satsa helt och fullt på AR. Jag skulle inte heller köpa en islänning om jag ville satsa på att tävla dressyr på högre nivå.

Däremot ser jag inget konstigt eller dumt med att man tränar sin islänning på olika sätt och med inspiration från t ex AR.

//Julia

Precis som du skriver så är det inte alla islandshästar som klarar av svårare program.
Jag har tex ett 4 1/2 sto som aldrig någonsin skulle klara övningarna som krävs i högre klasser. Bara att trava på volt är svårt och galopp ska vi inte tala om. Dessa hästar som har mycket tölt/pass i sig och svårt för grundgångarterna tycker jag inte man ska sitta och traggla dressyr med målet att tävla. Jag ser inte heller meningen att välja en sån om man vill tävla dressyr. Saker som för en tregångare är självklara får man kämpa livet ur sig för att få att fungera.

Däremot har jag ett sto som har klockrena grundgångarter, hon har bra sväv, lätt för samling i både trav och galopp. Den hästen har förutsättningar att kunna tävla i dressyr.

Så jag tycker inte att man kan säga att alla islandshästar går att tävla i dressyr. Men visst finns det vissa guldkorn som passar utmärkt. Du verkar ha hittat ett:laugh:

Dressyr är ju en grundförutsättning för att komma vidare oavsett i vilken disciplin man tränar i/för, men sen är steget långt för att utveckla dressyren på djupet. För det kan det komma att behövas en ras som är mer utpräglad/inriktad och har exteriöra förutsättningar för det.

Men utan dressyr ingen bra gångartshäst. Utan dressyr, ingen bra hopphäst osv. Det är ju här man förankrar lydnad, följsamhet, och ger hästen den gymnastiska igångsättning som behövs före ett hårdare arbetspass.

Nu tänkte jag väl mest på en LA:0 eller liknande, vilket bara är snäppet svårare än LB, men kräver en högre samlingsgrad.

Sen gjorde jag nog felet att tänka på en fyr- eller femgångsgren också :p

Men, jag reviderar: Jag anser att en häst som tävlas på ovalbanan bör klara en LB, ifall vi nu pratar om flergångsgrenar. Form, takt, mjukhet, lydighet och vissa små rörelser, bör man kunna kräva av alla hästar tycker jag, iaf med lite träning.

Nu tänkte jag väl mest på en LA:0 eller liknande, vilket bara är snäppet svårare än LB, men kräver en högre samlingsgrad.

Sen gjorde jag nog felet att tänka på en fyr- eller femgångsgren också :p

Men, jag reviderar: Jag anser att en häst som tävlas på ovalbanan bör klara en LB, ifall vi nu pratar om flergångsgrenar. Form, takt, mjukhet, lydighet och vissa små rörelser, bör man kunna kräva av alla hästar tycker jag, iaf med lite träning.

Nåja, en LB skulle vi väl kanske kunna traggla oss igenom.... (och jo, vi tävlar fyrgång också, ligger väl oftast runt 5 i poäng). Men jag tycker egentligen att "tregångardressyrklasser" inte är så relevanta som måttstock för islandshästar. Självklart är dressyrträning och dressyrrörelser mycket bra hjälpmedel för att åstadkomma ökad samling, mjukhet och lydighet, men programridning är något annat, och jag kan nog tänka mig att tävla en häst på ovalbana även innan den klarar LB! Första gångerna jag tävlade min häst i lätt klass kunde han knappt galoppera i paddock, till exempel, men på ovalbana funkade det ju! Sedan är naturligtvis målet att ha en häst som även galopperar balanserat på volt (det gör han nu!), klarar skolor och samling i trav m.m., men jag ser inte det som ett grundkrav för att våga ge sig ut på ovalbanan.

Nej, just programridningen är ju svårare, jag tänkte väl mer på LB-nivå i träningen.
När man rider ett helt dressyrprogram är det så mycket saker som ska fungera för att det ska bli bra, och dessutom på en mindre bana än våra ovalbanor :)

Liknande trådar

Träning Hej! Har en fundering på den svenska islandshäst landslaget. Hur tar folk sig dit? Har en kusin vars dotter verkligen vill tävla...
Svar
1
· Visningar
272
Senast: Roheryn
·
Tävling Är det någon som kommer ihåg den klassiska serien Horse in Sports om olika grenar av ridsporten. Den gjordes 1987 en riktig blast from...
Svar
0
· Visningar
354
Senast: MJLee
·
Hemmet Tycker det är lite svårt att hitta relevant information så kollar här :) Hur går man tillväga för att bygga en klassisk veranda från...
Svar
15
· Visningar
881
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
611
Senast: Mli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Hjälp
  • Barmarksdrag/canicross