kLASSISK DRESSYR PÅ ISLANDSHÄST?

Sv: kLASSISK DRESSYR PÅ ISLANDSHÄST?

Mintpastillen skrev:
Tyvärr så upplever jag att klassisk dressyr kan rida ner islandshästen på framdelen...

Och jag måste tyvärr kontra med att felaktig ridning i tölt onekligen "rider ner hästen på framdelen". För att inte tala om den islandstraven som ofta blir när ryttaren lättar på tyglarna och ställer sig i lätt sits. Pada! Ner på framdelen.

Faktiskt ska jag vara elak nu, på de flesta klubbtävlingar går huvuddelen av hästarna på framdelen.

Bra ridning i alla discipliner gör att hästen bär bak, i varje fall varefter den blir starkare. Dålig ridning i alla discipliner orsakar ofta en häst på framdelen.

OlleAtlas :devil:

Inte_Ung skrev:
Menar du verkligen klassisk dressyr?
Den brukar man inte mäta så.
Kan det inte vara Modern dressyr som du menar?

Perfekt tillfälle att reda ut begreppen!!:)

För mig är klassisk dressyr den dressyr som går mer åt det akademiska hållet. Annan dressyr, tävlingsdressyr alltså, kallar jag mer "vanlig dressyr".

Är det rätt tänkt eller är det nåt jag har hittat på själv??:angel: ;)

Tävlingsdressyr och tävlingsdressyr.
Men i modern dressyr så utbildar man enligt nivåerna i TR.
Och efter idealen i TR.
Det innebär inte nödvändigtvis att man tävlar.

Nej, det menar jag inte heller egentligen. Det är mest så jag kategoriserar det hela. Själv skulle jag få krupp på en programridning... Men det är ändå den sortens dressyr jag rider när jag tränar.

Jag tittade på bilden "Islandsvalacken Odin, 5 år, Piaff". Jag tycker inte han ser ut att vara redo för piaff.
Hur gör hon? Kommer piaffen alltid före tölten?

Och nyttigt. Det är svårare än man kan tro att göra bestämda saker på bestämda platser.

Jag tycker att klassiskt och AR är ganska lika. Rider själv enligt AR, fast med lite islandsadaption. Men när jag läser ditt inlägg så funderar jag över att när man skriver inlägg och använder vissa termer så kanske man menar annorlunda. Alltså, jag hör hur förvirrat jag låter, men jag menar att klassisk ridning står för en grej i min hjärna och någon helt annan i någon annans hjärna. Så vi kanske menar samma men uttrycker oss olika. Eller menar olika och uttrycker oss samma.

Snurrig OlleAtlas

Klassisk dressyr/ridkonst = den gamla, klassiska ridkonsten, spanska ridskolan, skolor över mark...etc Man tränar hästen under mycket lång tid (anser bla att en inridning tar minst fem år) och arbtetar med dressyr i syftet att få en hållbar häst som bär sig rätt. (Ex hållbarheten hos en lippizaner som kontinueligt tränas i spanska ridskolan, av ryttare som utbildats i femton år, har en hållbarhet på ca 35 år, medan en lippizaner såld till samhållet har en hållbarhet på mellan15-20 år, enligt en undersökning gjord i Wien) Ett exempel på en person som föreläser och håller lektioner i denna kategori är Dennis Hallberg.

Akademisk ridkonst- under renesannsen utvecklade man ridakademier som har gett upphov till namnet akademisk ridkonst. Ridakademierna fanns till för att utbilda duktiga ryttare till närstrid. Det var då viktigt att hästarna kunde bära sig själva utan hjälp från ryttaren, och att de kunde kontrolleras med minsta kommandon. I den akademiska ridkonsten jobbar man mycket med formgivningen av hästen och fokuserar på bärighet. AR är egentligen ganska lik den klassiska dressyren, men de har lite olika fokus och syfte med olika övningar. Ett exempel på en som utövar AR och håller lektioner är Katrin Wallberg
För mer info: www.ridkonst.nu

Modern dressyr- Den dressyr som är mest vanlig att tävla i, typ Kyra K och den dressyr som lärs ut på de flesta ridskolor idag. Mäts i LättA, lätt B etc.

Hoppas att det här hjälpte något=)

men är det verkligen en klar skillnad mellan klassisk ridning, akademisk ridning och barockridning? Läser man på hemsidor hos dem som håller på med ngn av dessa former verkar det ju i stort sett vara varianter av en "klassisk" ridkonst i betydelsen gammal, beprövad och med ett syfte att skola häst och ryttare.Eller?

potatis skrev:
Vad säger ni om att använda en islandshäst till i huvudsak klassisk dressyr (lätt A nivå) och komplettera med gångarterna?

Hurra. självklart kan man det.

Tycker att en islandhäsr ska kunna gå ett LB:1 åtminstånde men ett LA:1 kan väl rida på en islandshäst.

Jag tycker själv att om red en islandhäst bara på engelsk dressyr skulle du kunna lätt komma upp i nivåerna
men även om du rider den på islandvis

Evagbg skrev:
men är det verkligen en klar skillnad mellan klassisk ridning, akademisk ridning och barockridning? Läser man på hemsidor hos dem som håller på med ngn av dessa former verkar det ju i stort sett vara varianter av en "klassisk" ridkonst i betydelsen gammal, beprövad och med ett syfte att skola häst och ryttare.Eller?
Någon jätte stor klar skillnad är det väl inte, men de använder olika övningar på olika sätt och med olika syften.
Den akademiska ridkonsten och barrockridningen känns väldigt lika. De använder endast övningar som har som syfte att stärka bärigheten. De använder tillexempel inte skänkelvikning, just för att hästen där trampar förbi sin tyngdpunkt, och därmed inte bär sig. AR har sitt ursprung i ridakademierna där man lärde ut ridkonsten för att få bäriga hästar som skötte sig galant i närstrider.
Barocken vet jag inte så mycket om...jag brukar asosiera till AR när jag hör det, men jag vet inte...

Den klassiska dressyren har sitt ursprung i Spanska ridskolan där man skolar hästen och rider dressyr för att de ska hålla i längden; gymnastik och bärighet. De använder lite annan typ av ridning och lär ut metoderna lite annorlunda. De använder sig även av tex skänkelvikning. Men det är ganska snarlikt. Mycket kroppsmedveten ridning.

Oavsett dressyrinriktning så tycker jag ändå att islandshästen först och främst är en gångartshäst, och inte behöver göras om efter andra ideal.

Måste bara få citera hoppas de går bra...

Missförstår jag dig eller menar du att man bara ska rida runt en ovalbana och träna pass och tölt???

För skritt trav ocg galopp är för mig även de gångarter...

För mig är en islandshäst som alla andra raseer behöver lika mkt dressyrträning som alla andra raser..Precis lika mkt:grin:

En hopphäst som inte går dressyr är ingen hopphäst inte en långvarig iaf..
En hopphäst måste vara smidig vändbar svara för minemala skänklar.. detta får amn ej om man hoppar 1 meters banor 7 dagar i veckan..
Uatn man måste draggla dressyr dressyr och åter dressyr ju mer dressyr ju bättre går de i hoppningen!

Samma sak med en islandshäst ska man satsa och komma upp i VM klasserna i tölt behövs en riktigt ordenligt dressyrbakgund.

Smidighet tränas genom dressyren=)

Min islänning går ca idag LB i dressyr LB 2 eller vad det kallas!

Målet är minst MSV dressyr tölten kommer mer och mer ju mer dressyrvi tränar.. innan dressyren satt så fanns inge som ens hette Tölt hos min isis!

=)

För det första är tråden typ 2 år gammal, och för det andra tror jag att hon menade att islandshästen är en gångartshäst, precis som hopphästen är hopphäst.
Dressyren behövs (och är jätteviktig!), men om man vill rida höga dressyrklasser är kanske inte en islandshäst det första man väljer.
De har ju så att säga andra kvaliteter som gör dem de fantastiska hästar de är.

Ungefär som att jag aldrig skulle välja en hoppehäst om jag ville rida svår dressyr. Då skulle jag ju välja en dressyrstammad häst.

men jag tror vi alla är överens om att alla hästar behöver dressyren för att komma någonstans alls inom sin egen disciplin.
Att klara en LA är väl ganska grundläggande för att kunna klara av en ovalbanegren, tycker jag. LA är ju trots allt ingen hög klass alls.

Sen när kan amn inte ta upp gamla trådar??
Är ju bara roligt att få upp lite gamla trådar..

Sedan håller jag inte med dig om att man ej kan tävla högre klasser med en hopphäst i dressyr..
Om du kollar på de OS hopphästarna hingstar framförallt så går de även svår dressyr men tävlas inte i de.

Stor skillnad på utbildad och tävla.

Att lära hästar piaff och passage de kan alla.. men sen om de håller för tävling är ju en annan femma.

Kolla bara på islandshästen korall.. han är ett levande bevis för att islandshästen visst kan gå högt inom dressyr och att gångarterna inte alltid behöver betyda någe negativt!

Nu säger jag inte att alla isisar kan gå som han för de är inte sant.MEN de finns!
Så vill man ha en islandshäst och samtidigt tävla lite högre klasser dressyr ser iaf jag inge som helst hinder i de..Gäller att hitta rätt isis bara!!

Om man ska nå en högre nivå, krävs ju träning, träning och åter träning. Man kan alltså bli bra på det man tränar, men i övrigt förblir man nog en medelmåtta när träningen inte är inriktad.
Självklart behövs dressyr oavsett gren man tävlar i, men det är mer sällan dessa hästar kan hävda sig i konkurrensen om det inte finns massor av träning i bakgrunden även om de kan uppfattas som duktiga.

Sen har många raser bättre förutsättningar för olika inriktningar än andra, en islänning kan hoppa och skulle kunna tävla i denna gren men knappast nå den högre klasserna. Det är rasens begränsning, som varmbloden kan bli utmärkta ridhästar men sällan nå de högre klasserna osv.

Jag skrev ingenstans att man inte kunde träna hopphästar i hög dressyr. Eller islandshästar för den delen.

Min islandshäst går både öppna, sluta, enkla byten, början till piaff. Men han kan inte hävda sig i några svåra klasser, eftersom det är mycket mer komplext att rida ett helt dressyrprogram än att plocka ut enstaka rörelser.

När jag menar att man inte köper en hoppstammad häst att rida dressyr på är det ju självklart för att den inte kan hävda sig på tävlingsbanan. Vill man bara träna hemma kan man köpa vilken trevlig häst som helst, skitsamma vilken ras det är eller hur mycket den kostar.
Om man däremot vill tävla svår dressyr köper man ju självklart en dressyrhäst, och inte en hopphäst. Eller islandshäst. Eller körhäst.
Det var min poäng.

Alltså: En islandshäst kan utan tvekan gå LA-rörelser. Den bör t.o.m kunna det. Den blir mycket trevligare att rida på och dressyren lägger en god grund för våra gångartstävlingar.
Men det krävs mycket mer jobb för att tävla hög dressyr på en islandshäst, om man skulle vilja det.

Sen kan jag ju tillägga att Korall aldrig var töltad, och därför kan räknas till "vanlig" ponny. Har sett filmer med honom, och han verkade inte blanda gångarter ö.h.t.
Dessutom var han ganska stel i sina rörelser, så jag skulle inte säga atth an hade kunnat hävda sig på dressyrbanan med sin piaff och passage, men det är min åsikt.

Tycker det låter som en rolig idé;) härligt att se våra lurviga vänner i andra sammanhang än gångartsträning.

Liknande trådar

Träning Hej! Har en fundering på den svenska islandshäst landslaget. Hur tar folk sig dit? Har en kusin vars dotter verkligen vill tävla...
Svar
1
· Visningar
272
Senast: Roheryn
·
Tävling Är det någon som kommer ihåg den klassiska serien Horse in Sports om olika grenar av ridsporten. Den gjordes 1987 en riktig blast from...
Svar
0
· Visningar
354
Senast: MJLee
·
Hemmet Tycker det är lite svårt att hitta relevant information så kollar här :) Hur går man tillväga för att bygga en klassisk veranda från...
Svar
15
· Visningar
881
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
611
Senast: Mli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Hjälp
  • Barmarksdrag/canicross