kLASSISK DRESSYR PÅ ISLANDSHÄST?

P

potatis

Vad säger ni om att använda en islandshäst till i huvudsak klassisk dressyr (lätt A nivå) och komplettera med gångarterna?

Sv: kLASSISK DRESSYR PÅ ISLANDSHÄST?

Sjävklart kan du rida din islandshäst på L:A nivå i dressyr, sen om du väljer att utesluta tölten helt, eller fortsätta träna den också är ju en annan sak.

Min islandshäst går faktiskt piaff och galoppombyten, så det går, även fast det i början är lite knackigt då våra små islänningar ofta går upp i tölt istället för att höja ryggen och trampa inunder sig ORDENTLIGT i traven, men det går med tålamod :)

För att kunna visa upp hästens gångarter bra på en traditionell islandstävling, och för att få en hållbar, smidig häst som är trevlig att rida, så anser jag nog att man mer eller mindre MÅSTE träna dressyr..... Dressyren är ju grunden till all ridning. Så det finns INGENTING hos islandshästen som gör att det inte skulle gå att rida dressyr på lätt A - nivå (och högre!).

Sedan kan man ju tycka att om det är ens stora intresse att rida och tävla i dressyr, så finns det hästar som är bättre för det ändamålet än islandshästen. Med "bättre" menar jag då egentligen att det är lättare att få till tre rena gångarter på en häst som från början är tregångare än på en häst som har anlag för fem gångarter. Jag inbillar mig också att det är lättare att få goda resultat på tävlingar med en häst som domarna tycker ser ut som en "riktig dressyrhäst" än som en ullig raggsocka.... men det kanske bara är mina fördomar om dressyrdomare....?

Men är du intresserad av BÅDE dressyren och gångartridningen, så är det ju antagligen en jätterolig utmaning för dig och hästen att bli duktiga på båda!

Menar du verkligen klassisk dressyr?
Den brukar man inte mäta så.
Kan det inte vara Modern dressyr som du menar?

Oavsett dressyrinriktning så tycker jag ändå att islandshästen först och främst är en gångartshäst, och inte behöver göras om efter andra ideal.

Självklart kan man ha en grundlig och bred träning för det, men har man ambitionen att bara rida dressyr så finns långt mycket lämpligare raser för det.

Jag rider klassisk dressyr och AR på mina islandshästar.
Men det berodde på att jag blev intresserad av den dressyren när jag redan hade en hög islandshästar att rida på.
Så det kändes fånigt att skaffa något annat till det då.
Jag gjorde som Islänningen - tog vad jag hade.

Nu så har jag fått låna en häst som är mycket bättre lämpad till AR.

Ja, har man hästen så får ju den utvecklas med ryttare/ ägare - åt vilket håll det än månde barka ;) Men letar man häst och har ett syfte med sitt intresse, så blir det en annan femma eftersom vi till skillnad från islänningen på island *kan* välja ...

Och visst rider jag dressyr på mina, men det är liksom inte huvudsyftet.

Jag tycker det verkar lite onödigt, men det är ju upp till var och en vad man vill göra med sin islänning.
:( :mad:

Lånar> Tror det är ett alldeles utmäkt sätt att träna upp styrka och smidighet samt kommunikation. Men visst är det häftigt att se Islandshäst i klassisk dressyr, var och tittade på Sara Silferberg för ett par år sedan med hennes Odinn frá Midkoti som bl.a. gjorde en snygg piaff :D hennes hemsida:
Klassisk Ridkonst
Kolla under "Galleri" tror Ódinn finns på bild där.

Så jag tycker man kan göra vad man tycker är kul med sin häst så länge bägge parter tycker om det ;)

Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift

potatis skrev:
Vad säger ni om att använda en islandshäst till i huvudsak klassisk dressyr (lätt A nivå) och komplettera med gångarterna?
Tyvärr så upplever jag att klassisk dressyr kan rida ner islandshästen på framdelen...

Inte alls.
Det är det bara felaktig ridning som gör.
Man har alltid nytta av undertramp, samling och en korrekt form.

Klart att dt går ! Min sköthäst är mkt välutbildad i dressyr ! En islandshäst är som en "vanlig" häst fast med extra gångarter :)

Instämmer å det fullaste. (stormvinden och ang)

Jag = virrpanna!
Jag håller alltså å det fullaste med stormvinden och inte_ung!

Anser faktiskt att dressyren är jätteviktig.
Visst finns det andra raser som går att göra med mer, men att träna dressyr på en islandshäst gör ju hästen bara ännu mer stark och i ännu bättre balans. Som i allt annat ska det självklart tränas och ridas rätt.
Dressyr innebär ju också lydnad!
För mig är det dressyren en självklarhet!

AR pratas och det diskuteras en hel del om det är bra eller dåligt för just islandshästens gångarter. Själv har jag inte provat (hoppas få chans i vår!) och kan inte uttala mig. Men vanlig klassisk dressyr tror jag de flesta islandshästryttare arbetar med.

ljung skrev:
Men vanlig klassisk dressyr tror jag de flesta islandshästryttare arbetar med.
Vad menar du då med klassisk dressyr.
Jag tror inte de flesta rider klassisk dressyr, jag tror att de rider modern dressyr.

Inte_Ung skrev:
Vad menar du då med klassisk dressyr.
Jag tror inte de flesta rider klassisk dressyr, jag tror att de rider modern dressyr.
Jag har kopplat klassisk till Craig S. Är jag ute o cyklar då?

Inte_ung:
Jag ska inte slänga mig med termer när jag inte är kunnig på dessa begrepp. Du har säkert rätt att det är modern dressyr jag menar.
Frågan från början var om klassisk dressyr lätt A-nivå och islandshäst, tog då för givet att personen tänkte vanlig dressyr dvs modern dressyr som du säger, som jag trodde var klassisk dvs vanlig/modern dressyr.
Förklara gärna skillnaden på klassisk dressyr och AR.
Tror att säkert fler vill veta.

Vidare ser och hör jag att även "modern" dressyr förkastas av vissa.
Vilket jag tycker är märkligt. Dressyren är ju som sagt jätteviktig.
Jag ska till våren prova AR och får då ta reda på och reda ut begreppen, men förklara gärna här på forumet ändå!
Tackar på förhand!

ljung skrev:
Förklara gärna skillnaden på klassisk dressyr och AR.
Tror att säkert fler vill veta.
Klassisk dressyr - de gamla ryttarnas och mästarnas dressyr.
Akademisk Ridkonst - den ridkonst som lärdes ut vid ridakademierna.

Vid ridakademierna studerade adelsmännen ridkonst på Universitetsnivå.

Dessa 2 går oftast ihop.

Inte_ung:
Tack för svar.
Bara en fråga så jag uppfattat detta helt korrekt:
Denna Craig S och tex Kyra Kyrklund praktiserar alltså två olika typer/grenar av dressyr? Kyra representerar alltså modern dressyr?

Mycket bra att veta då jag tror att många blandar i hop klassisk med modern dressyr, tror att många tror att det är samma sak.
Ska söka på nätet i ämnet/ämnena för förkovring.
Vill gärna ha mer kött på benen inför AR-kurs i vår.
Jätteglad om du orkar och har lust att svara!

Liknande trådar

Träning Hej! Har en fundering på den svenska islandshäst landslaget. Hur tar folk sig dit? Har en kusin vars dotter verkligen vill tävla...
Svar
1
· Visningar
272
Senast: Roheryn
·
Tävling Är det någon som kommer ihåg den klassiska serien Horse in Sports om olika grenar av ridsporten. Den gjordes 1987 en riktig blast from...
Svar
0
· Visningar
354
Senast: MJLee
·
Hemmet Tycker det är lite svårt att hitta relevant information så kollar här :) Hur går man tillväga för att bygga en klassisk veranda från...
Svar
15
· Visningar
881
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
611
Senast: Mli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Hjälp
  • Barmarksdrag/canicross