Klassisk dressyr och western?

T

tina_tiger

Någon här som rider både klassisk dressyr och western med samma häst? Har planer på att göra det med mitt sto. Tror ni att det kommer funka? Grunderna är ju ändå de samma, sedan är ju formen olika...

Har tränat western för instruktör ca 9 månader men på en annan häst. Red tidigare "vanlig" dressyr och vill så småningom tävla i båda grenarna då jag helst vill slippa välja.:crazy:

Min ringa erfarenhet hittills av western är att jag haft ENORM nytta av den i min "vanliga" ridning - och tvärtom!

//tina_tiger

Sv: Klassisk dressyr och western?

Någon här som rider både klassisk dressyr och western med samma häst? Har planer på att göra det med mitt sto. Tror ni att det kommer funka? Grunderna är ju ändå de samma, sedan är ju formen olika...

Har tränat western för instruktör ca 9 månader men på en annan häst. Red tidigare "vanlig" dressyr och vill så småningom tävla i båda grenarna då jag helst vill slippa välja.:crazy:

Min ringa erfarenhet hittills av western är att jag haft ENORM nytta av den i min "vanliga" ridning - och tvärtom!

//tina_tiger

Jag rider på en fd framgångsrik dressyrhäst, jätteduktig men hon gör inget gratis.
Började rida western och hon går KANON!

Det kommer LUGNT att funka om hon kan gå i form på både 'lösa' och 'sträckta' tyglar!

hmmm, ,, jag har börjat rida akademiskt och måste säga att DET har mer gemensamt med western än klassisk dressyr... Den klassiska dressyren tycker JAG ligger långt ifrån western, men allt är ju möjligt... I western ska man ju ha fri låg form o hängande tyglar (även om man kan diskutera om så verkligen görs...) och i dressyren sitt man ju och håller ALLAN i hästens mun....

Jag tycker akademiskt och western som sagt ligger närmare varann,, har testat klassisk dressyr på lägstanivå, gick väll ioef ok ändå, även fast jag red enligt akademiska manér, men det skulle aldrig funka högre upp i klasserna, inte ens i Lätt C skulle jag tro. Jag vägrar förstöra det jag byggt upp och tänker inte börja dra i tyglarna och korta dem och förstöra hans steg och hur han sätter under sig och svarar mig, bara för att tävla, så jag fortsätter med akademiska, och kanske kommer jag starta westernklasser framöver istället, för dressyr. Hoppar oxå på nybörjarnivå, och hoppas klättra lite där istället,,, det är lättare att kombinera med akademiskt,, tycker JAG!
:)

Är det inte så att när hästen väl går i form ska man inte behöva "bära" den i tygeln? Kanske i början innan den blivit såpass stark att den orkar bära sig, men inte sen?

Travaren som jag rider western på kan nu bära sig i form i jog även om jag släpper ut tyglarna helt, men till en början fick jag sitta och stödja honom för att han skulle orka gå i jog öht. Samma gäller med galoppen. :bump:

Jag började med dressyr på mitt travsto för 6 år sedan, gick över till western för 2 år sedan och vi fick mycket "gratis" genom det.
Formen fanns, bärigheten, viktkänsligheten och även skänkel.

Det är klart du kan rida både och, att kombinera är aldrig fel.

Så smånigom när man kommer såpass i utbildningen så ska hästen bära sig på lång tygel,,utan det här riktiga stödet av handen som man har i dressyren , men kontakten ska ju ändå finnas.

Jag rider akademisk dressyr och när jag köpte ny häst för några år sedan valde jag en westernhäst av den anledningen att western ligger närmare akademisk dressyr än vad den engelska ridning gör. Har tagit lite westernlektioner för att underhålla westernridningen hos både mig och hästen och det går utmärkt att kombinera med akademisk ridning tycker jag. Dessutom hopptränar jag för en "vanlig" ridinstruktör och det funkar också. Tror att det är bra att testa olika dicipliner och hitta den kombination som passar bäst för just mig och min häst. Det viktiga är dock att man inte förvirrar hästen genom att olika hjälper betyder olika saker beroende på vad matte/husse känner för att rida för dagen. Ridningen måste fortfarande vara konsekvent, men det går ju utmärkt att plocka godbitarna från olika typer av ridning.

Tror att det är bra att testa olika dicipliner och hitta den kombination som passar bäst för just mig och min häst. Det viktiga är dock att man inte förvirrar hästen genom att olika hjälper betyder olika saker beroende på vad matte/husse känner för att rida för dagen. Ridningen måste fortfarande vara konsekvent, men det går ju utmärkt att plocka godbitarna från olika typer av ridning.

PRECIS så resonerar jag! :bump:

det finns en quarter hingst som jag ej kommer på namnet på, men han tränar för dressyr tränare nån gång i veckan tror jag, men man måste dock fortfarande ha samma hjälper.. :)

Finns många westernhästar som tränas för dressyrtränare. Det gjör vi också m vår quarter. Bara man har en dressyrtränare som tränar rätt, framåtbjudning, samling, bärighet, mkt lösgjörande arbete, benen intill hästen, lätt stöd i munnen, jobba i ngt lägre form. A och O i alla dicipliner, tycker att western och dressyren har mkt gemensamt så länge det inte är fel dressyrträning , dra i hop hästen så att de jobbar m sänkt rygg. Kombinera dressyren o western är jättebra plocka lite här o där till en bra westernhäst, lyhörd, mjuk, böjbar.:idea: Vet vilken quarterhingst du tänker på, den är också mkt bra på tävlingsbanan, rätt riden.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 605
Senast: Nepenthe
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
729
Senast: Squie
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 527
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 005
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar