Klassisk/Akademisk Ridkonst - Bildtråd, börjar ny tråd i och med nytt år

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Klassisk/Akademisk Ridkonst - Bildtråd, börjar ny tråd i och med nytt år

*KL*

Här kommer bilder på min vallack, 5 år.
Vi är lite efter i utbildningen, väldigt mycket efter om man jämför hur 5 åringarna här hemma går men vi har tagit det lungt och stressar inte. Idag var första gången vi försökte oss på öppna, med blandat resultat.

Först lite på volten, bara flytta åt sidled.
28704654.jpg

Han förstår inte riktigt och jag försöker bara visa vägen med ett litet pet.
28704657.jpg

Missförstånd igen, han tvärvände helt plötsligt.
28704673.jpg

Och så ett av öppnaförsöken, jag måste erkänna att jag är otroligt nöjd med honom!
28704677.jpg

Pustar ut..
28704830.jpg

Kommentera gärna, som ni ser behöver vi massor med hjälp! Ena stunden är han spänd som en fiolbåge och nästa stund kan han gå på riktigt lungt. Han är en mycket känslig häst vad det gäller förflyttningarna och det är där jag tror att jag gör mycket fel. Min andra är inte alls lika känslig vilket innebär att jag går "hårdare" (missuppfatta mig rätt) på henne och sedan gör jag likadant på denna och det är då allt blir fel. Någon med tips? Vad gör ni till exempel om dom tvärvänder? Jag hinner inte med och det blir bara ett enda trassel av alltihop och jag bara skrattar:o

*kl*

Nyare bilder:

trning18_47404522.jpg

trning20_47404660.jpg

Lotus: Hehe, galoppen ja... Den har vi inte övat på på länge nu. B tycker det är nästa steg, jag tycker att jag måste ha en stabil sadel först, särskilt om man ska göra som ordinerat och försöka med skolgaloppsfattningar från skritt.. :S

Här är det mest fokus på föryngring...
Hoppas få nån bild på ridning innan vintern slår till igen..
galopp1.jpg

trix7.jpg

dis1.jpg

dis3.jpg

Härliga är dom småhästarna!
Hoppas alla har en fin sommar!:laugh:

Nu har jag antligen fått lite nya bilder!
Vi var hemma hos tränaren på en snabbträning igår. Här är lite gryniga bilder ur en film.
Jag har enorma problem med bålstyrkan just nu efter en vår som sängliggande. Och iom det så går jag av i mitten och blir obalanserad, och då tippar jag fram och skänkeln åker bak. Och så blir jag spänd överallt. Gah! Såg att jag sitter med framskjuten nacke/huvud med. Det är väl tyvärr min whiplash som gör det. Mina händer är omkullagda och fina med.;)
Men det ska jobbas bort nu alltihop. Bra att få se på bild och bli mer medveten om sina brister!

Hästen är en 26 årig korsningsponny Islandshäst/New Forest. Han börjar änligen komma igång nu efter att jag varit sjuk och ridit för lite. Jag tycker han kämpar på bra. Spec med tanke på vad fasen han har på ryggen.:p

Här får ponnyn span på kompisar som kommer gåendes ur skogen:
ZebitravCopy.jpg

Travar:
ZebtravCopy.jpg

Galoppen har vi haft problem med iom att han är Islandskorsning och dessutom väldigt överbyggd. Nu börjar det bli lite bättre. Men jag har fortfarande problem att sitta på honom i galoppen tycker jag:
ZebGaloppcopy.jpg

Här är galoppen vi haft mest trubbel med:
GaloppenVnstercut.jpg

Kom gärna med tips! Jag är tacksam för alla tips, små som stora.

Bidrar med ett par bilder från vårt första pass efter 7 veckors betesvila. Vi "kände bara lite på varandra", men snart är vi igång igen.
(hästen kändes som vanligt, men jag kände mig lite ringrostig:grin:)

28907077.jpg

28907078.jpg

Lite bilder på min pojk när vi lattjade i corallen, första gången i nya stallet och kom väl inte riktigt någonstans, finns så mycket man vill förbättra (framförallt min sits! Vi är inte igång och jag är den som lidit mest utav vilan), men vi är nybörjare inom AR, så var snälla mot oss, och kom gärna med tips!

Sedan fick han springa runt lite på egen hand

:bow: Word!
(lite less på vissa tränares "läng tygeln!" när man känner att det inte är läge för det, för att sen när man har jobbat till sig läget kunna länga plättlätt och kusen söker sig fram/ner :p)

För att göra det mindre OT :D :
huvud1_48576257.jpg

Här kommer några nya bilder från mig.
Jag fortsätter att jobba på sitsen. Har blivit lite bättre men långt i från bra *suck*
Men skam den som ger sig!

YO_090814_199_copy1024.JPG

YO_090814_222_copy1024.JPG

YO_090814_257_copy1024.JPG

YO_090814_262_copy1024.JPG

YO_090814_274_copy1024.JPG

Åh vad sugen jag blir på att rida när jag ser dina bilder! Det ser så härligt ut. Jag längtar tills jag och min dam kan börja sätta igång och testa allt nytt jag läst på om. :bow:

kl

Tar mod till mig och lägger in lite nya bilder på älgen :o Har stooora problem med att försöka hålla benen så nära hästen som möjligt! Oftast är dom fem mil bakom (skönt att kurserna drar igång igen snart...)

29018132.jpg

29018135.jpg

Fina ni! ja det är rätt, man ska aldrig ge sig:p Det ser ut som att han söker lite mer fram till handen nu också:laugh: Jättefint!

*kl*

De senaste två bilderna ifrån Fjanten och mig

Eliine: Ni är himla fina :)

IronWill: kul att man kan fungera som lite som motivation, hoppas du kommer igång och kan rida snart.

Zahlo: Tack :D
Japp "never give up" är mitt ledord just nu. Får kämpa med sitsen hela tiden annars hamnar jag tillbaka i den där tunga belastningssitsen :o
Det är precis som du säger att han söker sig lite med mot handen nu, tror det har och göra med att jag börjar flytta om mig där uppe. Avlastningssitsen erbjuder ju honom en annan ram att arbeta inom.
Vi kämpar vidare :D

Du kan ju testa att rida a la Phillippe Karl. Han låter sina elever ha handen väldigt högt för där uppe har de mer kontroll samtidigt som skuldrorna skuts in i ryggen (man sträcker upp sig) för att det inte ska bli för tungt att bära upp armarna. Tänk 90 graders vinkel i armbågen.

DÅ är det också lättare att vippa fram bäckenet och ryggen blir rak. Våga studsa lite för att hitta balansen :idea:

Bra jobbat! :bow:
Höfterna såg väldigt bra ut på bilderna överlag (enstaka återfall får man nog räkna med! ;) ) att bäckenet liksom inte var bakåttippat, sen att axlarna är lite bakom tror jag inte gör lika mycket..
Nu när man kan jämföra hästen i förhållande till sitsen tycker jag han ser ut att sitta ihop bättre ju bättre ditt bäcken pekar och han rinner iväg lite mer i skjutkraft när det åker bak igen?

Å tackar :o
Ja precis så upplever jag det också. Han sitter ihop mer när jag tippar fram mitt bäcken och avlasta honom. Överlinjen blir anorlunda och han söker sig mot handen på ett annat sätt. Så roligt att få bildbevis på det.
Blir glad att du ser skillnad, jag har verkligen jobbat hårt på det, svårt att bryta en gamal vana :o ;)
Men jag kämpar vidare.

lektra: vet inte om det funkar för mig :crazy: Har alltid haft handen väldigt högt och ändå haft den sits jag har. Försöker jobba bort den handställningen nu så att jag istället kan använda den som en signal vid samling (då väldigt lite såklart men ändå en skillnad)
Min sits har tyvärr varit väldigt stabil i det där läget och jag har kunnat flytta händerna hur som utan att sitsen rubbats.
Men det där med skuldrorna har du rätt i, för ryggens skull.

Det det handlar om för mig är att ändra mitt bäcken och därigenom komma åt min sits, det är i den änden som jag måste börja.

Jag tror man har lite olika förutsättningar för att sitta bra på olika hästar också... Mig ville han ju flytta framåt eftersom jag är för "snäll" och lätt följer med i tyngdpunkten :o Och du har kanske lärt dig kompensera det genom att flytta bakåt ordentligt för att bli stark nog att hålla kvar din position? Hästar som gärna vill lägga sin tyngdpunkt långt fram är inte lätt! :p

KL

Tredje gånger på stång för oss!
(känns lika bra att säga det, bilderna är från en photoshoot så jag brukar inte träna klädd så här :p)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka