Klassen ska splittras - jag behöver input

Sjalen

Trådstartare
Har fått en lapp från skolan om att dotterns klass ska splittras nu när de börjar trean. Skolledningen skriver (efter att först ha talat om det bara för barnen i förra veckan samt bett dem välja fyra vänner - en del fick ju full panik och föräldrarna som inte var insatta kunde inget förklara! :crazy: ) att det är för att så många nya köar till hennes (annars väldigt bra) skola för att börja just trean.

Samtidigt har skolan ekonomi att anställa en till lärare och det är ju bra. Det gör att de vill dela upp klassen av den anledningen också eftersom de nu är 28 elever istället för de andra klassernas 22-25 (men alla har valt att stanna tillsammans tidigare år när vi fått frågan om någon vill flytta till en mindre klass - alla barnen trivs ihop). Istället vill man minska klassen till sisådär 22 elever med den nya lärarresursen.

Vi föräldrar misstänker däremot att det inte är hela sanningen eftersom de andra två tvåorna på skolan är bråkigare. Där verkar det vara allehanda problem att döma av föräldrarna man pratar med på gården som har barn i de korridorerna. Alltså undrar vi nu om vår klass ska "offras" för att vi har lugna och glada barn som nu ska delas upp med ett antal bråkstakar.

Finns det något skrivet någonstans om lågstadieelevers behov av kontinuitet och effekter av splittring? Vi har föräldramöte om en vecka och det vore skönt att ha något på fötterna. Har någon egna liknande erfarenheter?
 
Sv: Klassen ska splittras - jag behöver input

Jag har inte mer erfarenhet än att jag idag fick ett telefonsamtal där min sons lärare talade om att dom ska ändra klasserna så att det nästa år blir en ren 2:a en ren 3:a och en 2-3:a och att sonen placerats i 2-3:an. Hon undrade om det var ok med oss och rabblade namnen på dom som skulle komma i samma klass.
Sonens 2 bästa vänner i hans årskull skulle gå i den rena 3:an men en kompis han ofta leker med hemma som är året yngre skulle också gå i 2-3:an. Att dom leker så mycket beror på att vi är grannar men vi flyttar inom 1 månad.

Förut har barnen i en årskurs följts åt även om dom ibland varit en 1-2:a och ibland en 2-3:a

Inte sjutton kunde jag ok:a det per telefon utan att ha pratat med maken och sonen och det var också det svar hon fick.
Jag känner mig tveksam. Hur blir det då nästa år när han kommer upp i 4:an. Ska han byta klasskompisar igen då..?

Följer tråden med intresse och hoppas att någon har mer att komma med än jag.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Klassen ska splittras - jag behöver input

När jag gick i skolan så var det en parallellklass som splittrades mellan 3an-4an och eleverna delades upp mellan de andra klasserna.
Sen var det en klass från en mindre skola som splittades in i några andra klasser när vi kom upp på högstadiet.
Vad jag kan minnas så blev det inga konstigheter med det.

Tror Du inte att det är så att barnen finner sig tillrätta ganska snabbt? Jag menar de ska ju ändå inte leka på lektionstid och raserna ligger väl ofta samtidigt för alla, eller?
 
Sv: Klassen ska splittras - jag behöver input

Fungerar klassen och barn/lärare/föräldrar är nöjda varför inte fortsätta som vanligt då?
Är gruppsammansättningen bra spelar det mindre roll på antalet elever. Det vet jag av erfarenhet.
 
Sv: Klassen ska splittras - jag behöver input

Alla mina barns klasser har splittrats till fyran och till sexan, de och jag har upplevt det som positivt. Skillnaden är dock att det är något som alla vetat redan från sexårsverksamheten.
 
Sv: Klassen ska splittras - jag behöver input

Vi föräldrar misstänker däremot att det inte är hela sanningen eftersom de andra två tvåorna på skolan är bråkigare. Där verkar det vara allehanda problem att döma av föräldrarna man pratar med på gården som har barn i de korridorerna. Alltså undrar vi nu om vår klass ska "offras" för att vi har lugna och glada barn som nu ska delas upp med ett antal bråkstakar.

Finns det något skrivet någonstans om lågstadieelevers behov av kontinuitet och effekter av splittring? Vi har föräldramöte om en vecka och det vore skönt att ha något på fötterna. Har någon egna liknande erfarenheter?

Är inte det bra om det kan leda till att skillnaderna mellan "bråkstakar" och "lugna och glada" jämnas ut? Dessutom är det där väl åldern då barn i princip är bäst på att anpassa sig efter omgivningen.
 
Sv: Klassen ska splittras - jag behöver input

Om man som förälder visar upp en positiv inställning mot barnen brukar det fungera bra, men säger man bara hur dåligt allt kommer att bli, så klart att barnen är oroliga! Förändringar är inte alltid av ondo, det blir annorlunda, men kan ändå bli bra. Men skrik högt annars så ordnar det sig nog, här i stan var det samma situation - aktionsgrupp bildades, skriverier i tidningen om hur synd det var om barnen, och vips, så kunde klassen fortsätta odelad. Så man får välja på vilket håll man vill lägga energin.
 
Sv: Klassen ska splittras - jag behöver input

Har tvärtemoterfarenhet, gick själv i samma klass från 1-9 och det var inte odelat positivt. Visst inte hade vi velat splittrats, hade definitivt protesterat, men barn verkar placera varandra i olika roller i vissa fall och på 9 år så fastnade de sedan ohjälpligt. Oavsett de passade eller inte.

Så om hon bara får gå kvar med sina 3 vänner och inte hamnar med horribla bråkstakar så borde det väl gå bra?
 
Sv: Klassen ska splittras - jag behöver input

Tror Du inte att det är så att barnen finner sig tillrätta ganska snabbt? Jag menar de ska ju ändå inte leka på lektionstid och raserna ligger väl ofta samtidigt för alla, eller?

Nej rasterna ligger inte samtidigt för alla på skolan. Sedan har de också en struktur på lektionerna där de som är snabba i ett ämne hjälper de långsamma - som en slags extrahjälp. Delar de upp klassen så kommer de kanske inte ha samma kontakt i början och tappa mycket av hjälpsamheten.
 
Sv: Klassen ska splittras - jag behöver input

Fungerar klassen och barn/lärare/föräldrar är nöjda varför inte fortsätta som vanligt då?
Är gruppsammansättningen bra spelar det mindre roll på antalet elever. Det vet jag av erfarenhet.

Det är precis så vi föräldrar känner det. Vi är en hel klass av engagerade föräldrar vilket vi förmodar att alla inte är i de andra klasserna eftersom de får ha extra krisföräldramöte och liknande. Våra barn verkar alla nöjda med sina kompisar även om barn inte alltid håller sams - ingen mobbas och alla pratar/leker med alla. Då spelar det mindre roll att de är många. Vi har ju själva valt att ha kvar barnen i klassen även när vi fått förfrågan om någon velat byta.
 
Sv: Klassen ska splittras - jag behöver input

Alla mina barns klasser har splittrats till fyran och till sexan, de och jag har upplevt det som positivt. Skillnaden är dock att det är något som alla vetat redan från sexårsverksamheten.

Ja i femman ska de ändå splittras för då byter de skola och den skolan har som policy att blanda nya klasser för att undvika gängbildning. Helt OK för mig för detta vet jag om, det är lika för alla klasser från vår skola och jag förstår resonemanget.
 
Sv: Klassen ska splittras - jag behöver input

Tänk på att du som förälder har inte den hela och sanna bilden om klassen/klasserna/eleverna/etc. OM detta INTE sker av besparingsskäl, dvs ekonomin som grund så skulle jag känna mig ganska lugn som förälder. Lärarna har helheten, de vet mest om hur klasserna EGENTLIGEN fungerar, behovet av stöd, etc etc. Lärarna ska se till allas bästa, dvs det som antagligen blir bäst för alla/de flesta. Du som förälder tänker på ditt barn, vad du tror är bäst för det. Du vet inte så mycket om de andra klasserna, eleverna, etc.

Jag tror det som påpekades tidigare är viktigt: visa ditt barn att du har förtroende för att det de vill genomföra på skolan är det riktiga, stötta och lugna. Om du rasar inför barnet gör du ditt barn oroligt. Är du orolig kan du ringa skolan när barnet inte hör, fråga, ventilera, etc.

Sen tror jag också det någon anna skrev är bra att ha i åtanke: barnen har olika roller som kan vara svåra att bryta sig ur.

Dessutom innebär föränding också utveckling.

OM det skulle vara så att huvudskälet är att de andra klassrna är stökiga är kanske just denna uppdelning det som får de stökiga att få bra förebilder och att lugna sig. Sen kan man kanske ha i åtanke att skolan ofta får skäll för att de vet men inget gör, när de nu försöker göra något (om det nu är skälet) så är inte heller det bra.

Hoppas det blir bra fortsättningsvis för ditt barn
 
Sv: Klassen ska splittras - jag behöver input

Jag förstår om ni som föräldrar blir oroliga, men om ni känner så så ring och prata med skolan/läraren igen och försök få en helhets bild så ni som föräldrar kan känna er trygga. Som det skrevs tidigare så har ju föräldrarna oftast inte hela helheten utan bara en liten del iom sitt eget barn och de barn som ditt barn umgås med. (är själv lärare :o )

Kan ju vara så som du skriver att de andra klasserna inte fungerar som de är nu, men kommer att fungera kanon när de blandas både barnen och föräldrarna.

Bli inte stressad själv utan ta det med läraren och skolan för att sen prata med ditt barn :)

Hoppas det går bra!
 
Sv: Klassen ska splittras - jag behöver input

Tänk på att du som förälder har inte den hela och sanna bilden om klassen/klasserna/eleverna/etc. OM detta INTE sker av besparingsskäl, dvs ekonomin som grund så skulle jag känna mig ganska lugn som förälder. Lärarna har helheten, de vet mest om hur klasserna EGENTLIGEN fungerar, behovet av stöd, etc etc. Lärarna ska se till allas bästa, dvs det som antagligen blir bäst för alla/de flesta. Du som förälder tänker på ditt barn, vad du tror är bäst för det. Du vet inte så mycket om de andra klasserna, eleverna, etc.

Jag tror det som påpekades tidigare är viktigt: visa ditt barn att du har förtroende för att det de vill genomföra på skolan är det riktiga, stötta och lugna. Om du rasar inför barnet gör du ditt barn oroligt. Är du orolig kan du ringa skolan när barnet inte hör, fråga, ventilera, etc.

Nejdå, jag pratar inte oroligt med dottern själv utan bara med andra föräldrar inför vårt föräldramöte om saken på torsdag. Vad vi oroas över nu är platsbristen. Tydligen vill de göra fyra treor men har bara tre klassrum till dem! :crazy: Nåja, vi får väl se. Just vad det gäller min egen dotter är jag inte orolig då hon är väldigt social men eftersom det var så dåligt skött att barnen fick veta det före föräldrarna så var det en av hennes klasskompisar som kom hem och bara bröt ihop inför sina förvånade föräldrar. :mad:

Tack för alla svar! :)
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 375
Övr. Barn Min dotter har ärvt intelligens från båda föräldrar och än så länge (femte klass) har hon knappt någonsin behövt läsa på inför prov...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
7 324
Senast: Inte_Ung
·
Skola & Jobb Hej! Här på Buke verkar det finnas kloka och hjälpsamma människor, postar nu min fråga efter att ha läst på forumet i flera veckor. Jag...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 185
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 160
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp