Klass färskfoder

linnsan

Trådstartare
Hittade idag en återförsäljare av klass färskfoder endast 2 mil hemifrån. Jag har ju länge velat gå över iaf delvis till färskfoder så det var ju super :)
Ikväll var vi iaf där och hämtade 10 kg, så jag kan testa och se om hundarna tycker om det. Om de mår bra av det antar jag man ser längre fram efter ngn månad.

Nu tog jag "normal" (heter det va?) och tänkte om det funkar bra be henne beställa hem "plus". Då unghunden behöver rätt mkt. Till lillfisen ska jag däremot ha "normal" då han antagligen annars kommer svälla upp.

Men det jag tänkte fråga er lite var vad ni har för erfarenheter av detta färskfodret?
Jag hade ju tänkt ha kvar torrfodret och ge 50/50. Så man slipper krångla när man ska bort. Någon som har erfarenheter om det?

Sen en till grej. Jag har hört från vissa att man behöver tillsätta vissa vitaminer, medans andra + hemsidan säger att det inte behövs. Vilket ska man lita på? Jag ger ju dessutom hälften av torrfodret så då kanske det inte behövs?

Torrfodret som schäfern får är High Energi Extreme och den lilla har senaste månaden ätit doggy (jag vet att det inte är super) och han har funkat bra på det. Men vill gärna byta över till ngt bättre. Halla ska vara bra har jag hört? Vill ju inte gärna köpa hem en stor säck utan att veta vad. Kan man någonstans läsa hur många procent kött det innehåller? Jag har ju gärna svenskproducerat och har innan haft magnusson´s. Även standardt ska väl vara bra?

Gud vad långt och många frågor det blev :o :D

Senast ändrad:
Sv: Klass färskfoder

Jag har provat Klass (& även Nordic) till mina hundar & tycker att de är okej, men eftersom jag inte vill ge spannmål eller potatis så har jag inte fortsatt med varken eller, det har inte funkat så bra som jag hade önskat på mina hundar helt enkelt :)

Så nu kör vi på Vom Og Hundemat, tycker det är kanon, valpen får valp-varianten & kastrerade vuxna hanen får en normalvariant (Hundmat tror jag att det står på korven), ibland den varianten med Lax, även om jag ger laxolja (& annat jox) separat.

Ang vitaminer/mineraler så borde det ju bero på om det är tillsatt eller inte sen innan, kika på innehållsförteckningen & jämför med hur det "borde" se ut :)

Har också ett torrfoder som backup & då använder jag Standardt.

Jag har också funderat på att byta till Klass, och som jag fattat behöver du inte tillsätta något, i helfodret ska ju allt finnas, eftersom det är ju det, ett helfoder.

Men som föregående sa, så borde det stå i innehållet.

Men jag måste bara fråga i fall någon vet, det står att maten innehåller 68% vatten, betalar man "bara" för vattnet, eller är det annat i vattnet? Nyttiga grejer? Blod?

Använde klass (normal och ibland special) till att börja med när jag började med färskfoder, men bytte till bravo pga den, för mig, opraktiska formen på klasset. Har dvärghundar och det blev rättså äckligt med halva klasskorvar i kylskåpet, och det härsknade rätt fort (ok, mitt i sommaren, vad kan man förvänta sig? :) ). Hundarna fungerar lika bra på klass som på bravo, så för mig är det den praktiska biten som avgör vilket foder det blir (både utformningen, och inte minst tillgången....).

Vad jag har förstått så är vattnet i fodret endast från råvarorna, alltså inget tillsatt.

Delvis kl*

Det står ju att inget behöver tillsättas, utan att det är ett helfoder. Så då borde det gå utan något extra. Som laxolja eller vitaminer?

Det jag reagerade på var att det var så dyrt :O haha

Min känsliga vovve har ätit klass sedan han kom. Han blir jättefin på det och han slaffsar i sig det under stort nöje :D

Inga tillsatser, det ska ju vara ett helfoder. I "min" storlek blir kostnaden detsamma som att ge Olivers = helt okej. Men priserna skiljer sig från affär till affär, där jag köper kostar de 11kr/korv, i en annan i närheten 16kr/korv och det gör ju skillnad!

Jag ger Halla till båda där hemma.
Rottisen får 50/50 av deras färskfoder och torrfodret lamm å ris, medans den lilla får bara torrfodret.
Och hos båda hundarna är det helt klart positiva resultat.
Rottisen har i stort sett slutat fälla helt, blank å fin i pälsen, äntligen i bra hull varit tunn tidigare, han mår mkt bättre i magen är i stort sett aldrig lös längre, piggare och spyr inte upp maten längre efter han ätit(tror det är färskfodret som är skillnaden).
Den lilla är nu 5 år och detta är det första fodret i hennes liv hon ALDRIG matvägrat, vilket hon gjort med allt annat efter att max halva säcken gått åt, bra i hull var tidigare lite väl rund, liksom uppblåst, i övrigt har hon alltid varit sådan att det fungerar i stort sett vad hon än äter.

/Camilla

Förvirringen kanske beror på att det finns Klass köttkross o Klass vom, de två är inte helfoder.

Men jag måste bara fråga i fall någon vet, det står att maten innehåller 68% vatten, betalar man "bara" för vattnet, eller är det annat i vattnet? Nyttiga grejer? Blod?

Även all mat du köper till dig själv innehåller mycket vatten - om du inte lever på torkade saker;)

Tyvärr tycker jag KLASS är det sämsta färskfodret, då det är oerhört slabbigt och luktar inte ens kött ! Det luktar mer som ensilage...

Dock klart bättre än väldigt många torrfoder och är det enda färskfodret du får tag i så ska du så klart prova det:)

Ensilage? Inte de korvar jag har.

Ingen jag känner som provat klass tycker det luktar kött - men förmodligen är det dom mjölksyrade beståndsdelarna som anger en som doft som jag tycker är ensilagelukt;)

Stor skillnad mot de andra färskfoder jag använder som luktar kött och riktigt vom:D kanske inte vad alla gillar, men hundarna gör det:)

KLASS har faktiskt varit det minst uppskattade färskfoder hos mina hundar just för att det är så kladdigt/blött.

Nej, det förstår jag också;)

Men 68 % lät så himla mycket, men det är klart man behöver ju vatten och jag antar att hundarna som äter färskfoder inte dricker lika mycket som hundar som bara äter torrfoder. Men jag undrade så jag måsta fråga ;)

Nej, det förstår jag också;)

Men 68 % lät så himla mycket, men det är klart man behöver ju vatten och jag antar att hundarna som äter färskfoder inte dricker lika mycket som hundar som bara äter torrfoder. Men jag undrade så jag måsta fråga ;)

Jämförelse - kyckling innehåller ca 75% vatten

Kött mm innehåller mycket mer vatten än man kan tro :)

Jag ger mina Klass och det slår helt klart torrfoder. Eftersom det är det färskfoder vi smidigast får tag på, så blev det det. Hundarna är som tokiga i det och håller bra hull och fin päls. Mina är i lagom storlek att det aldrig blir någon korv över, utan det går åt en hel vid varje måltid. :)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 682
Senast: Acto
·
Katthälsa Är förstagångskattägare men är inte ny på djurmat sas, har haft hundar med känsliga magar och allergier så att läsa...
Svar
15
· Visningar
823
Senast: Krålus
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 862
Senast: lilstar
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 218
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka