klarar sig hösilage

lovehorses

Trådstartare
JAg ska ha hösilage nu från och med november till två hästar, det ska bli lösdrift på dagen och natten kommer de in och får lite hö.

JAg förstår ju att allt beror på hur kallt det blir men har någon av er två hästar med fri tillgång till hösilage? hur funkar det?

Sv: klarar sig hösilage

Hur stor är balen och vad tror du hästarna lyckas peta i sig under en dag?

det är en stor bal, kg vet jag inte. Tyvärr vet jag inte vad de petar i sig /dag. men de kommer ju att stå ute från ca 7 -21. Det är hästar på ca 155 cm i mankhöjd, varmblod och arab så de kräver mycket mat.

Skulle ta reda på vikten i kilo på balarna. En 500KG bal har jag svårt att tro att hästarna hinner peta i sig innan den blir dålig, t.ex.

Om man räknar på att hästarna äter 15kg var/dag så får de i sig 210 kg på en vecka - och länge än så skulle iaf inte jag vilja ha en bal öppen.

jag har två hästar och funderar på hösilage...men jag har nog kollat på 40 kg balar. har dock funderat på om det funkar med större så jag skulle kunna köpa större till mitt i vintern, skiljer ju lite i pris...

Vi har torrt hösilage i balar om 170 kg. Hästarna har fri tillgång både ute och inne. Det är snudd på att vi får slänga det sista. Vi har ett fullblod och ett halvblod, de äter 15-20 kg/dag ungefär.

VI hade inte kunnat ha större bal än så, och då fodrar vi ändå med samma bal dygnet runt s a s.

Det gäller att det är en rätt så liten bal då om den inte ska hinna bli dålig. För det går ju rätt fort tyvärr. Det är inte förräns det börjar bli riktigt kallt som de håller sig lite längre.

Är det bara två hästar som skall äta silage och man inte vill hålla på och slänga en massa så går det inte med storbal. De kommer bli dåliga innan de ens hunnit in på hälften utav dem.

En storbal som man öppnar vid den här årstiden klarar sig som regel enbart en 4-5 dagar (med lite tur. Kan bli ngt längre om det är väldigt torrt).

När det är runt noll gradigt och kallare så kan de klara sig bortåt en vecka och lite till (om det är konstant kallt)

Jag har haft två hästar på fri tillgång på silage. Balarna vägde som mest 200 kg. Och jag fick slänga enormt mkt.

Senast ändrad:

Hej! när det är minusgrader håller balarna ca 1vecka så fort det gått hål på en å syre kan komma in (du kan tänka som du gör med din egen mat.. Öppna en konservburk med vi kan säga majs.. om du förvarar den i kylen håller den kanske 4dar å e den förvarat riktigt kallt kanske en vecka men kvaliten sjunker ju desto längre den varit öppen).

Tänk oxå på att det är olagligt att ha plasten kvar på balen i hagen enligt djurskyddet då det är väldigt giftigt om de råkar få i sig, så hästarna kommer nog inte äta det dåliga utan det brukar mest bli nertrampat i backen men det blir jobbigt att städa.. så jag skulle både för ekonomi, jobb och kvalitet ha balen utanför hagen och slänga in mat ett par ggr /dag hälst i en höhäck då kan du ju oxå täcka över det som är kvar så det inte regnar/snöar på det för då förlorar den ju oxå kvalitet
(jag har själv en hingst som vi har ett hönät i hagen till så han får fri tillgång).

Jag har ganska torrt hösilage och då åt 4hästar en bal på ca5dgr.
Lycka Till!!:bump::)

Hej! när det är minusgrader håller balarna ca 1vecka så fort det gått hål på en å syre kan komma in (du kan tänka som du gör med din egen mat.. Öppna en konservburk med vi kan säga majs.. om du förvarar den i kylen håller den kanske 4dar å e den förvarat riktigt kallt kanske en vecka men kvaliten sjunker ju desto längre den varit öppen).

Tänk oxå på att det är olagligt att ha plasten kvar på balen i hagen enligt djurskyddet då det är väldigt giftigt om de råkar få i sig, så hästarna kommer nog inte äta det dåliga utan det brukar mest bli nertrampat i backen men det blir jobbigt att städa.. så jag skulle både för ekonomi, jobb och kvalitet ha balen utanför hagen och slänga in mat ett par ggr /dag hälst i en höhäck då kan du ju oxå täcka över det som är kvar så det inte regnar/snöar på det för då förlorar den ju oxå kvalitet
(jag har själv en hingst som vi har ett hönät i hagen till så han får fri tillgång).

Jag har ganska torrt hösilage och då åt 4hästar en bal på ca5dgr.
Lycka Till!!:bump::)

Är det minusgrader så håller balarna långt mer än en vecka och är det riktigt knäppkallt så håller dom väldigt länge.

Finns inget förbud mot att ha plasten kvar på balarna och det är vid eldning som plasten avger ej hälsosam rök, likt annan plast.

Kicki :)

hösilage är som mjölkpaket, om man öppnar ett mjölkpaket och ställer den i kylen håller den sig längre än om man öppnar ett mjölkpaket och ställer det framme på bänken.

Hej. Hur märker man att det blir dåligt? Luktar det annorlunda, eller ser man mögel eller dyl???
Funderar på att ta hem storbalar med torrt hösilage nu i dec-feb till mina 3 hästar. Har endast fodrat med hö tidigare.
Hälsningar Mia

hej jag har 4 hästar,2 stora och 2 små, jag odlar vårat egna foder och jag har stora balar ca 500 kg på ca 50-60% ts, och de varar ca 8-10 dagar och de håller sig frächa förrutsatt att det är av bra kvalite från början, är det en bale som är lite dålig redan när den öppnas så håller de sig inte bra alls länge då kan de ta värme på 2 dagar, men jag öppnar inte balarna förrän tidigast i oktober när det är lite svalare ute innan dess blir det hö. jag skulle rekomendera att du använder hö eller små balar hösilage ca 40 kg eller liknande:rofl:

*kl*

Mina balar 300kg har jag aldrig haft några problem med att hålla öppna ca en vecka året om.

Man säger att en bal håller bra ca en vecka på sommaren och längre på vintern

Vad menar du exakt när du säger: torrt ensilage ? Ensilage håller sig sämre ju torrare det är. Optimal ts halt ligger mellan 45-60%. Torrare än 60 kan skapa problem.

vi har en 45+ kg bal i hagen till våra hästar dom har fri tillgång påde natt och dag då dom går ute och dom hinner äta upp innan den blir dålig. Om dom är inne så tar vi från den balen och lägger i boxarna så våran håller. vi har visserligen hittat jätte bra balar så dom har ätit upp do på 8-9 dagar å då varit lika fräsha som vid öppningsdagen. då jag tror de beror mkt på balen hur blöt den e mm.

oftast tjänar man rätt mkt pengar på att köpa storbal, även om man eventuellt får slänga de sista kilona. 40 kilos balarna är hut dyra vad jag förstått.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
786
Senast: matson
·
Foder & Strö Ska flytta hästen till nytt stall och flyttar från en hage med ytterst lite gräs året runt till en gräshage där det är mkt gräs. Dock är...
Svar
4
· Visningar
644
Senast: Hello
·
R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 158
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
646
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka