Sv: Klarar inte av min häst
Nu har jag inte läst vad alla andra har skrivit, men jag skriver ändå, med risk för att jag skriver samma tips som andra gjort.
Jag säger väl bara en sak:
Ta hjälp!
Om du inte redan gör det, börja träna för en instruktör, både i ridningen och på marken. Är du osäker på vem du ska anlita eller vart tränare finns, ta hjälp av någon annan hästkunnig i stallet.
Inte för att det hjälper, men jag kan tycka att det inte var helt genomtänkt att köpa en häst som varit hingst så länge som första häst. En förstahäst ska ju vara en lugn, trygg, välutbildad, gärna lite äldre häst som man kan ha roligt med och lära sig av. En läromästare. Om du känner att det verkligen inte funkar med din häst, att ni inte stämmer, tycker jag inte att du ska dra dig för att sälja din häst. Jag förstår inte varför du inte skulle få byta häst för din mamma!?
Men ge inte upp för lätt, börja träna för en tränare och ge det tid.
Tills du fått ut en tränare kan jag tipsa dig om följande:
- Om hästen drar iväg med dig när du leder den: Gör halt! Var väldigt noga och gör det så fort hästen drar iväg. Stå stilla och räkna till t.ex. 3 eller 5 och gå sedan framåt igen. Var bestämd.
- Om hästen sparkas eller bits: Bit tillbaka! En ledare biter man inte. Detta är viktigt. Ryt i ordentligt till hästen och om det fortfarande inte hjälper: Klappa till den! Att hästen bits eller sparkas kan bli farligt om man inte gör något. Det är inte okej!
- Gör lydnadsövningar. Flytta undan hästen, rygga, gör halt o.s.v. Detta visar att det är du som bestämmer.
- Tillbringa mycket tid med din häst! Att vara bestämd betyder inte att man ska vara elak. Om din häst tycker om att bli ompysslad, ryktad, masserad eller liknande, gör det! Det stärker banden mellan er och det kan ni behöva.
- Försök att få din mamma att förstå allvaret i situationen! Du behöver hjälp och det här är inget att blunda för.