Klarar inte av min häst

Sv: Klarar inte av min häst

Du måste prata med din mamma, få henne att förstå att du måste få hjälp med hästen.

Din mamma verkar ha en märklig inställning till din säkerhet...??
Googla på rid- och hästolyckor och skriv ut dem och lägg i mammas knä så kanske hon inser problemet.
Annars har jag inte så mycket tips mer än att vara bestämd och konsekvent i all hantering med hästen (han ska inte flytta på sig en millimeter om du inte gett tillstånd om det), men det är svårt när man redan befinner sig i den här negativa spiralen som du beskriver.

I det läget som du befinner dig i nu så är det ok att bli "arg" på sin häst i de situationer där den ignorerar dig. Jag har sett unga tjejer som hanterar sina mer eller mindre elaka och utmanande hästar med inställningen att "jamen de sa på ridskolan att man ska vara snäll mot hästen". Det stämmer nästan, man ska ha respekt för hästen men man ska inte vara menlös och låta den göra som den vill.
Hoppas du förstår skillnaden, det kanske inte är det problemet du har och det innebär också en risk att helt plötsligt sätta sig emot en häst som beter sig som din gör. Så näääe, extern hjälp från en duktig hästhanterare är att föredra. :)

Lycka till och var rädd om dig för himlens skull! :)

Ett sätt är att börja på backen. Led han och peka på rumpan så han flyttar sej. Bestäm, bestäm, bestäm och bestäm över han och ge dej inte fören han gör som du säger. Ge dej INTE. Sen atr du med det upp till sadeln. Du bestämmer punkt slut. Att han kastar av dej betyder baar att han vill komma undan. Det får han inte. Han får inte komma undan. Upp igen och kräv saken tills han ger sej. Snart tycker han nog att det du gör är jobbigare och det är jobbigt att kasta av dej så han slutar..

Fast tänk om hästen går i försvar? Den va hingst tills den va 10 med allt vad det innebär. Nää, den här tjejen behöver hjälp av nån som är 100% säker på vad den gör o kan läsa av hästen. Att hålla på själv kan bli jättefarligt.

Hej!

Som andra redan sagt, riktigt bra av dig att efterlysa hjälp. Redan då har man kommit halvvägs :)

Såg att din valack blivit kastrerad väldigt sent. Det kan ju medföra en del problem tyvärr. Haflingern kan vara ganska tuff och det kan krävas en bestämd men vänlig hand.

Jag tycker du ska ta lektion eller få hem någon som kan hjälpa dig. Kanske NHtränare?

Önskar dig ett STORT lycka till! Haflingern är en underbar ras, det kommer du märka när allt är i sin ordning :)

Du har fått många bra tips redan, tycker dock inte du ska ge dig på hästen själv utan hjälp, som sagt det kan bli farligt.

Det tipset jag vill ge dig är att visa denna tråden för din mamma. Varför är hon så fast vid att du ska just den hästen, när du kan ha en säker trygg och rolig häst som kan få dig att må super. :)

Hej, det låter verkligen inte kul!:crazy:
Jag skulle också rekomendera NH, John Moore från Usa är jätte duktig, har själv varit med och kollar på hans träningar och ridit en häst som han hade hjälpt till att träna. Och hon är helt klart mycket lugnare nu! John kommer till sverige några gånger per år eftersom hans fru kommer härifrån. Hans hemsida:http://johnmoore4horses.com/.
Hoppas du får hjälp!
Kram

Nej gör inte det, dvs leda och få honom att flytta sidan eller baken. Jag var dum och testade på en ridskolemärr en gång efter att ha läst lite NH. Hon blev väldigt provocerad och förbannad

(gick bredvid och allt jag gjorde var att sätta handen där skänkeln är normalt, tryckte lätt en gång, sedan slutade jag omedelbart. Insåg att jag inte kunde hantera en förbannad häst bland övriga ridskolehästar och att hon inte var min att träna ;)).

En stor dominant haflinger som brukar trampa en på tårna och sparka efter en ska man nog börja någon annanstans med. Eller med en erfaren instruktör..

Hej, jag känner också igen mig i din situation!
Min ponny var också riktigt jobbig de 2-3 första åren, men jag ville så gärna ha kvar honom. nu är det mycket bättre, så som många andra också sagt finns det hopp!
Jag bor i Umeå och var på en NH kurs på sörgården för några veckor sedan och det är verkligen användbart!
Har du fått något svar från dem?

Lycka till!!

Usch, vad tråkigt för dig! Så här ska du inte ha det.
Men hör av dig via pm. Jag kanske kan hjälpa dig. Bor 10 mil utanför Ske-å. :)

//Tyras

Nu har jag inte läst vad alla andra har skrivit, men jag skriver ändå, med risk för att jag skriver samma tips som andra gjort.

Jag säger väl bara en sak: Ta hjälp!
Om du inte redan gör det, börja träna för en instruktör, både i ridningen och på marken. Är du osäker på vem du ska anlita eller vart tränare finns, ta hjälp av någon annan hästkunnig i stallet.
Inte för att det hjälper, men jag kan tycka att det inte var helt genomtänkt att köpa en häst som varit hingst så länge som första häst. En förstahäst ska ju vara en lugn, trygg, välutbildad, gärna lite äldre häst som man kan ha roligt med och lära sig av. En läromästare. Om du känner att det verkligen inte funkar med din häst, att ni inte stämmer, tycker jag inte att du ska dra dig för att sälja din häst. Jag förstår inte varför du inte skulle få byta häst för din mamma!? :confused: Men ge inte upp för lätt, börja träna för en tränare och ge det tid.
Tills du fått ut en tränare kan jag tipsa dig om följande:
- Om hästen drar iväg med dig när du leder den: Gör halt! Var väldigt noga och gör det så fort hästen drar iväg. Stå stilla och räkna till t.ex. 3 eller 5 och gå sedan framåt igen. Var bestämd.
- Om hästen sparkas eller bits: Bit tillbaka! En ledare biter man inte. Detta är viktigt. Ryt i ordentligt till hästen och om det fortfarande inte hjälper: Klappa till den! Att hästen bits eller sparkas kan bli farligt om man inte gör något. Det är inte okej!
- Gör lydnadsövningar. Flytta undan hästen, rygga, gör halt o.s.v. Detta visar att det är du som bestämmer.
- Tillbringa mycket tid med din häst! Att vara bestämd betyder inte att man ska vara elak. Om din häst tycker om att bli ompysslad, ryktad, masserad eller liknande, gör det! Det stärker banden mellan er och det kan ni behöva.
- Försök att få din mamma att förstå allvaret i situationen! Du behöver hjälp och det här är inget att blunda för.

Kan bara hålla med posionHeart,,,haflingern är en envis o bufflig ras men med ett hjärta av guld om du väl bara visar en fast men vänlig hand. Ömsesidig respekt kommer inte av sig självt.
Lägg ner ridningen och gå ut o gå med honom ist. Lek på ridbanan gör allting annat än att rida. Tömkör o longera men ställ inte för höga krav i början utan se till att ni båda har skoj. Muta med godis! Flingor kan göra allt för lite gott:D
Försök att få hjälp med hanteringen, läs NH-böcker för att få lite tips.
Lycka till med din pålle! /L

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
536
Senast: MiniLi
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 741
Senast: mamman
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
560
Senast: Linda_A
·
Skola & Jobb Som rubriken lyder - hur är kulturen angående AW på er arbetsplats? Har ni det? "Måste" man gå med på det? Om ni har det - går alla...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
5 152
Senast: Masqueradee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar