Klarar inte av min häst

M

MySvensk

Jag har ett stort problem. Jag har en 12 årig haflingervalack som jag älskar över allt annat men inte klarar av. Han kastar av mig, sticker, trampar mig, sparkas osv. Har verkligen ingen kontroll, han vägrar kommunicera med mig. Jag har haft honom i två år nu och det har inte funkat någon gång men nu eskalerar det och blir värre och värre. Det är min första häst men jag har ridit i tio år.
Han var hingst tills han var 10. Jag får inte byta häst för min mamma och egentligen vill jag inte byta heller, jag vill att det ska funka. Jag har två alternativ, ge bort honom till folk som inte har tid att rida honom alls eller behålla honom. Jag vill ju som sagt helst behålla honom men som det går nu funkar det inte, jag kan inte lägga ut så mycket pengar på något som bara får mig att känna mig misslyckad, jag mår psykiskt dåligt pga att det inte alls fungerar.

Kan någon hjälpa mig snälla! Finns det några kurser eller något i västerbotten jag kan gå med honom eller har någon tid att komma och hjälpa mig. Jag är beredd att lägga både pengar och tid på att det ska funka.

/My

Sv: Klarar inte av min häst

hejsan.
låter verkligen inget vidare. Din häst har helt enkelt tagit över ledarrollen som det verkar i din beskrivning och det är mkt jobb för dig att ta över ledarrollen igen. Hur var det i början när du köpte honom? Har du ingen i din närhet som kan hjäpa dig? När han sparkar är det riktat mot dig eller är det mer dumheter hos honom att han vill skrämma dig?

Himla tråkig situation du hamnat i. Har du kanske möjlighet att ta lektioner för någon NH-tränare? Eller liknande. Som kan hjälpa dig att hantera honom från marken, för det är verkligen där ni måste börja. Få honom att lyda dig ifrån marken innan du hoppar upp och rider honom igen eftersom han är så pass "farlig" när du rider honom.

Om du inte har möjlighet till tränare etc. så finns det mycket filmer på youtube ex. om grundläggande markarbete, och det finns nog även en del trådar här.

Stackare :( Strongt gjort av dig att ta tag i det och efterlysa hjälp.

jag bor inte i dina trakter annars kunde jag tipsa dig lite, men jag tycker du ska söka ordentligt via nätet och via kontakter, kanske även lägga ut en annons på annonsforumet här på bukefalos, eller på hästnet om du inte hittar ngt på egen hand.

kan du övertala din mamma att iallafall kanske få skicka bort hästen på tillridning/uppfostran ngn månad? om du hittar ngt nära så kan du ju även vara del av den tiden, vilket brukar vara mer effektiv än om man bara lämnar bort den.

om du verkligen blir SKADAD av hästen tycker jag även din mamma ska inse att din säkerhet är i fara, hanterar hon själv hästen? ! :crazy:

Fy vad jag känner igen mig! :crazy:

När jag var 12 hade jag en fjordkorsning. Ridningen var en katastrof. Jag fick alltid gå hem, han sprang före... I tre år slet jag innan mina föräldrar insåg att jag kanske skulle behöva hjälp, men då hade han fått leva rövare i tre år med mig och det var helt omöjligt att få honom på andra tankar. Det var tränaren som försökte hjälpa mig med hästen som till slut fick min mamma att fatta att det var fel häst för mig.
Vi sålde honom som sällskap och nya ägaren försökte också göra något åt honom, det gick inte. Det var för djupt rotat.

Då när han såldes, var jag livrädd för att rida och väldigt nere, men till slut hittade jag en häst som hjälpte mig tillrätta med ridningen.

Rida och hästar ska vara roligt. Man ska inte behöva må dåligt av det.
Det låter faktiskt som att du inte klarar av den här hästen och har du kämpat så länge som två år så tycker jag faktiskt att du ska byta häst.

Du skriver Jag får inte byta häst för min mamma och egentligen vill jag inte byta heller, jag vill att det ska funka.

Jag ville inte heller ge upp, men när jag fick stöd i att det var FEL häst och att det inte var något JAG kunde göra så var det en stor lättnad.

Visa den här tråden för din mamma och berätta hur du känner det.
Det kan bli fel ibland och den här gången låter det som att det har blivit det.
Haflingerhästar kan vara ena riktiga hårdingar.

Sen kan det också vara så att eftersom hästen fått "bossa runt" med dig i två år så är det inte alls säkert att du kan ta tillbaka ledarskapet från honom. Det kanske en utomstående människa som inte känner hästen sen innan måste göra.

Sänder dig en stor varm kram för jag vet precis hur du har det!!

Nh kan jag rekommendera. Ledarskap på marken. Har själv gått kurser för Sven Forsström. Han kanske har någon kurs nära där du bor

Du kanske ska efterlysa en medryttare, som har erfarenhet och är utbildad... eller åka till din närmsta ridskola och se om det finns någon instruktör som kan komma och hjälpa dig?

Hej!

Jag vet precis hur du känner dig. Jag har ett haflingersto som vi tidigare varit mycket problem med, även om man blir så trött och ledsen så tycker man ju om sin häst.. Jag tog efter två år mod till mig och sökte upp en tränare som tog oss på allvar och tack vare det kan jag och min ponny kommunicera på ett bra plan. Bytte helt och hållet ridstil, gick ner på marken i ett halvår men det gav resultat som jag inte ens kunde drömma om. Vet även många andra som löst problem med hennes hjälp.

Jag tror absolut att man kan lösa problemen även efter en lång tid, visst är det inte alltid enkelt men är man ödmjuk och konsekvent så är det inte omöjligt. Så vidare du känner att det är rätt häst för dig alltså.

Är det här något du verkligen vill lösa finns det absolut hopp. Var kommer du ifrån? Skicka gärna pm om du vill! Önskar er all lycka!

Det låter verkligen inte roligt.
Men varför får du inte byta häst för din mamma? om jag vore du (som också är beroende av mina föräldrar fortfarande) så skulle jag sätta mig ned med min mamma och förklara läget för henne. Att ha en häst som man inte klarar av och som får en att må dåligt är väl inte bra? Även om det finns jätte bra hjälp att få så är det ju ändå i gratis? Kanske är lösningen den bästa att sälja hästen till någon som klarar av den och sen köpa en ny häst, (för den summa pengar du fått från den gamla) och köpa en häst som det fungerar med istället och som du känner dig glad av! och som får dig att utvecklas!

Förstår att det är fruktandsvärt svårt att sälja en häst, speciellt den första. Men visst kan du lösa problemet med hjälp utav duktiga tränare, men då är frågan vill du lägga ut den tid och framför allt pengar? det är verkligen inte gratis att träna för tränare, speciellt inte om man måste göra det ofta. Och ibland måste man jobba och "harva på" i flera månader, så fråga dig själv, vill du ge det den tiden? är hästen värd allt slit och pengar? känner du dig inte helt säker så sattsa på en annan häst.

När jag nu köpte min häst (också min första och var då oinriden unghäst) så gjorde jag klart för mig själv att : om vi inte kvalar till SM innan han blir 8-10år så ska jag sälja honom. Eftersom jag vill tävla och tävla i högre klasser, helst på elit nivå. Så behåller jag en häst som jag inte kommer längre på så kommer jag bli olycklig. Men tack och lov verkar min häst riktigt lovande och han blir bara flottare för varje dag som går!
Men jag tycker att du ska fundera på vad du vill komma med din ridning och om hästen är värd att sattsa på.

Halft Knapplån: Har reflekterat lite och tar tillbaks mitt tips om att annonsera, det var ett dumt förslag. Kom på det nu när jag såg ditt tips om blocket.se

finns så mycket kvackare därute, och situationen med TS häst och hur hon känner sig, lämnar inte mycket utrymme för ytterligare problem som jag ser det.

TS: satsa på att få tips via kontakter, kanske ngn ridanläggning eller ridskola i närheten, tränare i området som du säkert kan googla upp och hitta hemsidor till osv.

men jag tycker ändå du först ska prata med din mamma först och främst..... Tror ingen förälder, om de verkligen förstår situationen och hur barnet känner och vad det utsätts för, med öppna ögon skulle mana sitt barn att genomgå situationer där både psykisk och fysisk hälsa faktiskt riskeras.

Men usch vilken situation. Du behöver hjälp på plats, genast! Både du och hästen kan bli ordentligt skadade om detta får fortgå... Tala med dina föräldrar och förklara att du faktiskt är rädd på riktigt och att situationen är farlig. Ta sedan kontakt med närmsta ridklubb, med utbildade ridlärare som kan hjälpa dig!

hejsan.
låter verkligen inget vidare. Din häst har helt enkelt tagit över ledarrollen som det verkar i din beskrivning och det är mkt jobb för dig att ta över ledarrollen igen. Hur var det i början när du köpte honom? Har du ingen i din närhet som kan hjäpa dig? När han sparkar är det riktat mot dig eller är det mer dumheter hos honom att han vill skrämma dig?

Han var väl hyfsat lika dan då...
Njae, stallägarna men de har liksom varken tid eller förståelse.
Jag vet inte

tack, du har kanske rätt om att det inte är rätt... Men jag får inte heller någon ny häst...

Du kanske ska efterlysa en medryttare, som har erfarenhet och är utbildad... eller åka till din närmsta ridskola och se om det finns någon instruktör som kan komma och hjälpa dig?

Jag har satt upp massa annonser om medryttare men än har ingen svarat, även mailat på massa som själv satt upp annonser som letar efter medryttarhäst---
Ridskolorna i Skellefteå är inte så bra...

Tack för uppmuntran!:)

Jag bor i Skellefteå

Vad tycker din mamma att du ska göra då? Skulle aldrig låta mina ungar rida/hantera en häst som är som du beskriver din. Är din mamma hästvan? Har hon sett hur han beter sig?

Usch blir så less på föräldrar som bara köper en ponny åt sina barn o sen ska allt funka utan att de behöver bry sig! (Vet ju inte om detta stämmer i ditt fall, tänkte generellt)

Ridskolor, kanske inte är så bra i sig självt - men dom har ofta kontakter till andra personer som antingen kommer dit och tränar eller som folk på anläggningen använder. Du behöver inte använda just ridskolans instruktörer, men kan kanske höra dig för om dom kan rekommendera någon? :)

Hej! :) Vet inte om du har hört talas om Sörgården? Dom brukar ha NH kurser där man får ta med sin egen häst och får jobba med ledarskap och sånt (A) har själv inte varit där på NH kurs, men flera människor i stallet där jag har häst, som har varit där på NH kurser talar varmt om sörgården (: Har även för mig att de som äger gården brukar komma ut och hålla ridlektioner och NH kurser.. Men vet inte säkert. ;)

Du kan ju Googla och kolla om det verkar intressant. Sörgården ligger en bit utanför Umeå :rofl:

Vad tycker din mamma att du ska göra då? Skulle aldrig låta mina ungar rida/hantera en häst som är som du beskriver din. Är din mamma hästvan? Har hon sett hur han beter sig?

Usch blir så less på föräldrar som bara köper en ponny åt sina barn o sen ska allt funka utan att de behöver bry sig! (Vet ju inte om detta stämmer i ditt fall, tänkte generellt)

Hon är inte särskilt hästvan, hon har sett lite men inte så mycket...

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
536
Senast: MiniLi
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 741
Senast: mamman
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
560
Senast: Linda_A
·
Skola & Jobb Som rubriken lyder - hur är kulturen angående AW på er arbetsplats? Har ni det? "Måste" man gå med på det? Om ni har det - går alla...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
5 152
Senast: Masqueradee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar