Klapphingst

E

Ebond

Hej hej!
Har ganska så nyligen köpt mig en ardenner hingst, som visade sig förbli klapphingst:cry:
Hur funkar det med avel med en sån, går det?
Vet att dom inte blir godkända, men han har otoligt fin stam och tycker att det är synd.
Vill ju så gärna ha en avkomma från honom men är det ärftligt? Någon som vet något ang avel och klapphingt. Backar folk om man säger att han är det, och hur hans fertilitet är vet jag ju inte riktigt, men sånt kan man väl ta prover på? Tack på förhand!

Sv: Klapphingst

Om de är fertila eller inte beror på hur långt upp i buken kulorna ligger. Är det fär långt in så blir spermierna för varma och dör.

Tyvärr är klapphingstar ofta riktigt jobbiga eftersom deras testosteronhalter är mycket högre än hos hingstar. Så vore jag dig skulle jag istället operera bort kulan/kulorna. Sen så föreligger viss ökad risk för cancer runt den kvarblivna kulan.

Jag tror att det finns viss ärftlighet.

Ärftligheten är hög så varför sprida detta anlag vidare ? Och problem och kostnader till framtida ägare av avkommor?

Det är bara ena kulan som ligger i buken och den kommer jag att ta bort, pratade med veterinär ang detta och om just canserrisken. ganska hög, 25-30%. men jag tänker just på avel. Än så läge har han inte gjort utfall för att vara hingstig men jag har även hört att klapphingstar ska vara trevligare men att testosteronhalten ökar som sagt, och sen om man tycker att det är trevligt eller ej är ju upp till var och en. ;) Om det är så har jag ju som sagt ingen aning om, men men!
Han har bra psyke och tillåter allt så länge man är snäll är han snäll, men sen är det ju en ganska lugn ras. Åh han är mitt lilla mystroll.
Men är det någon som har hört något om just avel. Backar folk om man säger att han är klapphingst och har exv bra fertilitet eller vad är det man egentligen backar för, alla föl som föds är ju inte alltid gossar, typ. Äh jag bara spånar mest för ren nyfikenhet. tycker att det är ett intressant ämne, för klapphingstar vet folk egentligen inte så mycket om verkar det som. Gjorde en intresse anmälan till en tjej i norrköpings området som var forskare om klhingst men de kunde bara forska om han blivit kastrerad och inte innan. så jag avböjde.
Tackar för svar!

Hur gammal är hingsten idag? Har själv köpt 2 stycken "klapphingstar" men båda hade bägge kulor nere och kunde kastreras utan problem. De stod som klapphingst i passen (då var de kanske 2 år gammla) och kastrerades efter köp vid 4 och 5 års ålder.

Annars skulle jag inte råda att avla på en klapphingst, just för ärftligheten.

Om säger som så att eftersom det ärftligt och man inte godkänner hingstar som har det för avel. Så finns det inte heller någon seriös stoägare som ens överväger att använda en sådan hingst.
Bland folk som inte avlar i ordet mening utan bara vill producera föl spelar ju varken hingst eller sto någon större roll.

Om inte jag har helt fel, så är det olagligt att "bara" ta en testikel - dvs en veterinär som utför en kastrering är skyldig att ta bägge två.
Ev finns det ngt undantag om det gäller godkänd hingst som av en eller annan anledning måste ta bort en testikel.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 317
Senast: Bison
·
Hästvård Hej! Jag vet inte om detta är rätt ”ämne” att lägga diskussionen i men chansar ändå och hoppas på många kloka och bra svar. Jag har ett...
Svar
0
· Visningar
585
Senast: Lovisa.E
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 875
Senast: Anonymisten
·
Ridning Hej! Jag har en 6-årig valack, som har en väldigt stor personlighet. Han kastrerades tidigt, redan vid 11 månader pga fruktansvärt...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
11 549
Senast: caballus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka