klappar eller smeker ni eran häst?

Sv: klappar eller smeker ni eran häst?

smeker och kliar:)
Kan bli nån lätt klapp ibland *gammal ovana* men försöker att bara smeka och klia

"Smeker" mest. Tycker precis som flera har skrivit inte att det verkar så bekvämt att få en "klapp" så att det ekar i ridhuset, även om vissa hästar har lärt lis att det är beröm, så kan det inte vara bekvämt. Dom är ju så känsliga att de känner en mygga.

Min häst rycker till när hon blir klappad eller när någon klappar en häst i närheten. Hon står snällt kvar men det faktum att hon reagerar med ett ryck måste betyda att det är obehagligt.

Jag kliar lite på manken/halsen under ridturen. Då vet han att han gjort rätt! Klappar inte heller min häst. Smeker honom över halsen!

Han är inte sådär super impad på att gosa, men lite kli på halsen är helt okej!

kl

Jag brukar oftast smeka eller klia, rufsa om i manen brukar jag också göra. Fast ofta så kan "kli-ningen" börja med att jag klappar lite mjukt och sen fortsätter att klia/smeka. Typ när man rider så blir det en lätt klapp och sen smeker tillbaka handen till där den ska vara.

Smeker jag hästen så rycker hon till. Antar att jag skulle kunna lägga mer tryck på. Klappar hästen på halsen när jag sitter på, men inte sådär hårt som jag sett en del gör.
Annars brukar jag rufsa till i manen precis mellan öronen. Det gillar hon :D

Jag reagerar på att många toppryttare på tv klappar (slår) sina hästar j*ligt hårt om de gått en felfri runda eller gjort bra ifrån sig.(Speciellt Pippa Funell...) Och ofta så tar de dom på öronen vilket många inte alls ser ut att uppskatta...:confused:

Själv smeker (ibland små klappar) jag min känsliga dam på halsen både avsutten och vid ridning och "gnuggar" i pannan och på kindbenen vid mysstunderna, kill i manen uppskattas oxå....:love:

Senast ändrad av en moderator:

Blev lite full i skratt när jag läste det :D
Jag såg en bild framför mej där en man står och kelar med sin häst och sedan går han fram till en kvinna och gör likadant med henne :rofl:

Jag stryker mestadels bara över min häst när jag kelar med henne.
Ibland klappar jag om henne, men inte hårt, det låter inte "bang bang bang" som det brukar låta om vissa:p
Kan inte se hur hästen skulle uppskatta den behandlingen.

Men mest stryks och smeks det:)

Helt olika vilken häst jag håller på med... Min ponny älskar när jag river, kliar och tar i allt vad jag kan :) Speciellt på bogen eller under magen. Mitt varmblod tycker inte om att man rör på henne riktigt så - även om hon accepterar det. Men en klapp på baken efter ridturen gillar hon känns det som - då vet hon att hon varit duktig. Annars lyssnar hon mkt på rösten - just som belöningsgrej. Sen tycker hon allra mest om när man bara står och lutar sig mot hennes hals. Då står vi och "vilar" och jag kan käna att vi har riktig kontakt:) Så står hon väldigt gärna i hagen om man bara går in och hälsar.

för min del är det smek, kli o pussar som gäller...

visst har det väl hänt att jag klappat också... men nästan uteslutande så är det nog semk som gäller

smeker såklart, eller klappar med kupad hand, (låter hårdare än vad det är..:)) Mina hästar är vana med det, men kommer det nån och klappar som många folk gör skulle dom flyga i taket..

Jag smeker och klappar min häst. När jag klappar henne så är det inte hårt alls utan lätt.

Det tycker hon om har jag märkt och står med öronen framåt.

Vi gör allt. Både smeker, klappar, beroende på vad man är i för situation. Men ju hårdare man klappar, ju bättre tror min häst nog att han gjort ifrån sig, för han lyser upp som ett ljus, frustar och liknande.... fast han är ju en "tonårsgrabb" så han gillar tuffa tag. :D

Liknande trådar

Hästvård Min ena häst har sedan den kom till mig för några månader sedan (och även med senaste ägaren) men inte tidigare ägare blivit plötsligt...
Svar
3
· Visningar
417
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 642
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 686
Senast: Blyger
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 106
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar