klappar eller smeker ni eran häst?

Sv: klappar eller smeker ni eran häst?

Det blir en kort smekning när jag tackar honom för något, men sen kan vi gosa o mysa när dagens jobb är gjort:love:

Jag tycker det är så olika på hästar.Endel uppskattar beröring och somliga gör inte det. Hästen jag rider går det okej med men inte nån beröring kring huvudet.

När jag var mindre läste jag i en bok att man skulle smeka hästarna och inte klappa för att (som några skrivit i tråden redan) dom är känslig på beröring, och sen jag slutat klappa så har jag märkt en skillnad och det är som om hästarna vill smeka tillbaka då! Så gulligt! :)

klappar, smeker och kliar. Men klappar jag gör jag det aldrig hårt, bara lite lätt.

klapapr efter och udner ridpass, annars "smek" XD

Smeker kliar och gnuggar. Klappar ibland men bara så mjukt som jag själv skulle acceptera att ngn klappade mig. Jag är jäkligt känslig.

Det där med att dom vänjer sig är lite roligt. Uppfödaren till mitt otroligt känsliga sto får klappa henne i ansiktet, alltså *smack smack*, och hon bara myser. Hon skulle aldrig accepera sån behandling från någon annan än honom. :)

*kl*

Lägger in en grej till...

hur många ston klappar sitt föl? Dom "smeker" ju alltid med mulen om det är kärleksfullt och rätt. Och buffar "klappar" när fölet gör fel. Så varför ska vi föra över våran "bra gjort klapp på axeln" till hästarna när det inte är det minsta naturligt för dom?! Bara en tanke...

Jag gör allt möjligt.

Det är ju inte så att man är hårdhänt när man klappar hästen direkt, och de flesta hästarna brukar uppfatta det som belöning.
Vår bebis älskar att bli klappat och det har hon gjort sen födseln :D
Fast hon älskar iofs nästan all beröring.. :p

Jag ser det knappast som något fel att klappa en häst, tycker snarare att det är konstigt om någon gör det.

*kl*

hur många ston klappar sitt föl? Dom "smeker" ju alltid med mulen om det är kärleksfullt och rätt. Och buffar "klappar" när fölet gör fel. Så varför ska vi föra över våran "bra gjort klapp på axeln" till hästarna när det inte är det minsta naturligt för dom?! Bara en tanke...

Och hur många ston sätter på sin bebis en sadel? träns? annan utrustning? Sitter på den? Använder spö?
Det är inte heller det minsta naturligt.

Smeker mina pållar. En klapp kan jag kanske ge efter en bra tävlingsrunda eller så, men det är på de äldre som lärt sig att det är något bra. Unghästarna klappar jag inte.

Gör allt möjligt. Men massage av öronen har blivit en favorit hos skötisen. Även kliningar i pannluggen (den lilla som finns) är en höjdare.

När jag rider blir det nog mestadels mjuka, små (lyfter knappt handen från hästen) klappar. Kan även klappa hästen som ett kort Bra precis efter en övning när det gäller att berömmet kommer fort.

Jag smeker och kliar när det är vanligt gos, ska jag berömma klappar jag. Känns mest naturligt. Men inga hårda KLAPP KLAPP KLAPP *eko till Småland* såklart.

Och hur många ston sätter på sin bebis en sadel? träns? annan utrustning? Sitter på den? Använder spö?
Det är inte heller det minsta naturligt.

men det är ju annat, klart att det inte heller är naturligt. men nuhandlade det ju om man klappade den eller smeker den.

självklart föredrar hästarna smekningar framför klappningar, likaså som de hellre går utan sadel osv.

ganska onödig kommentar måste jag säga :p

sen är det väldans störande att se toppryttarna som rider vm banka sina hästar efter en hopprunda. ganska amatörmässigt..

Visst att hästar är så känsliga i huden att de kan känna en fluga men å andra sidan så när de kliar varandra kan de ju ta i rätt rejält med tänderna... Så jag tror inte att hästen får ont eller blir skrämd av en klapp förutsatt att man inte gör det på extra känsliga ställen. Men man märker väl på sin häst vad den tycker bäst om.

Varför var det en onödig kommentar? :confused:
Det är ju precis samma sak. Man kan itne redigt jämföra stoets kontakt med hästen som människans.

Jag har då aldrig sett en häst som absolut inte gillat att bli klappad.
Visst om man har för vana att använda handen som bestraffning är det klart den blir förvirrad, men det ska man ju inte göra.
Hästarna förstår väldigt lätt att klapp = beröm.

smeker i stallet klappar när jag har hoppat el liknande tex efter en bana

*kl*

Beror väll på hur man menar med naturligt.
Menar då tex. att sedan min häst föddes har jag klappat, smekt, pussat och kramat honom.
Och det har fallit naturligt in på honom.
Jag tror att han skulle bli fruktansvärt förvånad om jag en dag inte kom och smekte hans panna, klappade honom när han gjorde rätt osv.

Sen vet vi inte hur ston och föl konverserar med varandra.
Ston kanske inte ger som vi, en klapp på axel utan på något annat sätt.
Och det i sin tur kanske blir naturligt för dem när vi visar det på vårat sätt.

Hej!

Min häst är superkittlig och när man snällt smeker henne blir hon tvärarg och vill döda en. Klappar däremot, rejäla tag ska det vara, då är hon lycklig och glad och inte det minsta sur!

/ Lavinia

Liknande trådar

Hästvård Min ena häst har sedan den kom till mig för några månader sedan (och även med senaste ägaren) men inte tidigare ägare blivit plötsligt...
Svar
3
· Visningar
417
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 642
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 686
Senast: Blyger
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 106
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar