klappar eller smeker ni eran häst?

Linisen

Trådstartare
JAg har fått höra att man behandlar en häst som en kvinna vill bli behandlad. Alltså med smek.

Har aldrig klappat min häst ngn gång. Smeker honom alltid. Får alltid respons tillbaka och han vänder huvudet mot mig när jag smeker honom på halsen.

En gång så kom en in i stallet och klappade verkligen om min häst. Han stog då som en fryst fiskpinne och visste inte vad han skulle göra...

så... hur behandlar ni eran häst i detta?! Smeker eller klappar. Vill gärna veta hur ni tänker....

Sv: klappar eller smeker ni eran häst?

min pålle får massor med kel å smek av mig. Kel smek å gulliga ord och diverse smeknamn. Men visst häder det att hon även får sk klappar. men det blir oftast efter ett härligt utfört ridpass tex i paddocken och då när jag fortfarande sitter på hennes rygg. Då e det lite svårare att komma åt och kela å smeka sin pålle, så då blir det mjuka klappar på halsen. och massor med berömmande ord.

Men det kan ju va kul å höra hur andra gör oxå faktiskt. Intressant tråd:p

Har ju alltid hört att hästar är känsliga vid beröring. Dom känner ju när en fluga kryper på dom. Så jag försöker alltid smeka min häst. Tycker inte det känns rätt att klappa.

Ganska onaturligt för en häst att bli klappad :P De brukar vänja sig och vissa kanske t.o.m. lär sig att det betyder beröm..men jag tror inte de njuter av det :P

Jag smeker/kliar alltså hästen både uppsuttet (oftast vid manken, ibland sträcker jag mig och kliar nacken) och från marken.
Visst händer det att det blir ngn klapp ibland med, men det brukar bara bli ibland och blandas med kliandet. Lite som avslutning eller nåt på själva kliandet.

Tycker det ser hemskt ut när folk klappar sina hästar så att det ekar i hela ridhuset..

Ja det är nog som med kvinnorna. En fast men mjuk hand.... Brukar klia lite också. Men daskar och klappar tror inte jag heller dom uppskattar.

Smeker alltid, klappar kan ju uppfattas som något negativt..
Sen så ser jag liksom ingen mening i klappa hårt som vissa gör, hästen känner gott och väl ändå!

Brukar även gnugga runt lite i pannan, tycker många hästar är mysigt :love:

normalt sett smeker och kliar jag hästar. Min stjärna Reykur uppskattade dock väldigt mycket att bli klappad mjukt och med hög frekvens på bogen :)

både klappar, smeker och kliar.

Smeker:love:
Om jag skulle klappa min lilla, lilla, ynkliga, känsliga vallack (läs stora starka, 1.68 höga vallack, som han egentligen är) så skulle han kissa på sej av rädsla, och tro att han gjort ngt fel.
Han älskar mjuka smekningar i anstiktet, lr ja överallt. Men får så klart inte vara ngra fjolliga smekningar för då tycker han jag kittlas, utan det ska vara mjuka smekningar med lite "tryck" i.:love:

( Kan de känna hur en fluga spatserar omkring på dom så.....)

Oj vad lustigt. Kul tråd. Har aldrig riktigt funderat över just den saken. Men när jag är riktigt stolt över min pålle, (vilket händer rätt ofta som tur är), brukar jag klappa om honom ordentligt. Då sträcker han alltid lite extra på sig och få en riktig "Jag är bäst" blick i ögonen.
:smirk: Visst att hästar är känsliga för beröring, precis som männsikor eller även mer, men en berömmande klapp på axeln är väl alltid uppmuntrande?

Beror nog lite på hur man klappar:P
Det där klappet som ekar i hela ridhuset är väl knappast mysigt, även om hästen vant sig...
Men om hästen är van vid att bli omklappad och har lärt sig att förknippa det med beröm, så vet den ju vad man menar.

Men det är inte helt självklart att klapp är beröm, de måste lära sig det (vilken unghäst rycker inte till första gången man klappar till den hjärtligt?) Smekningar däremot brukar förstås direkt.

Tror att det är naturligare för människor att en klapp på axeln betyder bra :P

Hej!

Jag klappar mycket på min häst då jag rider. Mjuka klappar, och lite häftigare klappar som oftast slutar med en smekning med ganska mycket tryck i som belöning. Smeker uppmuntrande då han kan behöva lite stöd och smeker lite hårdare som belöning då han klarat det "läskiga", oftast med en klapp före eller efter smekningen.

Då jag inte rider blir det ofta lite smekningar som leder till klining, det gillar han skarpt, fast inte mjukt utan ordentligt skall man klia. Och aldrig på huvudet, det avskyr han. Men om jag borstar honom med ordentliga tag så säger han verkligen till då han tycker att jag gör rätt. Nosen får ett speciellt uttryck och han får även ståfräs om jag tagit mig tid att borsta hela honom med samma styrka och ordentliga borsttag.

Så min grabb njuter allt av lite hårdare tag, är det för mjukt så kan det lika gärna vara ;) Men så är han varken människa eller kvinna, utan en högst manlig häst, om än valack:D

Jag kliar, gnuggar, masserar och smaker.

Hästarna tycker bäst om det och förstår dessa rörelser då det är mest likt det hästarna gör med varandra i hagen.

Om man "bankar" ökar blodcirkulationen, villket gör en stressad eller lite nervös häst ännu hispigare istället för vad man ville åstakomma; att hästen blir lugnare!

//Gilly

Jag tycker att de flesta hästar som blir ordentligt omklappade fryser till is. :D Förutom en del undantag som tycker att det är jättemysigt. Jag klappar lite lätt på kusen ibland, tror mest att det är en vana men om budskapet kommer fram och han inte missnöjer så är det nog inte skadligt på ngt sätt. :D Annars drar jag hellre med handen över honom. Mycket mysigare att känna hans mjuka päls. Känna hur han mår.

jag gör nog både och.. både klappar och smeker,, men jag slår ju inte med handen när jag klappar som många gör..

JAg har fått höra att man behandlar en häst som en kvinna vill bli behandlad. Alltså med smek.

Fy attan det måste vara en gubbe som har kommit på det talesättet, vad gammaldags sexistiskt. :devil: Vill inte män bli smekta???

F ö så smekar jag och kliar och pussar mest men ibland klappar jag, han verkar gilla det om han känner sig lite busig.

Min förra häst så både smekte och klappade jag. Inte hårda klappar, men efter ett ridpass när vi båda var nöjda så blev det lite klappar och smek från ryggen. Han blev oftast och se väldigt nöjd ut när man berömde och klappade honom. JAg tror att hästen lär sig att det betyder ngt bra när man klappar också. Min nuvarande häst får mest bara smek då jag ännu inte ridit in honom utan bara handskas med honom från marken. Det är lite lättare att klappa än att smeka från ryggen tycker jag.

Det beror på.
rider jag så blir det en snabb klapp på halsen.
Gör vi något anser jag inte riktigt attjag har tid och kela..
Så det blir en liten klapp som säger att han var duktig.

Men annars kelar vi verkligen.
Kliar, smeker och gosar.

Liknande trådar

Hästvård Min ena häst har sedan den kom till mig för några månader sedan (och även med senaste ägaren) men inte tidigare ägare blivit plötsligt...
Svar
3
· Visningar
417
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 642
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 686
Senast: Blyger
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 106
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tråden för spår
  • Uppdateringstråd 30