Klänningar till bröllop

hjärter_dam

Trådstartare
Jag är bjuden på två bröllop i början av sommaren och letar klänningar för full. Klädkoden är kavaj och jag har hittat och fallit för nedan klänningar. Vad tycker ni, är de för enkla eller kan man ha dem på bröllop? (Den första är marinblå, inte svart som det ser ut). Om inte, har ni tips på någon klänning som är ca knälång, gärna har lite ärm och inte är (för djupt) urringad?

image1xxl.jpg

image1xxl.jpg

Jag tycker också att bägge är snygga och passande för bröllop (ja, den första ser verkligen svart ut!).

Allt styrs av hur du väljer att matcha. Festfrisyr med någon hårdekoration, smycken och en vacker väska och snygga skor - party, party!

Då kommer ju nästa fråga. Vilken typ av ytterplagg/kavaj/annat att ha på överkroppen kan passa till dessa klänningar? Och vilken modell på sko? Helst mycket liten eller ingen klack.

Jag hade valt en sjal eller kofta/bolero. Något festfint. Eller en kort dräktjacka om den hör till klänningen (främst den blå).

Vill du inte ha klack finns det fina ballerinaskor med feststuk. Eller sandalett utan klack. Gärna lite festligare.

Eftersom det är vackra ärmar på bägge klänningarna hade jag satsat på en sjal faktiskt. Synd att knöla in ärmarna i en kofta/kavaj.

(fortsätter resonemanget)

Sjal är ju också ett bra sätt att festa till en klänning, det blir ju väldigt festbetonat att hitta/göra en fin sjal i något lämpligt tyg. Bra tips om man har något i garderoben man vill förändra - skit i boleron, köp en silverskimrande sjal i organza istället.

@marengo Hur lång är den?
Jättefin klänning i alla fall, ha den med skärp om du ska ha den. Kan även vara bra att fundera på sjal/bolero för att täcka axlar med om det är klassiskt kyrkbröllop.

Trådkapar lite grann.. Är bjuden på bröllop i sommar med tema gammelrosa, champagne och aprikos! Förslag på var jag kan hitta fina klänningar i dessa färger, kankse mest champagne då sambon ska ha en slips i den färgen..

Det här med klänningar till bröllop är ju en hel vetenskap och då är det inte ens jag som ska gifta mig!! :nailbiting:

Trådkapar lite grann.. Är bjuden på bröllop i sommar med tema gammelrosa, champagne och aprikos! Förslag på var jag kan hitta fina klänningar i dessa färger, kankse mest champagne då sambon ska ha en slips i den färgen..

Det här med klänningar till bröllop är ju en hel vetenskap och då är det inte ens jag som ska gifta mig!! :nailbiting:
Jag har precis beställt två klänningar till ett bröllop jag ska på i slutet av maj (alltid lite risky att beställa på nätet så har man två borde väl åtminstone en passa?). Det är ju alltid lite svårt när det är färgkod. Det var det på ett tidigare bröllop jag var på, men färgen var ett önskemål, men inget krav. Jag körde på klänning i annan färg med accessoarer i temafärgen.

Jag har kollat på klänningar typ överallt. Bäst klänningar hittade jag på zalando, bubbleroom och även asos som jag sedan beställde ifrån. Asos skickar ju från england men är man bara ute i lite god tid så går det nog bra :)

@marengo Hur lång är den?
Jättefin klänning i alla fall, ha den med skärp om du ska ha den. Kan även vara bra att fundera på sjal/bolero för att täcka axlar med om det är klassiskt kyrkbröllop.

Den slutar precis där knäna börjar. En bolero får jag nog inhandla då!

Halvt kl

Vad "ska" man ha för skor till, och vad för sorts färg på boleron? Jag är blond och väldigt ljus i hyn, så ex. beige brukar inte se så charmigt ut på mig. Skorna får ha en liten klack, eller ingen klack alls.

@marengo Vad är det för klädkod?

Beroende på vad det är för klädkod så hade jag köpt en vacker sjal istället för en bolero. Det är svårt att hitta snygga boleros, och en sjal får du ut mer användning av. Sen tycker jag personligen att 9/10 gånger är det snyggare med en sjal (just för att det är svårt att hitta fina boleros).

Senast ändrad:
Lånar tråden lite, hoppas det är okej!

Ska också på bröllop i sommar och tänkte mig denna. Funkar den? Har normalt aldrig klänning på mig, så har noll koll på klänningar. Vet dock inte om jag ska ha den med eller utan bältet på bilden, om jag nu ska ha den.

5550090420.jpg

Den var söt! Definitivt med skärp. Och skor... något bekvämt säger jag! Eller åtminstone bekvämt ombyte om bröllopet även inkluderar festligheter efteråt. Något nättare och enkelt hade varit fint till den klänningen tror jag. Nude-färgade skor är ju en klassiker. Upptill så en fin sjal om du hittar, annars tycker jag ett en tunnare, draperad eller asymmetrisk kofta är enklare att bära än en bolero, tex lite såhär (ignorera stå-på-toalett-posen ;)):

klanningbild-1_51e02ee8e087c36c2e2dcd13.jpg

Senast ändrad:

Jag lägger min röst på zalando; fri frakt och retur, snabba leveranser och enkel returhantering. Dessutom många olika märken i många prisklasser och en väldigt bra sökfunktion!

Kan inte låta bli, får bli spamning i tråden för att jag också ska på bröllop i år, haha!

Som sagt, en halv vetenskap med detta men har nog äntligen lyckats hitta rätt. Verkar bli detta:

SM421C04C-M11@12.1.jpg

och ska matcha med skor som liknar dessa, fast med peeptoe och bekvämare klack:
TA111B0GC-B11@11.1.jpg

plus den tunna tröjan jag visade i inlägget ovan (sorry för hur stora bilderna blev - @Gunnar förminskas de inte automatiskt längre!?).

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Jag blev lite slumpartat bjuden på bröllop i Maj med klädkod kostym (antar att det är mörk kostym som åsyftas) och jag behöver shopping...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 756
Senast: cirkus
·
Kläder & Bli fin Jag vill köpa en smaragdgrön klänning. Det är något som hittills visat sig vara helt jäkla omöjligt :banghead: Mina önskemål...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 676
Senast: Krålus
·
Kläder & Bli fin Jag ska bröllop i sommar och letar efter en festlig lågsko som är någorlunda täckt, åtminstone på sidorna. Har långsmala fötter som...
Svar
3
· Visningar
807
Senast: orkide
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 668
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar