Klämma med knäna eller inte?

Sv: Klämma med knäna eller inte?

jag rider barbacka på min pålle nu för jag har ingen sadel som passar, och jag lyckas inte "klämma" med knäna :o han är för bred :rofl:
och jag vill ju inte hålla balansen med knäna heller :)

håller med flashlight dock att det inte ger bästa skänkelläget, benen åker bara fram :angel:

jag brukar också bromsa med knäna/låren, men inte hela tiden, utan min tränare har sagt att man liksom ska "fånga" hästen mellan knäna när man vill sakta av och det funkar bra för mig, men jag klämmer ju inte hela tiden, då skulle han nog stanna för han e ganska lat :angel:

Håller med dig, man ska ju inte klämma, blev därför fundersam när jag blev tillsagd att göra det :o balansen sitter ju inte i knäna utan i sitsen :)

Men ingen som vet VARFÖR man ska ha tårna fram? för om det inte finns nån anledning kan jag ju lika gärna fortsätta rida med dem utåt och knäna "lösa" :p

Och HUR ska man då göra för att kunna hålla ett ägg mellan knä och sadel?

För när jag har tårna fram och knäna ihop och "vrider om låret" som någon beskrev (det var bl.a. det som tränaren som propagerade för "knäklämmande" sa att jag skulle göra) det är då jag börjar spänna mig, klämma och lyfta från sadeln, annars är det inga problem :)

Om du vill ha tårna pekande utåt så kan du väl ha det. Dock, det ser bättre ut att ha fötterna under kontroll, i tät vegetation, nära ridhusvägg, nära staket är det också lättare att ta sig fram om tårna pekar framåt. Rider man med sporrar måste man ha fötterna i ett sånt läge att sporren inte gnager mot hästen hela tiden och det görs lättast med tårna framåt. Det handlar som regel om att träna sig och bli stark så sker det naturligt så småningom ;)

okej it makes sense :D fastnade i väggen när jag var liten i alla fall, men de e ett tag sen nu som tur är :cool:
Men vad är bäst/skönast för hästen?

Jag rider inte med sporrar, än i alla fall, nån har väl sagt att jag borde, men jag vågar inte prova :o
Men det kanske handlar om att bara vänja sig vid den knäställningen så kan man sitta så utan att spänna? :)

Ja, det är en träningssak som det mesta. Inte ogörligt på nåt sätt och det är ju rätt vettigt att ha den saken klar IFALL man drar på sig sporrar en vacker dag ;) . Att ha kontroll över sin egen kropp i balans i övrigt är en grund för bra ridning. Fötterna ingår :D

Du ska ju inte ha ett ägg mellan knä och sadel ordagrant :P. Men för att lätta med knät är det ju bara till att träna på att hitta balansen i stigbyglarna istället för att behöva klämma med knäna. Vi brukar öva mycket i lätt sits för att få till det där.

Det där med tårna och att du spänner dig kan ju bara vara en träningssak. På sistone har jag fått ändra på mycket grejer med min sits, med bland annat skänkelläge och var i sadeln jag sitter. I början känns det ju som man spänner sig när man ska göra rätt, men när man gjort det ett tag och verkligen tänker på att ha skänkeln i rätt läge osv varje dag när man rider så behöver man inte tänka på det till sist.

okej då är det bara att börja öva och vänja om sig :banana:
Tack för all hjälp :bow:

Liknande trådar

L
  • Artikel Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 343
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 457
Senast: Mabuse
·
Ridning Hej! Jag har skrivit en tråd här tidigare om att jag nyss börjat rida igen efter att på grund av ridrädsla efter en olycka inte ridit på...
2
Svar
39
· Visningar
3 558
Dressyr Jag har nu vid två tillfällen blivit tillsagd att jag måste sluta låta händerna följa med upp när jag rider lätt, då detta stör hästen...
2 3
Svar
47
· Visningar
5 849
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar