Klämma med knäna eller inte?

L

LuckyLuke

Hej!
Min tränare har alltid sagt att man ska slappna av i knäna och vinkla tårna utåt så att man lätt kan få in handen mellan sadeln och knä't. Detta för att man ska slappna av bättre och inte spänna sig och hålla fast sig med knäna.

Men för ett tag sen red jag för en annan tränare en gång och hon sa precis tvärt om... Hon ville man skulle ha tårna framåt och "klämma" med knäna, inte direkt klämma men ha de liggande an tätt mot sadeln menade hon nog, men det blev som att man klämde. Så sa hon "då är du oavkastningsbar" :o

Jag har ofta hört att tårna ska vara framåt i för sig, men samtidigt att man absolut inte ska hålla sig fast med knäna...

Så jag undrar bara hur ni andra gör och tänker? Tårna utåt eller framåt, klämma eller inte med knäna?
Vore kul att veta hur ni andra ser på det :)

Sv: Klämma med knäna eller inte?

Jag har fått lära mej att tårna ska vara framåt (dressyrtränare) och knät ska ligga an mot sadeln men ej klämma. Sitter du och kniper åker du upp och lättar från sadeln. Benet skall vara omslutande men avslappnat.

Mvh Domino_s

Tårna ska peka framåt men du ska inte klämma dig fast med knäna.
knät ska ligga an mot sadeln men helt avslappnat.

Skänkeln ska ligga an men inte klämma. Jobbade hos en hoppryttare för ett år sedan i ett år och hon körde helhjärtat på knästöd vilket hon tyckte fungerade jättebra. I ett år nu har jag jobbat på att bli av med min ovana, det som händer när du kniper med knäna är att skänkeln åker upp, du bromsar hästen i varje steg pga att du låser bogarna på den och sist men inte minst så måste man ju spänna låren för att kuna knipa med knäna som gör att du ber eller mindre trycker ner ryggen på hästen. Jag kommer fortfarande ihåg när jag åkte på kurs efter att jag slutat jobba där och fick rida superfina, superkänsliga hästar som jag inte fick fram i trav.... Det va helt enkelt för att mina ben sa stopp! Så knipa med knäna kanske man kan göra på heta bockhästar just för att sitta kvar för det gör man!!

Det är svårt att lära om gamla invanda vanor. Därför tränare säger till dig att vinkla ut tån för då lossar du dina knipande knän. Sen när du slutat klämma kan du vinkla tån framåt igen.

/MVH

Man ska inte vinkla tån utåt. Men kommer du och klämmer med knäna på min häst så skulle hon slå på tvärnit. :D
Men hela skänkeln ska mjukt ligga an på hästens sida.

du ska inte vrida ut tån, du ska sitta med foten i samma position som du har när du står på backen. Sen inget klämmande.

jag klämde mycket med knäna innan. min nuvarande tränare säger åt mig att ta ut knäna. men det är en övergående fas när jag bygger upp balansen/gunget i knäna bättre, sen är det lättare att "lägga tillbaka" knäna i rätt position än att träna upp balansen direkt med knäna mot sadeln- för då är det så lätt att gå tillbaka till att klämma.

Har lärt mig att inte klämma med knäna med förklaringen att hela sitsen rubbas samt att du då bromsar hästen. Däremot ska underskänkeln ligga tätt intill och det är där balansen ska sitta, inte genom att klämma med knäna...

okej tack för alla svar :) det är ju egentligen inget problem för mig att jag har knäna utåt, men jag blev bara fundersam när tränarna sa så olika saker :)
Men egentligen är det bara min ordinarie tränare som har sagt att man ska ha tårna utåt, de flesta andra säger framåt eller ingenting alls.
Men min tränare är den enda som öht har ett argument varför, därför har jag gjort så :)
så varför ska man ha tårna framåt? För när jag har det så klämmer jag bara med knäna och det vill jag inte :crazy:
Har läst i Sally Swift att tårna ska va framåt och man ska ha kontakt med hästen med hela låret, men jag lyckas liksom inte :angel:

Så HUR ska man göra för att inte klämma med knäna när man har tårna framåt och VARFÖR ska man ha den framåt? :laugh:

Till MVH: hon säger så till alla, jag har ridit för henne tidigare på ridskola och på ridskolan med min nuvarande häst och privat, och jag har hört henne säga det till andra och till hela gruppen som "teori". Hon har aldrig sagt det rent ut till mig eftersom jag alltid haft knäna ut :) så det är nog inte av den anledningen som du beskriver :)

Jag har varit en riktig knä klämmare, så därför jag fick rådet att vinkla ut tån på foten. Nu håller jag på att jobba med att få mina "tår" mer rakt framåt. Enligt min tränare behöver man inte ha tån spik rakt framåt, det viktiga är att man slappnar av och släpper ner hälen inte klämmer med knäna, sitter i balans, underskänkeln intill, vikten rätt, slappnar av i armbågarna osv osv ;) Härligt att det finns mycket att lära :D

/MVH

Jag har varit en riktig knä klämmare, så därför jag fick rådet att vinkla ut tån på foten. Nu håller jag på att jobba med att få mina "tår" mer rakt framåt. Enligt min tränare behöver man inte ha tån spik rakt framåt, det viktiga är att man slappnar av och släpper ner hälen inte klämmer med knäna, sitter i balans, underskänkeln intill, vikten rätt, slappnar av i armbågarna osv osv ;) Härligt att det finns mycket att lära :D

/MVH

(...tänk "tio i två" så blir det nog "rätt". ett tips jag har fått iaf. kanske var det denne syftade på...^^)

till ts:
jag har ochså lite det problemet med skänkelt tyvärr.:crazy: hade en period då jag "stod på tårna" och då fick jag rådet att inte tänka så mycket på knäna utan ta ner hälarna. som då dock resulterade i att tårna tillslut pekat alltmer utåt. MEN, jag rider iofs inte för tränare nu, men har märkt att för mig funkar det mycket bättre om jag rider utan stigbyglar. blir mer avslappnad i då. för sitter jag och hela tiden tänker på skänkeln och att peka tårna frammåt så blir det ju automatiskt att man spänner sig mer. även att ha längre stigläder funkar bättre för mig. nu rider jag iofs inte på bana och i ridhus, hoppar eller rider dressyr... och vet inte vad du gör, så det kanske inte funkar alltid för dig att ha långa läder. men det var mina tips iaf.^^ :)
hoppas det löser sig för dig.:)

Skänkeln skall ligga an mot sadeln men inte klämma. Du ska kunna rida med en vante mellan sadeln och benet och den ska inte trilla ner :)
Så brukar min tränare beskriva det. (Hoppning). Vi brukar även få rida med vante mellan sadeln och knäet, ganska bra övning!

KL

Här finns en bra övning som jag fått göra för att hitta skänkelläget, jag med mina långa ben har svårt i dressrysadeln. Hittade precis en beskrivning i denna video så slipper jag förklara, det här har de flesta som rider för min tränare gjort och fått mycket hjä'lp av det (cyklandet bla)

http://www.dressageclinic.com/index.php?v_id=455&ext=wmv#menu

När jag gick på ridskola för 10 år sedan var det knäslut som gällde. Vi hoppade barbacka, red lätt barbacka, stod i lätt sits barbacka (eller, de andra gjorde övningarna med sadel fast utan stigbyglar, jag och min favorithäst gillade inte sadeln och red utan, varje lektion i ett år)... För att klara detta var man tvungen att knipa med knäna. Att släppa kontakten med knäna var big no-no, flaxande knän var det stora skämtet bland oss.

Att tårna ska peka utåt har jag aldrig hört, snarare att man ska ta med handen på baksidan av låret och vrida ut så att inte baksidan av låret ligger mot sadeln utan insidan, då vrider man automatiskt tårna framåt också.

Jag har senare ridit runda hästar barbacka väldigt mycket, för att inte glida av blev man tvungen att klämma lite med benen, det kommer automatiskt. Och man får fina muskler av det :p

Lägger till:

Hela diskussion om knäna ger sig automatiskt om man jobbar med sitsen bla som på filmen. Hon säger bla där också att tänk knäna neråt, neråt.

Det är samma sak i hoppning, i en välbalanserad sadel så kan ryttaren stå i fältsits med vikten i stigbyglarna utan att skänkeln åker iväg. Då ligger knäet an precis lagom.
Fokus ska aldrig vara på att "hålla" knäet så eller så, utan på att släppa ner det, slappna av, för att kunna använda underskänkeln fritt. Det kan man inte om knäna kniper.

Ja det är jättesvårt med att hitta rätt skänkelläge men att fokusera på att knipa eller inte kommer aldrig att ge resultat.

När jag började rida för min nuvarande tränare så klämde jag med knäna. Det är ingenting jag tänkt på innan att jag gjorde men det var verkligen ajabaja på det. Enligt honom ska man vara avslappnad och verkligen inte klämma med knäet. Det gäller att tänka att man har ett ägg mellan sadel och knä (alltså inte att man ska ha ett glapp stort som ett ägg mellan sadel och skänkel utan den ska fortfarande ligga emot). Om man ska snacka oavkastningsbar uttrycker denna fälttävlanstränare istället att du ska trampa ner hälarna riktigt ordentligt.

Jag tycker inte att barbackaridning är en bra grund för bra skänkelläge och jag har ridit mycket mycket barbacka när jag var barn. Hoppat, flängt omkring, allt gjordes barbacka utom ridningen på ridskolan en dag i veckan.

jag fick en bra balans men inte en bra sits:crazy: Det har tagit lång tid att först förstå och sen jobba bort.

Om man ska snacka oavkastningsbar uttrycker denna fälttävlanstränare istället att du ska trampa ner hälarna riktigt ordentligt.

och det är precis så det är!:bow: Då får man också en stilla skänkel över hinder pga bättre balans:idea:

*KL*

Jag har hört båda och har också undrat vad som är rätt så jag skriver här för att hitta tillbaka sen :o

Sedan, det här med att knipa barbacka... Ska man berkligen hålla om så? Nu kan man inte hålla om men knäna barbacka på min för hon är så "fyrkantig" över ryggen så att du inte kan komma ner med knäna. Har fått träna på min balans istället. Att lätta i galoppen funkar ändå, men rida lätt går inte. Vi travar i balans så jag klarar av att sitta kvar istället ^^

Sedan, jag bromsar med knäna.. Jag håller om med knäna mycket när vi rider i skogen, då jag vill ha ett lågt tempo samt en häst som är uppmärksam på omgivningen och "siktar" mellan träden av sig själv.. (Min tok har ingen koll på sig själv annars, tycker att jag ska styra och se till att hon lyftar på fötterna...). Dessutom fastnar ju inte knäna lika lätt i träden... Så det har blivit en "kombo-hjälp" - Ökad uppsikt, minskad fart. Kanske är jättefel, men funkar sjukt bra när man zickzackar i skogen jättemycket :p

Liknande trådar

L
  • Artikel Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 343
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 457
Senast: Mabuse
·
Ridning Hej! Jag har skrivit en tråd här tidigare om att jag nyss börjat rida igen efter att på grund av ridrädsla efter en olycka inte ridit på...
2
Svar
39
· Visningar
3 558
Dressyr Jag har nu vid två tillfällen blivit tillsagd att jag måste sluta låta händerna följa med upp när jag rider lätt, då detta stör hästen...
2 3
Svar
47
· Visningar
5 849
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar