Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Hur funkar det på ert jobb, ligger tiden ni jobbar in klämdagar utanför den maximala veckoarbetstiden eller ingår klämdagarna inom den gränsen? Tycker det verkar lite olika och ska rota i det nästa vecka men tänkte det finns väl ett brett urval att fråga här på buke hur det fungerar hos er
Som det står i det foto du la in, 40h/v är ett snitt över 12 mån dvs så länge alla andra arbetstidsregler hålls kan ju timmar/v du jobbar skifta kraftigt vilket ju blir fallet med en ledig klämdag då du den/de veckorna jobbar mindre och sen jobbar du mer andra veckor men snittet över året blir 40h eller vilket veckoarbetstid ni har enl avtal.
Hos mig kan du ju tex planerat jobba 57h ena veckan och sen 16 h nästa och 36 en tredje osv. Snittet kommer dock i slutänden alltid stämma med hur mycket vi ska jobba.
Arbetstidsförkortning heter det i avtalet. Går under namnet komp i dagligt tal. Används vid läkarbesök möten ledig tid mm.
Klämdagar är väl arbetsdagar som alla andra, timmässigt sett, om inget annat förhandlats lokalt. "Måste" man vara ledig även om klämdagen inte förhandlats till extra ledig dag så ska ju timmarna ändå jobbas och då plussas på någonstans och kan ju således inte ingå i andra veckors fulla arbetstid? Alt är ju som andra nämnt att man tvingas ta en semesterdag eller använda komp/flex.Jamen såklart! Är samma här. Men är nyfiken på om det finns en standard att tiden som arbetas ryms inom snittiden eller ligger utanför.
Klämdagar är väl arbetsdagar som alla andra, timmässigt sett, om inget annat förhandlats lokalt. "Måste" man vara ledig även om klämdagen inte förhandlats till extra ledig dag så ska ju timmarna ändå jobbas och då plussas på någonstans och kan ju således inte ingå i andra veckors fulla arbetstid? Alt är ju som andra nämnt att man tvingas ta en semesterdag eller använda komp/flex.
Att försöka hitta en standard är nog som en nål i höstack då allas avtal, arbetsförhållanden, bransch osv ser så olika ut.
Jag förstår inte heller uttrycket "max veckoarbetstid" som du skrivit? Vad skulle den vara? Är det din snittveckoarbetstid du menar eller är det det maximala antalet arbetstimmar du kan få in utan att bryta arbetstidsregler?
Har du någon definition av "max veckoarbetstid" någonstans?Nej jag menar att snittarbetstiden inte får överstiga ett visst antal timmar sett över ett år. Övriga arbetstidsregler följs bra!
Mitt problem är att det finns olika lokala avtal beroende på vilken veckoarbetstid man har på mitt företag och jag vill försöka reda ut vad som är rimligt att fundera på att omförhandla och inte eftersom det leder till konflikter att det är så olika. Och till vad såklart, klämdagar är bara en del i frågeställningen (som jag inte förstod faktiskt också ingick i den förrän nyligen, därav tråden nu).
Har du någon definition av "max veckoarbetstid" någonstans?
Känns som det är vad som ska redas ut i din frågeställning först. Blir det tydligt så kommer klämdagarna sedan ge sig hur de ska falla inom eller utanför det begreppet.
Är det vad AG max får schemalägga någon för, max vad någon öht får utföra arbete (ofrivilligt typ övertid; eller frivilligt typ flex), max någonting-annat ...?
Men ligger all personal under samma kollektivavtal? Och lokala avtal? Kontorspersoner och skiftjobbande personer kan ju inte ha samma lösning på samma problem tex.Jag delade skärmdump direkt ur kollektivavtalet redan på sida två och har förtydligat att det är snittveckoarbetstiden.
Det är nog inte så tydligt just eftersom vi har olika lokal avtal om huruvida klämdagarna ryms inom den eller läggs på utanför den på min arbetsplats. Men jag hade hoppats på att åtminstone få lite mer klarhet i vad som är rimligt/vanligt, tror dock jag får ge upp det för svaren här är likt var jag googlat fram = väldigt olika hur man gör Men själv kan jag ju tycka att det rimliga vore att göra liknande inom en arbetsplats så vi får se om/hur vi går vidare med detta.
Men ligger all personal under samma kollektivavtal? Och lokala avtal? Kontorspersoner och skiftjobbande personer kan ju inte ha samma lösning på samma problem tex.
Klämdagar är ju arbetsdagar, för alla i grunden, de kan aldrig "läggas på" utöver. Däremot kan ett lokalt avtal förhandla till sig att de ska vara lediga, det blir då en extra bonus för de som går under ett sådant lokalt avtal, oftare kontorsjobb skulle jag säga.Japp, alla under samma kollektivavtal. Och nej självklart inte. Det är olika i perioder huruvida skiftpersonal arbetar klämdagar eller inte tex. Det är ju det man får försöka navigera i och få en översikt på och därför jag ville höra hur det funkar i denna frågan. Det finns ju garanterat olika typer av förmåner men huruvida klämdagarna läggs ovanpå tiden i kollektivavtalet eller ryms i den tiden är ju en tydlig skillnad vi har. Det har skapat många frågor som jag känner jag måste rota lite i nu när det eventuellt ska ändras igen.
Det är det, i grunden. Sen kan lösningen runt den se olika ut enligt olika avtal och branscher. Det kan ju se ut som att "alla andra" bara är lediga sådär men så är det ju i de allra flesta fall inte.Är inte en klämdag en vanlig arbetsdag? Dvs om man vill vara ledig får man ta en semesterdag, komp eller flex?
Klämdagar är ju arbetsdagar, för alla i grunden, de kan aldrig "läggas på" utöver. Däremot kan ett lokalt avtal förhandla till sig att de ska vara lediga, det blir då en extra bonus för de som går under ett sådant lokalt avtal, oftare kontorsjobb skulle jag säga.
Andra alternativ är sådant som du hört om här, dvs vill man vara ledig är det ok men du får ta av semester/komp/flex. Ytterligare alternativ är att arbetsgivaren styr hur du ska ha jobbat in tiden för att du ska kunna vara ledig och då kommer din totala årsarbetstid in i bilden som arbetsgivaren då fördelar ut så att du inte behöver tänka på det. Det kan då tex vara en extra kvart tre dgr i veckan, veckor med fler pass/längre pass eller något liknande. (Ngt sådant tänker jag gäller när du skriver att skiftarbetare ibland jobbar och ibland inte, det blir rätt i totalen över årsarbetstiden och det kan tom vara över flera år som det där blir rätt)
Spontant känner jag att du gör det mer komplicerat än vad det är. En klämdag är som vilken arbetsdag som helst och ingår i din årsarbetstid, såvida ditt lokala avtal inte förhandlat bort den helt. Den läggs dock aldrig på utöver din avtalade årsarbetstid. Har ni ingen HR/schemaplanerare som du kan kolla med?
Då har schemaläggaren gjort fel. Om det inte jämnar ut sig någon annanstans på året.Du menar det är ingen skillnad om de som ska jobba 40 h/vecka enligt kollektivavtalet jobbar 38.75 h/vecka och är ledig klämdagar medan de som ska jobba 38 h/vecka enligt kollektivavtalet gör det och inte är lediga klämdagar? Och när de ska vara lediga klämdagar jobbar de också 38.75 h/vecka? Dvs samma veckoarbetstid men enligt kollektivavtalet ska den ena gruppen jobba 40 h/vecka max i snitt medan den andra ska jobba 38 h/vecka max i snitt?