Klagosång från trött tonårsmamma

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Klagosång från trött tonårsmamma

Jag var likadan förut.
Men om möjligt ännu mera extrem, det var ovanligt att jag sov längre än 3-4 timmar på vardagarna om jag sov överhuvudtaget.
Satt framför datorn från det att jag kom hem från skolan vid halv fyra till halv fyra på morgonen ungefär...
Numera har jag hästen och orkar omöjligt vara vaken längre än till 22 på kvällarna och vaknar av mig själv senast klockan sju.
På helgerna går jag upp senast nio för att inte "falla ur rytmen".
Kan ju tillägga att mina föräldrar skiter fullständigt i om jag sitter framför datorn till klockan 4 på morgonen, de tycker väl ungefär att man lär sig den dagen man faller ihop av utmattning :p
 
Senast ändrad:
Sv: Klagosång från trött tonårsmamma

Helt och hållet säkert om det inte kommer barnbarn innan dess!
Barnbarn kan man dock lämna tillbaka när man är less, egna barn finns inte den funktionen på.
Men jag själv har gjort mitt och får pga av ryggskadan inte bli gravid.
 
Sv: Klagosång från trött tonårsmamma

Helt och hållet säkert om det inte kommer barnbarn innan dess!
Barnbarn kan man dock lämna tillbaka när man är less, egna barn finns inte den funktionen på.
Men jag själv har gjort mitt och får pga av ryggskadan inte bli gravid.

Tänkte snarare på att inte alla "barn" flyttar hemifrån :eek: :D
 
Sv: Klagosång från trött tonårsmamma

Här skolas de ut när de börjar gymnasiet! Så det gör sig själv, som tur är!:)
 
Sv: Klagosång från trött tonårsmamma

Ps. Någon som har ett tips på hur man får en tonåring att sanera sitt rum? Ds.


Nä, absolut inte. Det brukar se ut som hell i sextonåringens rum.

Därför blir jag lite orolig när jag kokade in i rummet nyss och han hade
BÄDDAT innan skolan, lagt på överkast och allt. I fredags röjde och dammsög han på eget initiativ.

Bör jag bli orolig?
 
Sv: Klagosång från trött tonårsmamma

Skolarbetet är jag egentligen inte orolig för. Hon är bra på att plugga och gick ut 9:an med toppbetyg. Problemet med hennes brist på sömn är snarare att hon blir otrevlig, och det kan vi inte acceptera. Skall hon vara uppe sent, får hon också ta ansvar för sitt humör. Hon ser bara inte kopplingen där - vilket antagligen är en mognadsfråga.


Här är nog pudelns kärna. Poletten måste trilla ner hos tonåringarna själva för att de ska se konsekvenserna av sina handlingar. Jag tycker själv illa om att vara polis och tex ha straffskala för olika förseelser i hemmet. En svordom, en varning, två svordomar, mobilen bort osv. Med vår sextonåring fungerar inte att sätta hårt mot hårt.

Vi har haft oändliga diskussioner om sovtider, han sover också bara 6-7 timmar per natt. Vi löste det på så sätt att vi har vissa grundkrav som ska uppfyllas för att han ska slippa ha oss i hasorna. Skolarbetet ska skötas, han ska komma upp i tid på morgnarna utan tjat och bete sig normalt och trevligt mot alla i familjen. Sonen förstod snabbt kopplingen mellan kraven och den frihet det innebar.

Och pappan och jag har fått se att han klarar av att sköta sina sovtider själv. Tonåringen är numera först uppe av alla och kokar
sin lilla gröt och dricker sitt té, och har lyckats hålla sina rutiner bra under ett och ett halvt år. Trots för lite sömn, vilket kan oroa oss päron ibland. Men vi vet att han har insett sambandet mellan sömn och välbeffinande, för då och då lägger han sig på eget initiativ extra tidigt.

Som sagt, mer allmänomfattande krav fungerar på vår tonåring. Vi har numera ett sådant förhållande att det skulle kännas löjligt och omöjligt med "straff" liknande konfiskera mobil, stänga av ström osv. Han är så pass mogen och visar sin välvilja att växa in i vuxenlivet på ett så härligt sätt.

Men jag är ganska övertygad om att jag kan sitta här med funderingar liknande dina om några år, Mimsan, när min nioåriga flicka är träder in in de ljuva tonåren. Hon kan vara en riktig liten bitsch, ursäkta uttrycket, och har varit sedan hon var tre. From som ett lamm och ljuv som en ängel emellanåt, men aj om det smäller där! Häromdagen var jag världens värsta mamma som skulle anmälas till polisen, BO och fan och hans moster för att jag krävde att hon skulle sluta vråla och vara typig mot lillasyrran. :eek:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Klagosång från trött tonårsmamma

Nä, absolut inte. Det brukar se ut som hell i sextonåringens rum.

Därför blir jag lite orolig när jag kokade in i rummet nyss och han hade
BÄDDAT innan skolan, lagt på överkast och allt. I fredags röjde och dammsög han på eget initiativ.

Bör jag bli orolig?

KOLLADE in i rummet såklart.
 
Sv: Klagosång från trött tonårsmamma

Jag är en 4barns mamma.
Har 1 dotter nu 24år 3 killar .2 killar 22 år 116 år.

Jag vet hur det är med dessa tonåringar.
Min doter var helt hopplös. Gjorde allt hon inte fick.
Vi jagade henne hela tiden. Då hon en natt stack ut. Då min man sprang efter henne och drog in henne igen. Hon provade droger. Det slutade med att vi flyttade henne till hennes faster 8 mil från oss. Vi väntade på killarnas sista år i 9an. Då flyttade vi efter.Detta hjälpte henne. Nya kompisar mm Nu är hon själv nybliven lycklig mamma till en dotter.
Tvillingarna inga problem
16 åringen är lugn och bra ännu.
Där är det vi som stäng av datorn gå och lägg dig. Lyssnar han inte . Då dras sladden ur.

Men det är du som är förälder du bestämmer glömm inte det. Dina bestämmelser skall följas under ditt tak.
Var lite hårdare mot henne.
lycka till
 
Sv: Klagosång från trött tonårsmamma

När den berömda poletten trillar ner lovar jag proklamera allmän flaggdag! I morse sa hon på fullaste allvar att hon hellre åker moppe i ösregn (hos oss denna dag också kombinerat med blåst) för möjligheten att få sova ytterligare en timme och därmed slippa åka buss.
Hon är i nuläget mycket medveten om att mopedkörandet är kopplat till övrig planering. Efter att i fredags kväll sett henne fnatta upp och ner för trappan för att hämta än det ena än det andra som hon glömt på sitt rum för att sen flänga iväg på moppen för att inte missa bussen med kompisarna fick hon dagen därpå klart för sig att hon i dessa stressade ägen är en fara både för sig själv och andra i trafiken.
Upprepar hon detta beteende en enda gång till tar vi mopeden ifrån henne. Basta!
 
Sv: Klagosång från trött tonårsmamma

Kanske han har skaffat tjej, som han tänkt ta med hem någon gång? ;)
 
Sv: Klagosång från trött tonårsmamma

Häromdagen var jag världens värsta mamma som skulle anmälas till polisen, BO och fan och hans moster för att jag krävde att hon skulle sluta vråla och vara typig mot lillasyrran.
I sådan lägen brukar jag hota med att ringa FRIS - Föräldrars Rätt I Samhället!
 
Sv: Klagosång från trött tonårsmamma

Nä, absolut inte. Det brukar se ut som hell i sextonåringens rum.

Därför blir jag lite orolig när jag kokade in i rummet nyss och han hade
BÄDDAT innan skolan, lagt på överkast och allt. I fredags röjde och dammsög han på eget initiativ.

Bör jag bli orolig?

Fredagsdisco med sen hemtid eller hämttid kanske? :D
 
Sv: Klagosång från trött tonårsmamma

Häromdagen var jag världens värsta mamma som skulle anmälas till polisen, BO och fan och hans moster för att jag krävde att hon skulle sluta vråla och vara typig mot lillasyrran. :eek:

Då är vi två :crazy:

Men jag kan inte låta bli att tycka att det är positivt också att de vågar bli arga utan att störta ut genom dörren och man inte vet var dom är.

Själv vågade jag aldrig säga emot min mamma (inte nu heller för då finns stor risk att hon försvinner ur vårt liv eller alternativet att kräla på knäna och be om ursäkt. Det gör jag inte oftare än att jag absolut behöver för att ha henne kvar) och det ser jag som dåligt idag. En tonåring ska göra revolt och säga ifrån, men när de ändå ber om hjälp och vill prata och inte bara drar iväg (även om just min dot har svårt att be om ursäkt...) så ser jag det ändå som en viss tillit till oss föräldrar.
 
Sv: Klagosång från trött tonårsmamma

Jag tycker att hon låter som en helt vanlig tonåring. Hade hon lidit av seriös sömnbrist hade hon inte klarat av att få MVG på ett prov, så var inte alltför hård med den biten.
När jag själv var i tonåren sov jag på helkonstiga tider. Kunde ligga och titta på TV tills klockan var 5 och sedan upp till skolan vid 7. Men det gick det med!
Jag hade också tagit mopeden i regnet för att få sova 1 timme längre på morgonen.

Det intressanta i kråksången är att jag idag är ungefär likadan. Jag sover jättegärna på morgonen, kan vara uppe hela nätterna. är lite halvvirrig när det gäller att glömma saker om jag stressar etc. Dock ska det tilläggas att jag är en mycket ansvarstagande person, har god ekonomi (driver eget företag samt har nyss börjat studera efter en tidig 30-års kris), är social kompetent och har ett helt normalt och trevligt liv. Jag blev helt ok som vuxen jag med!!

Nog fattar hon att hon behöver sova mer, nog fattar hon vad hon behöver göra. Men det är kanske inte alltid så roligt att komma hem och det första man får är en "diskussion" med morsan!!
 
Sv: Klagosång från trött tonårsmamma

Men det är kanske inte alltid så roligt att komma hem och det första man får är en "diskussion" med morsan!!

Hon får gå upp klockan tre på natten och börja måla sig om hon vill, men när tröttheten och sömnbristen påverkar humöret och därmed den allmänna stämningen i hemmet får man nog finna sig i en och annan diskussion trots allt.
Det är inte så att jag tar emot henne i hallen med armarna i kors, men skall vi ha det trevligt här hemma funkar det inte om en i kollektivet slänger igen dörren, fräser och snäser och beter sig allmänt illa.
Nu har vi haft ännu en anledning att reagera, åtgärder är vidtagna - hon fattar att krukan snart är bräddfull - och nu har vi det faktiskt riktigt bra. Peppar, peppar...

PS. Och mitt upp i all frustration älskar man dom ändå till vanvett... :smirk:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp