Klagosång från trött tonårsmamma

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Klagosång från trött tonårsmamma

Jag måste vara den enda vuxna (30:o ) i den här tråden som periodvis har samma problem... Sitter framför datorn för länge och sover för lite och framförallt pluggar för lite. :smirk:

Nejdå, här har du en till!!;)
 
Sv: Klagosång från trött tonårsmamma

Om det inte var för skolan skulle hon ha svart bälte i sömn. På helgerna sovs det både till kl 11 och 12, grejen är att hon inte vill gå och lägga sig tillräckligt tidigt för att få ihop 8 behövliga timmars sömn.
 
Sv: Klagosång från trött tonårsmamma

Här kommer nästa kapitel...

Ikväll kommer hon hem vid 8-tiden efter att ha tränat. Tar unga damen mellan tumme och pekfinger direkt. Förklarar att jag blev jättearg på henne i går och också varför.
Dottern säger ”hrmpf”, blir defensiv och åker omgående på en verbal höger... Samtalet fortsätter på rätt vettig nivå. Vi har kontakt!
Sen erkänner hon taktiskt att hon inte följt gällande regler. Vi reser oss från bordet och hon försvinner in i duschen för att strax därpå susa hem till pojkvännen som hon inte sett ”på en evighet” (3 dagar, förf. anm).
Sen kommer den klassiska repliken:
– Är det OK att jag kommer hem vid midnatt???

Käre gode gud, ge mig styrka.... :crazy:
 
Sv: Klagosång från trött tonårsmamma

Okej de låter som en vanlig tonåring... :p
Då ja inte är en "vanlig" tonåring, eftersom ja e uppe klockan halv nio på helgerna för att ta ut hästar m.m.!!
Kanske om hon får nåt som hon MÅSTE göra relativt tidigt varje morron så kanske hon vänder dygnen åt rätt håll igen! :S
 
Sv: Klagosång från trött tonårsmamma

Men Midnatt är väll inte så farligt eller :crazy: ??? om de är en skoladag så klart är de värre men en helg så är ju 12 ingenting :p
 
Sv: Klagosång från trött tonårsmamma

Nix, finns inga sådan aktiviter längre. Ingen häst, ingen tidningförsäljning.
Hon hävdar själv med en dåres envishet att hon inte är trött...
Jaja, jag kanske överreagerar, men så länge hennes humör och attityd påverkar oss andra så vi blir irriterade får hon nog försöka kamma till sig en aning.
 
Sv: Klagosång från trött tonårsmamma

Jo, men nu var det alltså ikväll som hon ville komma hem vid midnatt. Och i morgon är det skoldag. Alltså har hon fortfarade inte fattat budskapet från vårt samtal.
 
Sv: Klagosång från trött tonårsmamma

De va ju synd :p annars så hade de varit en bra anledning att få henne att gå upp tidigare...!
Aha men då är de lite jobbit om hon vill vara ute så länge på en vanlig vardag!
Asså om hon hävdar att hon inte är trött så får man anta att hon inte är de :crazy:
Men som du säger att om hon är grinig och sur så får man ju intryck av annat ! :p
Men om du istället "drar" upp henne tidigt på helgerna och låter henne va uppe hur länge hon vill på kvällen så blir sovtimmarna färre och hon kanske börjar gå och lägga sig i skälig tid??!!
 
Sv: Klagosång från trött tonårsmamma

Har drygt 10 år innan jag befinner mig i er situation så jag kan vara kaxig än ;) .
MEN jag läste tråden och satt här och tänkte tillbaka på min gymnasietid...
Jag har i o f aldrig hade nån tonårsrevolt (ja det går att fråga min mamma, hon kan intyga :) ) MEN jag bodde på internat på gymnasiet och gisses...
När vi gick i ettan, dvs var 16 år, var vi ibland uppe till 5, och upp till ladugården vid 6 (lantbruksskola)... och på nått sätt funkade det.
Visst var man trött vissa dagar, men det löste sig.

För att fortsätta spinna vidare på det...
Hur vet du att din dotter inte är tankspridd för övrigt? Jag blev det i tonåren och det har inte blivit bättre :smirk: ... tonårshumöret kan väl också finnas där trots bra sömn?

Så tänk tillbaka till på hur ni själva var som tonåringar, sätt sen gränser efter det, hur mycket hade ni accepterat utan att döda era päron :eek: , och är det inte ibland regler man vill ha, en trygghet där när man närmar sig vuxenvärlden?
Data och telefonförbud efter 22?
Sköts det inte så dras det in på andra saker...

Det bästa är ju att de allra flesta kommer ur tonårstiden som ganska bra varelser, trots för mycket data, snack med pojkvänner och för lite sömn :D ! (jaja jag blev inte helt normal, men andra kan ju bli det)

(flummar, borde sova för länge sedan....)
 
Sv: Klagosång från trött tonårsmamma

jag är bonus mamma åt en 16 åring och har inte speciellt mycket att säga till om ..men hennes mamma och pappa och den drabbade 16 åringen har suttit och gjort upp regler när det gäller det mesta ...(plugga ,städa rummet, hänga upp handduken efter bad /dusch.,hjälpa till att dammsuga en våning valfridag i veckan .. telefon och data förbud éfter 2300. )
Följer hon inte reglerna så får hon inte åka till sin pojkvän som bor ca 30 mil härifrån.
Och än så länge följer hon reglerna.
 
Sv: Klagosång från trött tonårsmamma

Problemet med dessa hormonstinna dräggiga tonåringar är att det går alldeles utmärkt att vara trevlig mot andra människor, lärare, kamrater och dylikt.

Men...

...när de kommer hem:eek: då förvandlas de till Frankensteins svärmor - all innehållen ilska och alla upplevda oförrätter tas ut på föräldrarna, läs mamma, oftast en mamma som inte begriper vad i :devil: som hände:confused: var det orkanen Katrina som gjorde en avstickare eller vad?

Hemma hos oss var SÖMN och MAT viktigare för tonåringen än för bebisen. Det enda som hjälpte var att ta kommandot och vägra ge sig.
Jag vägrar att ta på mig skulden för något som jag inte ens vet att det hänt bara för att tonåringen inte kan äta och sova som folk.
Jag anser att det är föräldrarnas plikt att sätta upp regler för något som ska fungera fram till 65-årsdagen, alltså att man ska komma hel och ren och med nödiga läroböcker försedd till sin arbetsplats.
 
Sv: Klagosång från trött tonårsmamma

Det här tycker jag är spännande, med tonåringar och så.
Jag har en pojke på 11 så det närmar sig.
Att åka till pojkvännen mitt i veckan kan man få göra om man skött sig förra veckan. Jag skulle om jag vore du sätta upp regler på print och säga att det här gäller NU. Belöning tycker jag ska komma ganska omgående.
Är det här något som alltid varit tjafs om eller kom det från ena dagen till den andra?
gulan
 
Sv: Klagosång från trött tonårsmamma

Har drygt 10 år innan jag befinner mig i er situation så jag kan vara kaxig än ;) .
MEN jag läste tråden och satt här och tänkte tillbaka på min gymnasietid...
Jag har i o f aldrig hade nån tonårsrevolt (ja det går att fråga min mamma, hon kan intyga :) ) MEN jag bodde på internat på gymnasiet och gisses...
När vi gick i ettan, dvs var 16 år, var vi ibland uppe till 5, och upp till ladugården vid 6 (lantbruksskola)... och på nått sätt funkade det.
Visst var man trött vissa dagar, men det löste sig.

För att fortsätta spinna vidare på det...
Hur vet du att din dotter inte är tankspridd för övrigt? Jag blev det i tonåren och det har inte blivit bättre :smirk: ... tonårshumöret kan väl också finnas där trots bra sömn?

Så tänk tillbaka till på hur ni själva var som tonåringar, sätt sen gränser efter det, hur mycket hade ni accepterat utan att döda era päron :eek: , och är det inte ibland regler man vill ha, en trygghet där när man närmar sig vuxenvärlden?
Data och telefonförbud efter 22?
Sköts det inte så dras det in på andra saker...

Det bästa är ju att de allra flesta kommer ur tonårstiden som ganska bra varelser, trots för mycket data, snack med pojkvänner och för lite sömn :D ! (jaja jag blev inte helt normal, men andra kan ju bli det)

(flummar, borde sova för länge sedan....)

Skolarbetet är jag egentligen inte orolig för. Hon är bra på att plugga och gick ut 9:an med toppbetyg. Problemet med hennes brist på sömn är snarare att hon blir otrevlig, och det kan vi inte acceptera. Skall hon vara uppe sent, får hon också ta ansvar för sitt humör. Hon ser bara inte kopplingen där - vilket antagligen är en mognadsfråga.
 
Sv: Klagosång från trött tonårsmamma

jag är bonus mamma åt en 16 åring och har inte speciellt mycket att säga till om ..men hennes mamma och pappa och den drabbade 16 åringen har suttit och gjort upp regler när det gäller det mesta ...(plugga ,städa rummet, hänga upp handduken efter bad /dusch.,hjälpa till att dammsuga en våning valfridag i veckan .. telefon och data förbud éfter 2300. )
Följer hon inte reglerna så får hon inte åka till sin pojkvän som bor ca 30 mil härifrån.
Och än så länge följer hon reglerna.

Regler är bra och sådana har vi också satt upp. I går medgav hon att hon nog inte respekterat dem och vi var också tydliga med att påpeka att vi inte har några som helst problem att plocka av henne både telefon och dator och hon inte skärper sig. Där vet hon att vi menar allvar, så förhoppningsvis inser hon att det är hon själv som i grunden bidrar till hur kul liv hon kan få egentligen...
 
Sv: Klagosång från trött tonårsmamma

Problemet med dessa hormonstinna dräggiga tonåringar är att det går alldeles utmärkt att vara trevlig mot andra människor, lärare, kamrater och dylikt.

Men...

...när de kommer hem:eek: då förvandlas de till Frankensteins svärmor - all innehållen ilska och alla upplevda oförrätter tas ut på föräldrarna, läs mamma, oftast en mamma som inte begriper vad i :devil: som hände:confused: var det orkanen Katrina som gjorde en avstickare eller vad?

Hemma hos oss var SÖMN och MAT viktigare för tonåringen än för bebisen. Det enda som hjälpte var att ta kommandot och vägra ge sig.
Jag vägrar att ta på mig skulden för något som jag inte ens vet att det hänt bara för att tonåringen inte kan äta och sova som folk.
Jag anser att det är föräldrarnas plikt att sätta upp regler för något som ska fungera fram till 65-årsdagen, alltså att man ska komma hel och ren och med nödiga läroböcker försedd till sin arbetsplats.

Applåder, applåder!!! Det är precis vad vi också säger. Hon fungerar utmärkt i vilka sociala sammanhang som helst - inga problem där. Men sen handlar det också att lära sig ta hänsyn till övriga. Kommer man för sent till lektionen stör man dem som redan kommit igång och jobba, t ex.
Jag inser att detta är en fas i livet precis som alla andra man måste igenom, men känner att det är viktigt att få henne att fatta att världen märkligt nog inte cirkulerar runt tonåringarna utan att de - hör och häpna - i själva verket bara är små kuggar i ett stort maskineri. Livet blir bra mycket smidigare när alla gör det de ska.
 
Sv: Klagosång från trött tonårsmamma

Det här tycker jag är spännande, med tonåringar och så.
Jag har en pojke på 11 så det närmar sig.
Att åka till pojkvännen mitt i veckan kan man få göra om man skött sig förra veckan. Jag skulle om jag vore du sätta upp regler på print och säga att det här gäller NU. Belöning tycker jag ska komma ganska omgående.
Är det här något som alltid varit tjafs om eller kom det från ena dagen till den andra?
gulan

Gränser finns och gränser skall testas. Tror stenhårt på att gott uppförande skall belönas och vice versa. Livet är kul när man följer reglerna och stentrist när man försöker köra sitt eget lopp.
 
Sv: Klagosång från trött tonårsmamma

Men om du istället "drar" upp henne tidigt på helgerna och låter henne va uppe hur länge hon vill på kvällen så blir sovtimmarna färre och hon kanske börjar gå och lägga sig i skälig tid??!!

Då får jag en morgontrött pojkvän med på köpet... Han är en pärla och markerar tydligt när hennes åsikter inte stämmer med hans. Den grabben är vi glada för!
Från och med nästa vecka skall flickebarnet åka skolbuss istället för moppe vilket innebär att hon måste gå upp 20 minuter tidigare för att hinna. Det i kombination med att vi snart går över till vintertid igen kanske gör att detta löser sig galant ändå.
I morse var hon i alla fall sitt vanliga sprudlande och positiva jag och därmed hur charmig som helst. Får väl se hur måndagsmorgonen ter sig...
 
Sv: Klagosång från trött tonårsmamma

Jag hade krävt trevligt morgonhumör samt att hon har normal koll på läxor, böcker och sånt. Samtidigt skulle jag tipsa om att mer sömn antagligen skulle få denna effekt, men om hon vill lösa det på något annat sätt är det upp till henne.

Om hon hade fortsatt sura och slarva skulle jag ha bett henne bestämma vilka konsekvenser hennes beteende skulle få, t ex:
Svära en gång på morgonen - tillsägelse
Svära ytterligare en gång - bli tvungen att lämna mobilen hemma den dagen.
 
Sv: Klagosång från trött tonårsmamma

Skolarbetet lyckas hon på något sätt fixa ändå mitt i all röra. jag skällde som en bandhund på henne för två veckor sedan för att hon aldrig gjorde sina läxor (tyckte ap-morsan) dagen efter täppte hon igen flabben på moderskapet genom att hala upp ett MVG som hon fått på samhällskunskapsprovet. Duktig i plugget och en liten bitch hemma. Snackar vi pest eller kolera här..?

En sån har jag också och jag gör precis som du! ;)

Troligen är det vi här hemma som får ta smällen när orken tryter vilket iofs är bra då det är ett tecken på att det ändå finns trygghet hemma, även om vi är världens jobbigaste föräldrar som aldrig lyssnar och inte bryr oss om annat än oss själva...

Provade det där med indragning av telefonen, ingen bra ide, då kunde hon ju missa hemtiden :angel: och vi fick inte tag i henne!Tigermorsan och Monsterpappan blir nedrans oroliga då :eek: så det gick bort.

Ps. Någon som har ett tips på hur man får en tonåring att sanera sitt rum? Ds.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp