Klagosång från trött tonårsmamma

Status
Stängd för vidare inlägg.

Mimsan

Trådstartare
Vår dotter, som är en på det hela taget glad och hygglig figur, har noll koll på sambandet mellan sömn och morgonhumör. Hon lägger sig för sent och går sedan upp i svinottan för att hinna sminka sig (de är ju anskrämligt fula i 16-årsåldern, som vi alla vet) och får därför ofta slänga i sig frukosten för att hinna till skolan i tid. Plugget ligger i andra änden av stan, det tar ca 20-25 minuter på moppen.
Sömnbristen - har räknat ut att det blir sex till sju timmar hon sover, gör att hon inte kan organisera sin vardag, hon glömmer böcker, har svårt att planera och är stundtals på ett sjuhelv.. humör. Vi har rykt ihop rejält vid två tillfällen - senast i går vid midnatt när jag upptäckte att hon satt på sitt rum och pratade i telefon med pojkvännen. Telefonen konfiskerades av ap-sur morsa och det lilla grynet var själv så ilsken att det slog ut blå eldslågor ur ögonen på henne.
Vi kan ju inte vara de enda tonårsföräldrarna i landet med de här problemet. Hur gör ni andra - framför allt vad tycker ni att vi skall göra??? Rohypnol och whisky tycker maken är lite väl drastiskt.. :devil:
 
Sv: Klagosång från trött tonårsmamma

Jag har en pojk på 15 och där har vi samma problem, uppe halva natten, vakna tidigt för att hinna med bussen, trött hela dagen, och lik förbannat uppe till 12, halv ett....... Sover kanske 6 timmar då han måste upp halv sju på morgonen..... På helgen är han uppe ännu längre och sover då halva dagarna.

Det spelar ingen roll att jag tjatar om sömnbehov och skolork, han bara viftar bort det, och sedan sätter han sig vid datorn, eller så far han runt som en skottspole för att inte somna av utmattning.....


Jag har inga lösningar, utan sällar mig till TS och hoppas få svar!



Förresten, är det tillåtet att slå dem i huvudet med gummislägga när man tycker att de är för :devil: jobbiga :angel:
 
Sv: Klagosång från trött tonårsmamma

Förresten, är det tillåtet att slå dem i huvudet med gummislägga när man tycker att de är för :devil: jobbiga :angel:


Jaaaa!!!!

Vi har i alla fall infört datorregler, så kl 21.30 fimpar vi internetanslutningen (vi har nätverk i huset, så det är en smidig operation) på så sätt kan hon i alla fall inte vara ute på msn för länge.
 
Sv: Klagosång från trött tonårsmamma

Det är bara att ta hand om mobilen, kan de inte sköta skolan och vara trevliga mot föräldrarna måste man som förälder sätta stopp, även om man blir lika populär som en böld i arslet på en cykelsemester.

//mimmipigg som har en dotter som fyllt 20 och som alltså inte längre får vara tonårsdräggig. (Tro´t om du vill!)
 
Sv: Klagosång från trött tonårsmamma

Det är bara att ta hand om mobilen, kan de inte sköta skolan och vara trevliga mot föräldrarna måste man som förälder sätta stopp, även om man blir lika populär som en böld i arslet på en cykelsemester.

//mimmipigg som har en dotter som fyllt 20 och som alltså inte längre får vara tonårsdräggig. (Tro´t om du vill!)

Du menar alltså att det finns ett liv efter tonåren??? Kan man snabbspola sig dit??? :)
Skolarbetet lyckas hon på något sätt fixa ändå mitt i all röra. jag skällde som en bandhund på henne för två veckor sedan för att hon aldrig gjorde sina läxor (tyckte ap-morsan) dagen efter täppte hon igen flabben på moderskapet genom att hala upp ett MVG som hon fått på samhällskunskapsprovet. Duktig i plugget och en liten bitch hemma. Snackar vi pest eller kolera här..?
 
Senast ändrad:
Sv: Klagosång från trött tonårsmamma

Vår dotter, som är en på det hela taget glad och hygglig figur, har noll koll på sambandet mellan sömn och morgonhumör.

Nej, det är intressant att de inte kan fatta just det. Annars är ju deras teoretiska förmåga hyfsat utvecklad i den åldern.

Hur gör ni andra - framför allt vad tycker ni att vi skall göra??? Rohypnol och whisky tycker maken är lite väl drastiskt.. :devil:

Jag dömer ut böter vid försen ankomst till skolan. I övrigt famlar jag i mörker och räknar dagarna tills han blir normal igen. Tror att allt blir bättre lite före artonårsdagen. Bara 14 månader dit...

Rohypnol och whisky till er eller ungen?
 
Sv: Klagosång från trött tonårsmamma

Rohypnolen till ungen och whiskeyn till föräldrarna ;) *skäms öve ratt jag är tonåring*
 
Sv: Klagosång från trött tonårsmamma

Inser att jag är väl skonad från detta med tonårshumör. :D

Här sköter sig båda tonåringarna även om de ibland är uppe för länge. :D

*hotar med uppfostringsanstalt hos mormor o morfar* :rofl: :rofl:
 
Sv: Klagosång från trött tonårsmamma

Min dotter var precis likadan till för ett par veckor sedan. 16 år.
Vi har pratat om det vid flera tillfällen och det har varit typ, jaja, jag vet.

Men, hon gjorde en helomvändning alldeles av sig själv.
Tidigare i sommar blev hon erbjuden att rida och senare tävla en unghäst, 4-åring och hon har en egen d-ponny hon ska tävla ett tag till.

Hon märkte ganska snart att sömn är viktigt, det räcker inte bara att sova ut på helgerna. Nu går hon självmant och lägger sig vid 22 på kvällen. :eek:

Hon har varit uppe till 00 - 00.30 ända sedan hon var 10 år ungefär.
 
Sv: Klagosång från trött tonårsmamma

Min dotter var precis likadan till för ett par veckor sedan. 16 år.
Vi har pratat om det vid flera tillfällen och det har varit typ, jaja, jag vet.

Men, hon gjorde en helomvändning alldeles av sig själv.
Tidigare i sommar blev hon erbjuden att rida och senare tävla en unghäst, 4-åring och hon har en egen d-ponny hon ska tävla ett tag till.

Hon märkte ganska snart att sömn är viktigt, det räcker inte bara att sova ut på helgerna. Nu går hon självmant och lägger sig vid 22 på kvällen. :eek:

Hon har varit uppe till 00 - 00.30 ända sedan hon var 10 år ungefär.

Ett under är ungefär vad jag också längtar efter... Det är just det där att de ena stunden är så otroligt mysiga, socialt kompetenta och trevliga att umgås med - sen växer det ut horn i pannan på dom och man står där som ett fån och undrar var det där svavelosande lilla monstret kom ut från för håla..
 
Sv: Klagosång från trött tonårsmamma

Tyvärr det faller under föräldraskapets lidandedel och går ej att avstå, det är tvingande.
Livet efter tonåren får man använda som en hägring att sträva emot.

//mimmipigg med 20 årig dotter som börjar normaliseras samt en prepubertal och en högpubertal son...

...10 år till sen är det tomt!
 
Sv: Klagosång från trött tonårsmamma

Har du på något sätt fått ansvaret för att hennes vardag fungerar och att hon kommer iväg i tid med rätt grejer? Vad händer om du släpper det ansvaret, sköter ditt på morgonen och låter henne sköta sitt? Det blir kanske mindre bråk i alla fall. Det man brukar åka dit på är att man inte orkar se dom åka med fel grejer eller utan frukost. Men om man ger sig sjutton på att blunda lär dom sig ta ansvar istället.
 
Sv: Klagosång från trött tonårsmamma

Tyvärr det faller under föräldraskapets lidandedel och går ej att avstå, det är tvingande.
Livet efter tonåren får man använda som en hägring att sträva emot.

//mimmipigg med 20 årig dotter som börjar normaliseras samt en prepubertal och en högpubertal son...

...10 år till sen är det tomt!

Jamen, då är vi kanske rätt vältajmade - välkommen hit på champagnefrukost, sen blir det middag och rajraj på nattklubben!!! :bump:
 
Sv: Klagosång från trött tonårsmamma

Jag lovar, det går över runt 17-18. Helt plötsligt kom jag på en dag, att om jag går och lägger mig tidigare får jag sova mer innan jag ska upp och är dessutom utvilad! (Eller nja, en sömntuta som jag kan nog aldrig bli riktigt utvilad) Istället för att vara uppe halva natten och skittrött i skolan.
 
Sv: Klagosång från trött tonårsmamma

Jag sitter vid datan ganska mycket (eftersom vi har fått bredband! Men största anledningen till det är MUSIKEN :love: )
Jag grå och lägger mig SENAST 22:30 och då är de i extrema fall!

Detta kan låta dumt!! men låt henne ta reda på sig själv!! Nån gång inser hon va skönt det är å sova mer än 6 timmar!
 
Sv: Klagosång från trött tonårsmamma

Vi har bara en dator i huset och den har elaka jag lagt in lösenord på, som bara jag kan :devil: :devil: :devil:

Och stänger inte sonen, 13, av datorn när jag ber honom, han får ju såklart några minuter på sig att avsluta det han håller på med, så drar jag helt sonika ut strömsladden :angel: :angel: :angel:

Jag är själv ruggigt kvällstrött så senast nio ska han ligga i sängen och sova! Dock ej på helgerna, då får han vara uppe längre om det är något han vill se på tv (fotboll *suck*)

Men sen är det inga problem att få upp honom vid hlv sju-sju, han är utsövd!
 
Sv: Klagosång från trött tonårsmamma

Jag måste vara den enda vuxna (30:o ) i den här tråden som periodvis har samma problem... Sitter framför datorn för länge och sover för lite och framförallt pluggar för lite. :smirk:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp