klädsel vid bröllopskörning?

snigelfarmor

Trådstartare
har fått förfrågan om en bröllopskörning med svart remmalagsvagn som vi ska klä i vitt och björkportaler.
Men vad ska vi ha på oss? Två tjejer.

Sv: klädsel vid bröllopskörning?

Vad jag har hört så skall kusken och denns medhjälpare vara så diskrett som möjligt. Så svart frack och svarta byxor (lite varmt kanske).
Jag hade haft på mig en vit skjorta och svarta byxor ("pirat klippning", vid sommar kanske?) Uppsat hår, ingen speciel klädsel, inga stora halsband..

Mvh
Eran Emma

Jag är tävlingsklädd fast med hög hatt. Svarta läderstövlar, vita ridbyxor, svart kavaj, vita handskar, något vitt i halsen och svart hatt som jag köpt begagnat på typ myrorna. Kolla min hemsida om du vill.

Det där var verkligen snyggt och "lagom" - en eloge för det och för din fina hemsida!

Vilka härliga hästar du har förresten - toris är så fina (på bild i alla fall, har aldrig sett någon live :smirk:)

När vi körde bröllop hade vi långkjol och blus (mörk kjol och ljus blus) samt hatt. Jag tycker inte man ska ha ridkläder vid körning, men det är ju så klart en smaksak.

Jag har också lite svårt för ridkläder vid bröllop, känns lite malplacerat på något vis.
Nu har vi bara roat oss med vinterbröllopskörning i brist på nog fin vagn för sommarversioner. :)
Var några som ville att vi skulle köra dom nu i sommar, men med liten knodd så näe även om vi hade kunnat få låna vagn så kändes det inte helt aktuellt.

Men kläder jag vet inte tror jag hade valt lite dels efter att prata ordentligt med de som ska gifta sig för att pejla in vad de själva känner, men sen beror det väl på vagnen också.

Jag hade lite svårt med vad för kläder jag skulle ha till bröllop. Kjol har jag kört när jag jobbade på Skansen om det var något speciellt. Men jag tycker att det var lite otympligt, om man ska av snabbt etc.
Så jag sneglade hur hovstallet ser ut. Och dem har läderstövlar, mörka, blå tror jag, och någon slags av rock och på huvudet en finare "keps". Men det var för mörkt tyckte jag.
På vintern eller vid kyligare väder har jag en yllerock, svarta byxor, så man kan ha många långkalsonger under, svarta skor, svart hatt och en benvit halsduk.

Men skulle jag köra en bröllop med en remmalagsvagn kanske jag inte skulle vara tävlingsklädd. Man kan också ha kubb istället för hatt, och en brun kavaj så att det inte blir så "tävlingsklädd"
Jag har kört bröllop med en av mina stora vagnar (för 20 pers), men jag kommer inte ihåg vad jag hade på mig.

Nä det blir väl lite svårt förståss, om du inte klämmer in en barnstol tillsammans med brudparet ;) Har det blivit något ännu? *nyfiken*

Ja jag kan tänka mig att kjol lätt blir lite otympligt om man snabbt skulle behöva komm ur eller så.

Har hovstallet ridbyxor också när de kör bröllop? eller är det lite militär/beridna högvakten stuk på det som de har?

Nä det blir väl lite svårt förståss, om du inte klämmer in en barnstol tillsammans med brudparet ;) Har det blivit något ännu? *nyfiken*

Ja :rofl: bilbarnstolen fastsurrad brevid! :idea:
(och nej så ingen på Buke inbillar sig det, jag skulle aldrig få för mig att göra det)

Japp han var snäll och tittade ut 11 dagar innan det var beräknat, så skönt så :D

När jag har kört bröllop (med Viktoriavagn) har jag haft lång svart kjol och vit blus. Ridkläder tycker jag känns fel när man kör. Men bilderna på Aatos sida såg fina ut, där passade det till vagnen på nåt sätt. Byxor och rock-stilen tycker jag nog är snyggast, om man hittar passande kläder.

Vad är det för stil på bröllopet, klädsel på brudparet och gästerna, hur ser vagnen ut?

Liknande trådar

Körning En av mina vänners dotter ska gifta sig i sommar och de ska åka häst och vagn hem från kyrkan. Hennes gamla ponnytravare ska dra min...
Svar
10
· Visningar
1 216
Senast: ameo
·
Hundavel & Ras Hej, har avlat på en blandrashund efter att fått förfrågan från tikägare. Vi har betalt för DNA analys för att säkerställa att vår...
2
Svar
22
· Visningar
3 085
Senast: Sesca
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
609
Senast: Mli
·
Kläder & Bli fin Jag ska på bröllop på sydligare breddgrader i mitten av juli och har börjat fundera på klädsel. Jag snubblade över den här klänningen på...
Svar
18
· Visningar
1 371
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka