Klädeskod..?

Mim

Trådstartare
Finns det ngn särskild klädkod i rätten? :confused:

När man ska till tingsrätten för ett ärende, tvist i en husförsäljning där köparen stämt säljaren för kontraktsbrott, hur ska man vara klädd? Är det kostym, eller räcker det med jeans och tröja?

Har inga erfarenheter alls men fått frågan av köparen om jag vet då dom inte vill "klä sej fel". ;)

Ngn som vet?:bow:

Tack för snabba svar, då kan jag lugna min vän att hon slipper köpa kostym till maken. ;)

Kläderna ska inte ha någon betydelse, men man ska ändå inte bortse från att de påverkar hur man upplevs. Självklart ska man inte köpa en kostym bara för att besöka en domstol, men det är ingen nackdel att se prydlig ut.

Det kan också finnas anledning att fundera över positionen i rättegången. Är man stämd för att ha lurat någon på pengar är en Armanikostym ingen fördel. Det kan vara bra att vara den "lilla" människan.

I tio år var jag nämndeman vid Stockholms tingsrätt. Allt man hör och ser påverkar bedömningen av en människa. Om det enbart handlar om en juridisk fråga har kläderna inte samma betydelse som om det handlar om en trovärdighetsfråga.

Mina vänner köpte ett hus där säljaren skrivit in uppenbara lögner och inte gjort det hon skrivit in, dom har därför fått lägga ut en massa pengar på saker som hon skulle fixat.

Så man kan verkligen säga att dom är den "lilla" människan i detta.

En av dom kommer från Amerika där det är mkt viktigt att klä sej snyggt, kostym och liknande för annars ser domaren ner på en och man får ett sämre utgångsläge som dom uttryckte det.

När man ska till tingsrätten för ett ärende, tvist i en husförsäljning där köparen stämt säljaren för kontraktsbrott, hur ska man vara klädd? Är det kostym, eller räcker det med jeans och tröja?

Har inga erfarenheter alls men fått frågan av köparen om jag vet då dom inte vill "klä sej fel". ;)

Prydlig Skulle jag säga. Sambon som är i rätten oftare än jag ( i jobbet) har en stram skjorta. De gånger jag varit där (i Jobbet)har jag haft svart diskret tröja och kavaj till ett par prydliga, rätt mörka jeans.

Jag skulle inte klä upp mig för mycket i hel kostym om jag inte gör det annars, men mer formellt än bara "luvtröja och slitna jeans" som jag ser ut till vardags.

Kläderna ska inte ha någon betydelse, men man ska ändå inte bortse från att de påverkar hur man upplevs. Självklart ska man inte köpa en kostym bara för att besöka en domstol, men det är ingen nackdel att se prydlig ut.

Det kan också finnas anledning att fundera över positionen i rättegången. Är man stämd för att ha lurat någon på pengar är en Armanikostym ingen fördel. Det kan vara bra att vara den "lilla" människan.

I tio år var jag nämndeman vid Stockholms tingsrätt. Allt man hör och ser påverkar bedömningen av en människa. Om det enbart handlar om en juridisk fråga har kläderna inte samma betydelse som om det handlar om en trovärdighetsfråga.

Skulle du förorda det du själv bär på bilden?

Sorry, kunde inte låta bli.

:D

En av dom kommer från Amerika där det är mkt viktigt att klä sej snyggt, kostym och liknande för annars ser domaren ner på en och man får ett sämre utgångsläge som dom uttryckte det.

Kulturen ar annorlunda.
I USA klar man sig i kostym pa jobbet och har jeans nar man ar ledig. Jag har sett mer an en grupp Svenskar som kommit kladd i jeans till kontoret nar de varit pa besok i USA ... medan alla som jobbar dar har kostym. Sedan nar det varit nagot 'evanemang' pa kvallen har de kommit i kostymen medan Amerikanerna haft jeans. :p
Har gar man till ratten kladd som man gor till kontoret. Alltsa inte i jeans eller "ledig" kladsel.

Snyggt och tryggt, skulle jag säga.
Ha kläder som är bekväma att sitta i länge och som inte kräver någon fokus från den som bär dem. Och som personen känner sig trygg i.

Känns det konstlat eller utklätt med kostym är det så klart bäst att inte ha kostym, till exempel.

De gånger jag varit i tingsrätten har jag haft arbetskläderna som var mer strikta än mina vanliga kläder. Varje gång har målet gått min väg sas, om det beror på kläderna vet jag inte. Troligen inte

Jag säger att man ska tänka samma kläder som när man går på en anställningsintervju. Man är hel och ren och lite snyggare än vad man är när man fikar på stan med vännerna. Jeans och tröja hade jag inte satt på mig, utan jag hade klätt upp mig lite grann.

Speciellt om ord står mot ord är det väldigt viktigt hur trovärdig man verkar! Över huvud taget i rätten spelar det roll hur trovärdig man är. Och ett dåligt första intryck sitter i längre än ett bra första intryck.

Jag säger att man ska tänka samma kläder som när man går på en anställningsintervju. Man är hel och ren och lite snyggare än vad man är när man fikar på stan med vännerna. Jeans och tröja hade jag inte satt på mig, utan jag hade klätt upp mig lite grann.

Speciellt om ord står mot ord är det väldigt viktigt hur trovärdig man verkar! Över huvud taget i rätten spelar det roll hur trovärdig man är. Och ett dåligt första intryck sitter i längre än ett bra första intryck.
Det var en mycket bra sammanfattning.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 242
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 425
Tjatter Apropå alla klädtrådar nu :D : Hade lite för mycket tid på tåget hem i eftermiddags och reflekterade; Vad har egentligen...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
13 921
Senast: TygerTyger
·
Avel jag velar alldeles för mycket nu :crazy:, ena halvan av mig vill ha föl efter mitt eget sto och andra halvan säger åt mig att köpa en...
2 3
Svar
48
· Visningar
5 923
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar